איך תעשו לצוות שלכם שדרוג גרסה? מדריך לשנה החדשה

לתת לעצמנו ציונים על השנה שחלפה, לדמיין שאנחנו משיגים את כל היעדים, להבין מה מונע מאיתנו לעמוד בהם, לבחור רק מוקד אחד לשיפור בכל תחום - ולוודא שהדרך תהיה מהנה • ערן גפן משתף בשיטה שמאפשרת לצוות שלו לצמוח • חצי שעה של השראה

איך תעשו לצוות שלכם שדרוג גרסה? מדריך לשנה החדשה / צילום: מנחם רייס
איך תעשו לצוות שלכם שדרוג גרסה? מדריך לשנה החדשה / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי

לקראת סיומה של שנה ובניית תוכניות עבודה לשנה הקרובה אני נוהג לקחת את הצוות שלי ב-G^Team לכמה ימים של התבוננות ותכנון, כי לפני שאנחנו מטיפים ללקוחות שלנו לעשות את זה, אנחנו חייבים לעשות את זה בעצמנו, לשמש דוגמה אישית.

חצי שעה של השראה | "הייתי בדיכאון בקורונה, זה הדבר היחיד שהוציא אותי מזה": רונית רפאל על רכישת סטודיו סי
ביקור קצר בחוף הוליד אפליקציה ששווה 100 מיליארד דולר
חצי שעה של השראה | מה מונע מאיתנו להיות יצירתיים ואיך אפשר להתגבר על זה?

בדרך כלל אני מעדיף שבמקום להתעסק קודם ביעדים שנשיג, נשאל איך נוכל להיות גרסה טובה יותר של עצמנו, במקום להסתכל החוצה, נסתכל פנימה, לתהליכים ולמערכת שלנו, ונהפוך אותם ואותנו לטובים יותר.

אז איך משדרגים גרסה? קודם כול בוחנים את הגרסה הקיימת. אנחנו מתחילים בלתת לעצמנו ציונים על השנה שחלפה, בקריטריונים שחשובים לנו: ערך משמעותי ללקוחות שלנו, חברות שהצליחו ליישם בהצלחה את האסטרטגיה שבנינו להן, צמיחה כלכלית של הלקוחות ושלנו כעסק ולבסוף - פיתוח אישי של חברי הצוות.

לבחור תחום ולדמיין הצלחה

אי אפשר להיות מצוין בכול כדי להיות הכי טוב, אתה חייב להגדיר לעצמך במה אתה רוצה להיות הכי טוב. אנחנו לדוגמה הגדרנו לעצמנו קודם כול את המשימה בצורה ברורה - ושמנו מעליה יעדים מספריים.

עכשיו הגיע הזמן לשגר את עצמנו לעתיד: איך ניראה בעוד שנה מהיום כצוות אם נהיה גרסה משופרת? באילו ערכים נחזיק? איך נתנהל? איך ייראה היומיום שלנו? ניסינו ממש לדמיין את המציאות הזאת לפרטי פרטים. מבחינתי, זה החלק של המוטיבציה לקראת הפשלת השרוולים. כשנצליח לדמיין תמונת הצלחה שבה אנחנו מצטיינים, המשמעויות שלה ייתנו לכולנו את האנרגיה לשינוי ולמאמץ שנדרשים מאיתנו.

להסתכל פנימה

עכשיו מגיע החלק הכי חשוב לדעתי: בדרך כלל, כששואלים מישהו מה מונע ממך להצטיין, הוא נוהג להצביע על משהו חיצוני. בדרך כלל זה חוסר במשאבים - "אין לי זמן", "אין לי כסף", "זה הפריע לי" וכדומה. זו אמנם תגובה אנושית אוטומטית, אבל הבנו שכדי לשנות את הציון בנקודה אחת, מה שנדרש מכל אחד מאיתנו הוא להסתכל לפני הכול פנימה ולסמן דברים שחייבים להשתנות אצלו.

אז בחנו את עצמנו וניסינו לבדוק מה מונע מאיתנו להצטיין. אחד מאיתנו אמר שההסתפקות שלו ב"טוב" לפעמים עוצרת אותו שם; אחרת דיברה על ניהול זמן; מישהו התוודה על ההתמכרות לסלולר ורשתות חברתיות שמייצרת הסחת דעת תמידית; ואחרת על תסכול ממערכות יחסים. כל אחד בחן את עצמו ושיתף בכנות מה השינוי הפנימי שהוא צריך לעשות.

ליצור סביבה שתאפשר מצוינות

אחרי שהסתכלנו פנימה, הגיע הזמן להתבונן בסביבה המיידית, בתשתיות שלנו. בדקנו את עצמנו: אילו משאבים ותנאים סביבתיים אנחנו צריכים כדי להגיע למצוינות? מי שראה את הסרט על ריי קרוק, המייסד של מקדונלד'ס, זוכר את הסצנה שבה הוא ושותפיו מציירים את החנות בגיר על מגרש ומתחילים לשחק ב"נדמה לי", ותוך כדי ממפים את התהליך ומטייבים אותו, מזיזים את העמדות שוב ושוב עד שהם מגיעים ליעילות מקסימלית. את אותו התהליך עשינו אצלנו.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

למצוא את השיפור הכי חשוב

לקראת סוף התהליך עשינו רשימה של כל הדברים שצריך לשפר, רשימה ממש מלהיבה ומאתגרת מאוד, כמו שבן אדם חוזר מחופשה ורושם לעצמו את כל השינויים שהוא רוצה לעשות בחייו - רק בכמות גדולה פי עשרה, מפני שאנחנו צוות. אלא שאז הבנו שאנחנו חיים בלה-לה-לנד, ושכדי שהשינויים יקרו אנחנו חייבים לפשט את הרשימה, לבחור מתוך עשרות השינויים האפשריים את השינוי ה-אחד הכי חשוב בכל תחום, שיביא מקסימום אימפקט ואליו נוכל להתחייב כצוות.

להפוך את הדרך לכיפית וקלה

למען האמת, כולנו שונאים שינויים, ונדרש כוח רצון אדיר להתמיד בהם. כדי שהשינוי יקרה ואפילו יישמר לאורך זמן, צריך להפוך אותו לכיפי וקליל. הרי כוח רצון נגמר בסוף ואי אפשר לבנות עליו לאורך זמן.

כיף מבחינתנו זו לא בטלה. כיף בגרסה שלנו הוא חדוות יצירה ותחושת משמעות בעבודת הצוות, והבטחנו לעצמנו להקפיד לשמור עליהן לאורך כל השנה.

יש משהו מרגש ברצון להפוך לגרסה טובה יותר של עצמנו, בתחושת הנמרצות מהמחשבה שנוכל לייצר יותר ערך ללקוחות שלנו ולצמוח וליצור מציאות שאנחנו גאים בה.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".