לקראת הבחירות בפולין: האם הממשלה הינדסה ירידה באינפלציה?

האופוזיציה מאשימה את הממשלה בשורת צעדים מלאכותיים שנועדו להוריד את האינפלציה במדינה לקראת הבחירות • תאגיד האנרגיה הממשלתי השולט על מחירי הנפט אחראי לפי ההאשמות לכך שמחיר הדלק נשמר נמוך בפולין, למרות העליות החדות שנרשמו במחירים בשווקים הבינלאומיים

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

האינפלציה בפולין ירדה בחדות בספטמבר, והאופוזיציה מאשימה את הממשלה בשורת צעדים שנועדו להשיג זאת באופן מלאכותי, רגע לפני הבחירות הכלליות במדינה שיתקיימו ב-15 באוקטובר. סוגיית האינפלציה הגבוהה במדינה היא אחד מהנושאים המרכזיים על סדר היום לקראת הבחירות, ופרסום המדד לחודש ספטמבר בסוף השבוע האחרון נחשב לאירוע בעל השפעה אפשרית על הבחירות.

הנתונים המפתיעים הציגו ירידה של האינפלציה בפולין לראשונה מזה שנה וחצי מתחת לרף דו-ספרתי - מקצב שנתי של 10.1% באוגוסט ל-8.2% בלבד, יותר טוב בשתי עשיריות האחוז מהתחזית הטובה ביותר של המומחים. הממשלה התגאתה בנתון וראש הממשלה המכהן אמר כי האינפלציה תרד ל-6% בחודשים הספורים עד סוף השנה.

אבל לפי האופוזיציה במדינה, וכן כמה אנליסטים עצמאיים, צעדים בהם נקטה הממשלה בשבועות אחרונים פעלו להוריד "באופן מלאכותי" את האינפלציה. כך, למשל, הממשלה הורידה את מחירי החשמל לצרכנים באופן כללי במדינה, מה שהוביל לירידה בסעיף הוצאות על שירותים במדד.

כמו כן, תאגיד האנרגיה הממשלתי השולט על מחירי הנפט אחראי לפי ההאשמות לכך שמחיר הדלק נשמר נמוך בפולין, למרות העליות החדות שנרשמו במחירים בשווקים הבינלאומיים. בנוסף, הממשלה שינתה את כללי הזכאות לתרופות כך שהמחיר הממוצע בתחום זה הפחית גם הוא את המדד.

"המחירים יחזרו לעלות אחרי הבחירות"

אנליסט מסוכנות Capital Economics אמר בפרסום רשמי כי רוב הירידה במדד בספטמבר נובעת מירידה חדה של 3% (מ-13.9% ל-10.9%) במגזר האנרגיה. מחירי הדלק אפילו ירדו ב-3.1% בפולין בהשוואה לאוגוסט. זאת, "למרות עליות המחירים הגלובליות", כתב האנליסט. בנק ING ציין כי הירידה החדה במדד נובעת בעיקר מירידה במחירי המזון, ירידה בעלויות האנרגיה לתושבים וירידה במחירי הדלק. "חלק מהדפלציה (ירידת מחירים) נבעה מצעדים רגולטוריים ומהתערבות של הממשלה ושל גופים ציבוריים", נכתב.

לפי הבנק, הירידה במחירי הדלק, שהשפיעה על שיעור האינפלציה לטובה, היא "בהחלט מפתיעה". "זה לא נראה כמו משהו טיפוסי לזמן הזה בשנה", אמר בראיון לאתר "פוליטיקו" אנליסט מבנק ההשקעות, "זה נראה די ברור שמדובר בתופעה זמנית - ושהמחירים יחזרו לעלות אחרי הבחירות". "גולדמן זאקס" ציינו כי הנתונים לגבי מחירי הדלק מנוגדים לאלו שנרשמו במדינות שכנות. בפולין הם ירדו ב-7% בשבועיים הראשונים של ספטמבר, לעומת עלייה של 1.8% בהונגריה ו-1.4% בצ'כיה.

עם זאת, התאגיד הממשלתי האחראי לאספקת הנפט הכחיש כל טענה למעורבות ממשלתית או להקפאת מחירים, ומסר כי מדובר בתנאי השוק. בשנה האחרונה ממשלות רבות באיחוד האירופי, ביניהן צרפת וגרמניה, סיבסדו את מחירי הנפט בשיעורים ניכרים. בצרפת חלק מהצעדים בוצעו אף הם בחודשים שלפני הבחירות לנשיאות.

המאבק על האופי של פולין

הבחירות בפולין הן בין שתי מתמודדות עיקריות: מפלגת "חוק וצדק" (PiS) הנמצאת בשלטון, המנהלת מדיניות אירו-סקפטית, שהחלישה את מערכת המשפט בשנים האחרונות, מינתה שופטים מטעמה במערכת וכן פועלת להגביל את כוחה של האופוזיציה, לבין "המצע האזרחי" (PO) בראשות דונלד טוסק, הנחשבת לקרובה יותר בעמדותיה לבריסל.

תשדירי בחירות הציגו את טוסק כבובה של גרמניה, כמי שמשרת אינטרסים זרים, וכמי שפעל יחד עם הקנצלרית אנגלה מרקל בעבר להגביר את היבוא של גז רוסי לאיחוד האירופי באמצעות "נורד-סטרים 2". הסקרים האחרונים מעניקים כ-37% תמיכה ל"חוק וצדק" (בבחירות הקודמות 44%), לעומת כ-30% ל"מצע האזרחי" (בבחירות הקודמות 26%).

בנוסף, ישנן האשמות לפיהן ההחלטה האחרונה של נגיד הבנק המרכזי להפחית את הריבית כדי להקל על הצרכנים - הריבית ירדה באופן מפתיע ב-0.75% ל-6% - נבעה למעשה ממניעים פוליטיים. "אין ספק שהנגיד גלאפינסקי קיבל החלטה שציבור הלווים יאהב, וזה לא היה מקרה שהוא קיבל את ההחלטה הזו, בהיקף מפתיע שכזה, חודש לפני הבחירות" אמר טוסק.

סקנדל ויזות למהגרים מעורר ביקורת על פולין

נושא נוסף שעורר סערה בשבועות האחרונים בפולין לקראת הבחירות הוא סקנדל שהחל להתברר בשבועות האחרונים - הכולל האשמות בכך שקונסוליות ונציגויות פולניות העניקו ויזות למהגרים לא-חוקיים תמורת שוחד. הפרשה פוגעת במפלגת "חוק וצדק" שהציבה את המאבק בהגירה כאחד מהנושאים החשובים ביותר לה, והבטיחה "לשמור על הצביון האתני והדתי" של פולין.

בכירים במשרד החוץ הפולני כבר פוטרו, והמפלגה מנסה לצמצם נזקים, ולהבהיר כי מקרי השוחד היו מועטים. אבל לפי החשדות, נציגויות פולניות באסיה ובמזרח התיכון סיפקו אלפי - ייתכן שאף רבבות - ויזות כניסה פיקטיביות לפולין תמורת שוחד. המהגרים נכנסו לפולין ומשם התפזרו ברחבי האיחוד האירופי, ובמיוחד חצו את הגבול לגרמניה.

גרמניה קראה לממשלה הפולנית "לחקור לעומק" את ההאשמות, והודיעה כי היא מגבירה את הפיקוח בגבול עם פולין בחיפוש אחר מהגרים לא-חוקיים. בתגובה, ממשלת פולין אמרה כי ההאשמות "אבסורדיות". גם הנציבות האירופית קראה לוורשה "להבהיר בהקדם האפשרי" את החשדות בפרשה. האופוזיציה במדינה טוענת כי הממשלה מנסה לטשטש את היקף השערורייה, ואף משתמשת בכלי התקשורת הנתונים לשליטתה כדי לנצל את הסוגיה ולהגביר את התמיכה בה.