בגיל 104, דורותי הופנר נחושה לשבור את שיא גינס בצניחה חופשית

שתי נשים החליטו לעשות אתגרים עמוסי אדרנלין והפכו את הצניחה החופשית לתחביב שלהן • דורותי הופנר החלה לצנוח כשהייתה בת 100 וטוענת שאחרי הפנסיה חשוב להיות עסוקים כל העת • קימברלי קנור בת ה-84 מתכננת לבצע לא פחות מ-1,000, צניחות חופשיות ולקבוע שיא עולמי לגילה

דורותי הופנר, תקבל מספר השיאים של גינס את התואר ''הצנחנית הוותיקה בעולם'' / צילום: ap, Daniel Wilsey
דורותי הופנר, תקבל מספר השיאים של גינס את התואר ''הצנחנית הוותיקה בעולם'' / צילום: ap, Daniel Wilsey

כל מי שביצע אי פעם צניחה חופשית, מכיר את תחושת האדרנלין שמעלה את הדופק בגוף מצד אחד, ונותנת תחושת סיפוק עילאית מצד שני, אך יחד עם זאת לא כל יום שומעים על אישה שבגיל 104 החליטה לאתגר את עצמה ולצנוח ממטוס בגובה מעל 10 אלפים רגל. אך זה מה שדורותי הופנר החליטה לעשות לאחרונה והיא לא פחות מגאה על כך: "זה כיף, וזה נראה כל כך נחמד ושליו, לקפוץ מהמטוס עם מצנח מעליך", אומרת הופנר בראיון ל-CNBC, "אפילו היה אפשר לראות את כל הכפר מלמעלה - זה היה כל כך יפה".

הכירו את הישראלית ששחתה 36 ק"מ בין אירלנד לסקוטלנד, בלי לעצור
הנער שעלה לישראל בגיל 14 מאתיופיה והפך לסגן אלוף העולם במרתון
"אני אישה רגילה": הישראלית שרצה 271 ק"מ וניצחה בתחרות בצ'כיה

עד כמה שזה מפתיע, לא הייתה זו הצניחה הראשונה של הגיבורה הקשישה, לאחר שמסתבר שאת חגיגות המאה שלה היא ציינה גם כן בצניחה חופשית. קשה לומר זאת באופן מוחלט, אך כנראה שהופנר היא האדם המבוגר אי פעם שביצע צניחה טנדם חופשית (צניחה בצמוד לצנחן נוסף, א"ה) והיא מעידה על עצמה שאת הפנסיה היא לא אוהבת יותר מדי ומה שמאפשר לה לחיות חיים ארוכים היא היותה עסוקה כל העת. 

כעת שופטי ספר השיאים של גינס מבצעים בדיקה על מנת לאשר כי הצניחה אותה היא ביצעה, תעניק לה את התואר "הצנחנית הוותיקה בעולם", המוחזקת כיום על ידי אישה בת 104. ועל מנת להראות כי היא חיה באקסטרים היא מציינת כי ההרפתקה הבאה שלה תהיה טיול בכדור פורח. 

דורותי הופנר, את הצניחה הראשונה עשתה בגיל 100 / צילום: Reuters, Brian Cassella/Chicago Tribune
 דורותי הופנר, את הצניחה הראשונה עשתה בגיל 100 / צילום: Reuters, Brian Cassella/Chicago Tribune

"אני מתכננת לצנוח 1,000 פעמים"

מסתבר שהופנר לא לבד. קימברלי (קים) קנור בת ה-84 מתכננת לבצע לא פחות מ-1,000, צניחות חופשיות ולקבוע שיא עולמי בתחום לגילה. עד כה הספיקה קנור לצנוח כבר 598 פעמים במהלך חייה, כך שנותרו עוד 402 צניחות מאתגרות. 

קנור מספרת כי היא ידעה שהיא רוצה לנסות צניחה חופשית מאז שהייתה בת חמש מכיוון שהמצנח הצבאי של דודה ריתק אותה. "ראיתי את המצנח ואמרתי לעצמי 'אני רוצה לעשות את זה. הלוואי וזה הייתי אני'", היא מספרת בראיון. "זה לא קרה אמנם בגיל כל כך צעיר אצלי, אך מאותה תקופה בילדות ואילך, תמיד חיפשתי הזדמנות לצנוח". 

ואכן את הצניחה הראשונה שלה היא עשתה כאשר הייתה בת 20. "היום בגיל 84 אני מסוגלת ליהנות מצניחה חופשית הרבה יותר, מכיוון שזה הרבה יותר בטוח וקל ממה שהיה כשהתחלתי לצנוח אי שם בשנת 1959. בעבר לא היו מרכזי צניחה חופשית וזה לא היה פופולרי כפי שזה היום. היינו צריכים למצוא טייס שיטיס אותנו וזה היה קשה ולא מובן מאליו", מספרת קנור על התלאות של הצניחה במאה הקודמת, "ביקשנו שיוציאו את הדלת מהצד הימני של המטוס, כדי שנוכל לצאת. הטייסים לא רצו לעשות את זה, והם היו די מודאגים מהטיסה".

את ההחלטה לבצע 1,000 צניחות היא קיבלה כבר מזמן, אבל בעבר זה היה הרבה יותר מורכב וקשה והיה ניתן לבצע במקסימום צניחה אחת ביום. כיום, כאשר ניתן לצנוח צניחה חופשית בסגנון טנדם עם עוד צנחן שדואג לכל הדברים, היא יכולה לצנוח אפילו מספר פעמים ביום. "אני מבצעת שלוש צניחות ביום, וכאשר התאמנתי לתחרויות צנחתי גם ארבע או חמש צניחות ביום. אבל זה היה כשהייתי יותר צעירה", אומרת קנור. 

"זה בטוח יותר מלנסוע במכונית שלך", ענתה לאחר שנשאלה אם יש לה פחד מצניחה חופשית, במיוחד בגילה. והסטטיסטיקה אכן תומכת בטענה של קנור. הסיכויים לתאונת דרכים קטלנית הם 1%, לפי המועצה הלאומית לבטיחות. ואילו שיעור התמותה הממוצע של צניחה חופשית שנעשית למטרות פנאי הוא 0.0011%, כך על פי סקירה שיטתית שפורסמה ב-International Journal of Environmental Research and Public Health

"זהו ספורט טוב פנסיונרים", אומרת קנור בעיניים בורקות, במיוחד "אם זה ברשימת המטרות שלך בחיים או שזה תמיד עניין אותך".