הבנקאי שמזהיר: "אנחנו במצב המסוכן ביותר שראה העולם מזה עשורים"

ג'יימי דיימון,מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, הזהיר ביום שישי האחרון מפני השפעות המלחמה בארץ, ואמר כי בבנק "מקווים לטוב, אבל מתכוננים לכל האפשרויות" • את הדברים אמר דיימון עם פרסום הדוחות הרבעוניים של הבנק

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Reuters, Benoit Tessier
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Reuters, Benoit Tessier

בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי. פי מורגן פרסם אתמול את הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי. לפרסום הדוחות הוסיף מנכ"ל הבנק, ג'יימי דיימון, אזהרה בנוגע לסיכונים הגלובליים בעולם, ביניהם גם המלחמה בארץ.

"זהו אולי המצב המסוכן ביותר שראה העולם מזה עשורים" אמר דיימון בהצהרה שלוותה לפרסום הדוחות.

משקיע העל מעריך: המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה ל-50% את הסיכוי למלחמת עולם
"אנחנו לא בסדר": נאום התמיכה המרגש של ראש עיריית ניו יורק

ראש הבנק בעל כמות הנכסים הגדולה ביותר בארה"ב הזכיר את המלחמה הנמשכת בין אוקראינה ורוסיה, וכן את התקפת החמס על ישראל בסוף השבוע שעבר ואמר כי "עלולות להיות לה השפעות רבות על העולם בתחומי האנרגיה, מזון, ומסחר בינלאומי".

"בזמן שאנחנו מקווים לטוב, אנחנו מכינים את הבנק לכל האפשרויות, כדי שנוכל להמשיך לתת שירות ללקוחותינו", אמר.

דיימון אינו היחיד שמזהיר מפני השפעות המלחמה. ריי דליו, אחד המשקיעים הבכירים בעולם ומי שייסד את ברידג'ווטר - קרן הגידור שנחשבת לגדולה בעולם פרסם פוסט בלינקדין ובו העריך כי המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה את הסיכוי לעימותים נוספים. מה שיכול להביא למלחמת עולם.

"הסיכוי למלחמת עולם בלתי מוגבלת הכוללת את המעצמות הגדולות (ארה״ב וסין) עלה מ-35% ל-50% בשנתיים האחרונות" כתב.

דליו הזהיר פעמים רבות שמתחים מתבשלים הן בין המעצמות העולמיות והן בתוך מדינות מסוימות, בטענה שחוסר יציבות גיאופוליטית תהפוך לנורמה בעשור הזה. באפריל, הוא אמר כי ארה"ב וסין נמצאות "על סף יציאה למלחמה זו בזו", תוך ציון מתחים הולכים וגוברים סביב נושאים כמו טייוואן וגניבת קניין רוחני.

השפעות נוספות על הכלכלה

מעבר למלחמות, ציין דיימון את הסיכון בחוב הלאומי הצומח של ארה"ב, והזכיר כי הגרעון הלאומי הוא החמור ביותר אי פעם - בזמן שלום.

לא מזמן אמר דיימון כי הוא מזהיר את הלקוחות מפני האופציה כי הריבית המשלתית תישאר גבוהה לטווח הרחוק, ואף מהחשש כי היא תמשיך לעלות.

דוחות הבנק שפורסמו כאמור בשישי, הראו רווח של 13.5 מיליארד דולר, שמגלם שווי של 4.3 דולר למניה, ברבעון האחרון. מדובר בזינוק של 35% מהשנה שעברה, אך דיימון ציין בדבריו שהביצועים הושפעו משינויי הריבית ועלויות האשראי העולות, ולא צפויים להמשך.