חופשה ללא תשלום | שאלות ותשובות

אלפי עובדים יוצאים לחופשה ללא תשלום. מהן הזכויות שלהם?

בעקבות המלחמה, פוקס הודיעה כי תוציא בין 30% ל-50% מעובדיה לחל"ת - מדובר באלפי עובדים ברחבי הארץ • האם מותר למעסיק להוציא לחל"ת, ומה עם ימי החופש שנצברו ולא נוצלו? גלובס עושה סדר 

סניף של רשת פוקס / צילום: כדיה לוי
סניף של רשת פוקס / צילום: כדיה לוי

פוקס, המעסיקה כ-12 אלף עובדים, הודיעה היום (א') כי היא מוציאה לחל"ת בין 30%-50% מהעובדים שלה לחופשה ללא תשלום, בעיקר עובדים בחנויות. לצד הפחתת שכר עובדי המטה ל-80%. אחריה גם המשביר לצרכן הודיעה על הוצאה לחל"ת של 40% מעובדיה. האם מותר למעסיק להוציא לחל"ת? ומה זכויות העובדים? עו"ד חיה שפיגל, שותפה במשרד ש. פרידמן אברמזון ושות', מציגה את זכויות העובדים.

ניתוח | הביקושים ירדו, המשבר יחריף: מה יקרה לשוק הדיור בדרום בגלל המלחמה? 
העלו תוכן אנטישמי ופוטרו: גוגל העולמית נלחמת בעובדים שהביעו תמיכה בחמאס 

1האם מותר למעסיק להוציא לחל"ת?
הוצאה לחל"ת מהווה שינוי מהותי ביחסי העבודה ולכן לא יכולה להיעשות באופן חד צדדי, אלא בהסכמה בלבד. יחד עם זאת, יש לזכור שבהרבה מקרים החלופה להסכמה לחל"ת ביוזמת המעסיק, הינה הליך פיטורים.

2 האם עובדים שהוצאו לחל"ת זכאים לדמי אבטלה?
עד פרוץ הקורונה לא היה קיים מונח "חל"ת ביוזמת המעסיק", והמונח חל"ת התייחס לבקשה מצד העובד שהמעסיק נעתר לה. לרוב פגשנו את החל"ת במגזר הציבורי ולא אצל המעסיקים הפרטיים. עד הקורונה גם לא היתה זכאות לדמי אבטלה בשל יציאה לחל"ת, אלא רק בשל ניתוק יחסי העבודה, תוך הבחנה בין פיטורים להתפטרות, לעניין התקופה שצריכה לחלוף עד תחילת תשלום דמי האבטלה.

ביולי 2021 תוקן החוק כך שעובד יוצא לחל"ת ל-30 ימים ומעלה ביוזמת המעסיק זכאי לקבל דמי אבטלה ובלבד שהעובד לא זכאי לשכר בתקופת החל"ת. כלומר, ככל שהמעסיק מחזיר את העובד לעבוד אצלו, אפילו למשרה חלקית או ליום עבודה אחד, הזכאות לתשלום דמי האבטלה תיבדק במוסד לביטוח לאומי. יש לשים לב לשני דגשים מרכזיים: תשלום דמי האבטלה יתחיל רק לאחר ניכוי ימי החופשה שנותרו אצל המעסיק. אין זכאות לדמי אבטלה לעובד שיצא לחל"ת מיוזמתו.

עו״ד חיה שפיגל, משרד ש.פרידמן אברמזון / צילום: רמי זינגר
 עו״ד חיה שפיגל, משרד ש.פרידמן אברמזון / צילום: רמי זינגר

3האם בתקופת החל"ת נמשכים יחסי העבודה? כיצד מושפעות זכויות העובד מהיציאה לחל"ת?
בתקופת החל"ת ממשיכים להתקיים יחסי העבודה, אך זכויות שקשורות בוותק, כמו צבירת ימי חופשה, ימי מחלה, ימי הבראה, תקופת החל"ת לא נספרת במניין. לגבי תקופת העבודה לצורך חישוב פיצויי פיטורים ישנה הסדרה מיוחדת. כמו כן, הפרשות הנגזרות משכר העובד לא מבוצעות במהלך תקופת החל"ת, בה לא משולם שכר.

תשלומים לקרן הפנסיה, ביטוח מנהלים או קרן השתלמות לא מופרשים. עו"ד שפיגל ממליצה לכל עובד בחל"ת לשלם לקרן הפנסיה או לביטוח מנהלים על מנת להבטיח שלא תפגענה זכויותיו. ככלל, במקרה של הפסקת הפרשות, מבוטח מפסיק להיות במעמד של מבוטח פעיל בביטוח מנהלים אחרי 3 חודשים, ואחרי 5 חודשים בקרן פנסיה. מוצע לכל מבוטח לערוך בירור עצמאי מול הביטוח שלו.

4 מה ההשפעה על ימי החופש של העובדים?
עובד שיש לו ימי חופשה לא מנוצלים ויוצא לחופשה ללא תשלום - ינוכו לו ימי חופשה קודם לכן. כלומר, ינוצלו ימי החופשה החופפים לתקופת החל"ת.