רשות התחרות בודקת אם הרשתות תיאמו את הוצאת עובדיהן לחל"ת

רשות התחרות החלה בבדיקה האם הרשתות הקמעונאיות שדיווחו ביומיים הוצאת עובדים לחל"ת, ביניהן פוקס, המשביר וגולף, תיאמו ביניהן את המהלך • התאגדות רשתות המסחר: "תולדה של רצון של הממשלה להרתיע את האיגוד ולנסות להצר את צעדיו"

סניף של רשת פוקס / צילום: כדיה לוי
סניף של רשת פוקס / צילום: כדיה לוי

רשות התחרות החלה בבדיקה האם הרשתות הקמעונאיות שדיווחו ביומיים האחרונים על הוצאת עובדים לחל"ת, תיאמו זאת לפני כן. אתמול (א') דיווחו החברות פוקס, המשביר וגולף על הוצאה לחל"ת של אלפים מעובדיהן. היום, הצטרפו קבוצת מולטי ריטייל וקסטרו ודיווחו לבורסה כי בכוונתן להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום. מרשות התחרות לא נמסרה תגובה.

יו"ר התאגדות רשתות המסחר: "הפדיונות בישראל ירדו ב-75%"
איגוד המסעדות למסעדנים: פטרו או הוציאו לחל"ת את העובדים

לפוקס יש יותר מ־12 אלף עובדים, מתוכם, לפי הדיווח לבורסה, אמורים כ־6,000 לצאת בתקופה הקרובה לחופשה ללא תשלום. המשביר, המעסיקה כ־1,500 עובדים, הודיעה כבר ל-500 עובדים על הוצאתם לחל"ת. בגולף, המעסיקה כ־2,200 עובדים, כ־1,100 יקבלו הודעות. ברשת קסטרו, בה מועסקים כ-4,250 עובדים, כ-2,550 מהם יוצאו לחל"ת. מולטי ריטייל, המפעילה רשתות שיווק למוצרי בית בהן רשת אייס, ביתילי, איידי דיזיין ואוטו דיפו, הודיעה כי בכוונתה להוציא לחל"ת חלק מלמעלה מ-1,200 עובדיה.

כל החברות שהודיעו על הוצאה לחל"ת, יחד עם בריל המפעילה את רשת נעלי גלי, דיווחו גם על הפחתת שכר העומדים בראשה בשיעור של כ-50%, כמו גם הזהירו מהשפעה משמעותית על הרבעון הרביעי של השנה.

התאגדות רשתות המסחר: "הטענה משוללת כל יסוד"

ענף המסחר בישראל החל להיערך להוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת כבר בשבוע שעבר. התאגדות רשתות המסחר הודיעה כבר בשבוע שעבר כי אם הממשלה לא תגבש פתרונות כיצד להחזיר את המסחר בישראל לפעילות מלאה, הם "נערכים לפיטורי עשרות אלפי העובדים או להוצאה לחל"ת ביום ראשון הקרוב, ולהפסקת כל התשלומים לקניונים ולמרכזי הקניות ולכל מוסדות הממשלה, לרבות מסים". גם אתמול קראה ההתאגדות לממשלה "לתת מענה מיידי לשכר העובדים, אחרת יוצאו למעלה מ־100 אלף עובדי רשתות המסחר מתוך 300 אלף לחל"ת החל מהיום".

מהתאגדות רשתות המסחר נמסר: "התאגדות רשתות המסחר בלשכת המסחר פעלה ופועלת מאז ומעולם בהתאם לחוק. לכל חברה באיגוד יש ארגונים עצמאיים, לרבות הנהלות החברות ודירקטוריונים של חברות, שמקבלות החלטות לפי מיטב שיקול-דעתן העסקי. אי לכך, כל טענה שהוצאת העובדים לחל"ת תואמה או מתואמת, היא משוללת כל יסוד ותולדה של רצון של הממשלה להרתיע את האיגוד ולנסות ולהצר את צעדיו. אנחנו נמשיך לפעול לטובת העסקים בישראל ולא נרפה, ונעשה זאת אך ורק בהתאם לחוק".