4,000 שקל בהנחה: יהודה גויס, את הדירה הוא מסבלט למפונים

משפחות מפונות מהצפון והדרום, חיילי מילואים, ושוכרים שמתקשים להתמודד עם תשלום שכ"ד, פונים לשכירות קצרת טווח • חלק מבעלי הדירות מציעים אותן בחינם, אולם לא ידוע כמה זמן המלחמה תימשך, ומי יממן זאת בהמשך

מקלט ציבורי. אנשים מתעקשים על דירה עם ממ''ד / צילום: ap, Gideon Markowicz
מקלט ציבורי. אנשים מתעקשים על דירה עם ממ''ד / צילום: ap, Gideon Markowicz

יהודה, תושב תל אביב, גויס למילואים כבר בשבת, מיד עם תחילת מתקפת הפתע על ישראל. הוא משרת ביחידה קרבית. "אני פה כבר כמעט שלושה שבועות והבנתי שאני הולך להיות עוד הרבה ימים במילואים, כי המלחמה הולכת להיות ארוכה. בעל הדירה שלי במרכז תל אביב אמנם שואל לשלומי, אבל הוא לא מוכן לוותר ולו על שקל בתשלום שכר הדירה, זה מעציב אבל זו כמובן זכותו", הוא אומר.

"המטרה להגיע לאלף דירות": יהודים מחו"ל יעמידו דירות לטובת מפונים
שיקום העוטף יתעכב? ועדות התכנון עשויות לעבוד במתכונת מצומצמת

לכן, הוא פרסם את דירתו לשכירות קצרת טווח (סאבלט), באחת הקבוצות ברשתות החברתיות. "אין לי ברירה, אני חייב שמישהו יגור בדירה וישלם לי את הסכום המינימלי כדי להעביר לבעל הדירה שלי, כי מדובר ב־4,000 שקל כל חודש. חברים שלי בירושלים סיפרו לי שבעלי הדירות שלהם אמרו שמי שבמילואים לא ישלם כלל, אבל זה לא המצב אצלי, ואני צריך לדאוג גם ללוחמים שלי וגם לטפל מרחוק בדירה".

יהודה מספר שמרבית הפניות הם מאנשים שרוצים להגיע למרכז הארץ מקצותיה, ואילו רק מיעוטן במסגרת התנועה הטבעית בעיר. "כולם שואלים אם יש ממ"ד, או מקלט קרוב ועד כמה הוא קרוב וזה מה שקובע".

ליאור, תושב רמת גן, מספר סיפור דומה. הוא מתגורר בדירה של ארבעה שותפים באחד ממגדלי הדירות בעיר. הם משלמים יחד 15 אלף שקל לאחר הנחה של כ־10% שקיבלו מבעל הדירה החודש, אך מאחר שהשותפים גויסו למילואים כלוחמים, הם מציעים את דירתם לשכירות בטווח קצר. "עד עכשיו משכנו, אבל הבנו שהמלחמה לא הולכת להסתיים בקרוב ואין לנו ברירה אלא לנסות למצוא סאבלט לכל התקופה. אחרי המלחמה כבר ננסה להסתדר. כולנו מהדרום ואנחנו מכירים את המצבים האלה".

מפונים מחפשים מפלט זמני במרכז הארץ

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", פונו עד כה על ידי המדינה כ־130 אלף אזרחים מבתיהם בצפון ובדרום הארץ למלונות ובתי הארחה. ניתן להעריך כי עוד עשרות אלפים התפנו ביוזמתם, גם מאזורים נוספים. חלקם מתארחים אצל קרובי משפחה או מתנדבים, אחרים שוכרים דירות בטווח קצר - דבר שבא לידי ביטוי בפעילות ערה במיוחד ברשתות החברתיות.

קבוצות הפייסבוק לסאבלטים בערים במרכז הארץ מלאה בפעילות, ומתפרסמות בהן דירות רבות, לצד לא מעט מודעות של מי שמחפשים סידור לינה זמני עם ממ"ד או מקלט צמוד.

גם בעיריית תל אביב מזהים מגמה כזו. "מנתוני חברת Transparent, אשר את שירותיה רוכשת עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב־יפו, ואסופת מדדי השכרה מפלטפורמות Airbnb ,Booking ,HomeAway ו־TripAdvisor,עולה כי מאז פרוץ המלחמה חלה עלייה בממוצע החודשי של תפוסות דירות להשכרה. מכאן, מסתמן כי ישנן דירות להשכרה לטווח קצר שנתפסות", ציינו בעירייה.

אלירן זוהר, ממייסדי ודובר איגוד מפעילי הדירות להשכרה לטווח קצר בישראל, אומר כי החל מה־7 באוקטובר השוק קפא לחלוטין והרבה מהפעילות בו נעשית כרגע בהתנדבות. לדבריו, "אנשים לא יודעים מה יהיה איתם מחר או בעוד שבוע, ולכן מחפשים רק פתרון לעכשיו. אני מפעיל ביום יום מאות דירות Airbnb, ובאופן מיידי התגייסנו לעזור למפונים. קישרנו בין אנשים שפונו מהבית שלהם לבעלי דירות שפשוט פתחו את הבית שלהם ללא תשלום למפונים, אך יש גבול עד כמה נוכל לעשות זאת. מעבר לזה שאין לנו הכנסות, יש לנו הוצאות. אנחנו מנהלים משא ומתן מול משרדי הממשלה לגבי תמיכה כלכלית, אך עד עכשיו שום דבר לא נסגר. הדיירים מבינים את המצב ושואלים אותי כל יום אם אני צריך שהם יעזבו, אבל אני לא יכול להוציא אותם מהדירות אחרי מה שהם עברו".

זוהר מעלה נקודה נוספת בנוגע לתמיכה הממשלתית. לדבריו, "הממשלה מעבירה כספים לבתי מלון ולבתי הארחה שמספקים למפונים חדר בשטח של 15 מ"ר, בעוד שאנחנו יכולים לתת להם דירות קומפלט. אבל אם המדינה לא תתעורר, לא נוכל להמשיך ולממן בעצמנו את הדבר הזה".

לי הוד מזכרון יעקב מפעילה שתי יחידות נופש בשם Casa Lee. בעקבות המצב פרסמה לי פוסט המציע את יחידות האירוח שלה במחיר מיוחד. לדבריה, "מרגע שהתחילה הלחימה אנשים מסביבי, שיכלו להרשות זאת לעצמם, הציעו את היחידות שלהם למפונים ללא תשלום. אחרים, ואני ביניהם, עשו זאת במחיר עלות ממש - פחות מ־50% מהמחיר רגיל. אבל עברו כבר יותר משבועיים וגם מי שיכול היה להרשות לעצמו לפתוח את יחידות האירוח שלו ללא תשלום - מתחיל להתקשות לעמוד בכך. זה מציב אותך בפני דילמה - אתה לא רוצה לבקש תשלום מאנשים שעולמם חרב עליהם, וגם אם בסוף תעשה את זה, כמה זה הגיוני לבקש ממישהו שכבר גר ביחידה שלך, ואתה יודע שאופציות שלו כרגע מוגבלות?"

"אני עדיין משלמת שכירות גם בשדרות"

גם הוד וגם זוהר מציינים את החשיבות של חדר הממ"ד בתקופה הזאת, למי שמחפש דירה. לדברי לי, "אנשים שואלים אותי אם יש ביחידות ממ"ד, עוד לפני שהם בודקים אם הן אכן פנויות".

אחת מאלו שמחפשים דירות במרכז הארץ היא סיגל אמסלם, מוזיקאית יוצרת שמתגוררת בקהילת מוזיקאים בשדרות. לדבריה, "אנחנו מתגוררים סמוך למקום שבו היה קרב יריות משמעותי והבנו שאנחנו חייבים לצאת משם כמה שיותר מהר, אבל אף אחד לא פנה אלינו כדי להוציא אותנו. לכן, כבר ביום שני אני וחבר שגר קרוב אלי נסענו לתל אביב וזה היה ממש מסוכן כי עוד היו מחבלים באזור".

סיגל מסבירה כי תוכניות הפינוי של המדינה אינן מתאימות לה משום שיש לה שני כלבים, ורוב המלונות לא מסכימים להכניס אותם, וכי ניתנת לדבריה עדיפות למשפחות. "הלכתי לראות הרבה דירות, אבל קשה מאוד למצוא דירה עם מקלט, המקסימום הוא חדר מדרגות. בגלל הטראומה שחוויתי אני חייבת מקלט, והמחירים כאן הרבה יותר גבוהים משדרות, שם אני עדיין משלמת שכירות, למרות שהעיר פונתה".

"הפרמטר העיקרי הוא אם יש או אין ממ"ד"

״באופן טבעי, רוב הביקוש לשכירות לטווח הקצר מתרכז במרכז הארץ ובאזור ירושלים, שעדיין נתפסים כאזורים הבטוחים ביותר. למרות שכבר ראינו שטילי החמאס הגיעו גם לשם", אומר טל קופל, מנכ"ל מדלן. "פרט לכך, חל שינוי ניכר בטעמים ובהעדפות - היום, הפרמטר העיקרי שקובע את מידת הנחשקות של דירה, היא אם יש או אין בה ממ"ד. דירות עם ממ"ד הן המבוקשות ביותר, אחר כך כאלו עם מקלט בבניין, ולבסוף דירות עם מקלט בסביבה.

"גם אצל מפרסמי דירות, אנחנו רואים שהם פתאום מקפידים יותר לציין אם יש או אין בדירה ממ"ד, שהפך חיוני".