חנן מור | פרשנות

"אובדן האמון" של בנק לאומי בחנן מור עלול להפוך לגל תביעות נושים והסדר חוב

בקשת בנק לאומי לכינוס שניים מנכסי חברת הנדל"ן הממונפת הובילה לצניחה של כמעט 40% במחיר המניה ודחפה את איגרות החוב שלה לתשואת "זבל" תלת־ספרתית • אם לסמוך על תקדימי עבר, לא מן הנמנע כי כדור השקל שהחל להתגלגל השבוע בחנן מור, יהפוך להסדר חוב

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

בנק לאומי הגיש ביום ראשון בקשות לכינוס נכסים נגד חנן מור והוביל למפולת בניירות הערך של חברת הבנייה היזמית בבורסה. הבקשה של לאומי מביהמ"ש - למנות כונסים לשניים מנכסי חברת הנדל"ן הממונפת בגין חוב חולל של כ־270 מיליון שקל - הפתיעה את בעלי המניות ומחזיקי האג"ח של החברה ופתחה את הדלת לתביעות שעשויים להגיש בקרוב נושים נוספים של חנן מור. אם לסמוך על תקדימי עבר, לא מן הנמנע כי כדור השקל שהחל להתגלגל השבוע בחנן מור, יהפוך להסדר חוב.

לאומי מעלה הילוך מול חנן מור: מבקש כינוס נכסים גם בחיפה וגם ברמת גן 

התגובה בבורסה למהלך של לאומי הייתה חריפה: מניית חנן מור , שעוד קודם צנחה השנה בבורסה בעשרות אחוזים, נחתכה ב־37% ביום ראשון והשלימה נפילה של כ־87% מתחילת השנה. כעת, החברה שווה כ־66 מיליון שקל בלבד. לקבוצת הנדל"ן יש חוב סחיר בהיקף של 612 מיליון שקל באג"ח. התשואות של הסדרות הלא־מבוטחות נסחרות כעת בתשואות "זבל" של עד 150% המשקפות חוסר אמון מוחלט ביכולת החזר החוב של החברה.

ההערכות בשוק הן כי בתוך שבועות ואפילו ימים עשויה חנן מור לפתוח במגעים לקראת הסדר עם נושיה. "אין לחברה שום אפשרות למחזר כעת חובות בשוק, והנטל של הלוואת הענק שנטלה למימון פרויקט בשדה דב שבצפון בתל אביב חונק אותה", אומר גורם בכיר בשוק. "אני מעריך שהסיכוי שהוא יצליח להימנע מהסדר חוב קלוש. כואב לי הלב עליו, שנים של עבודה קשה שלו ירדו לטמיון". מחנן מור לא נמסרה תגובה בנוגע לאפשרות של הסדר החוב.

ההערכות בשוק ההון הן שצעדים אקטיביים מצד מחזיקי האג"ח של חנן מור הם בבחינת עניין של זמן. פעיל ותיק בשוק אומר לגלובס כי "יש הבדל בין הסדרות המובטחות ללא מובטחות (סדרות האג"ח של החברה, ח"ז)". עם זאת, לדבריו, הטענות שעולות מהבקשה שהגיש בנק לאומי מביעות חשש להברחות לכאורה של נכסים, ככל שיש בהן ממש, "יכולה להיווצר לכל סדרות האג"ח עילות של העמדת החוב לפירעון מיידי".

חנן מור: "צר לנו על התנהלות הבנק בעת הזו"

בחנן מור הגיבו בכעס רב לצעד שבו נקט בנק לאומי, וגורמים בסביבת הקבוצה ביקרו את המהלך שנעשה באמצע המלחמה. הקבוצה מסרה בתגובה כי "נודע לנו הבוקר מכלי התקשורת על פנייה מבנק לאומי בעניין אחת החברות הבנות שלנו בנושא קרקע ברמת גן, זאת על אף שנחתם זה מכבר זכרון דברים למכירתה. יש להצטער על התנהלות זו של הבנק בעת כה מאתגרת למשק כולו. החברה לומדת את הבקשה ותגיב עליה לגופה בבית המשפט".

בחברה ציינו עוד כי "גם בתקופת המלחמה היא ממשיכה בפעולתה השוטפת כאשר אתרי הבנייה פועלים כולם ומתפקדים למרות גיוסם של לא מעט מנהלים למילואים. כך בכוונתינו להמשיך ולפעול באחריות ובמסירות לטובת כלל לקוחותינו ושותפינו לדרך" .