אפל | ניתוח

ההודעה שאכזבה את המשקיעים ונקודת האור המפתיעה: 4 הערות על דוחות אפל

ענקית הטכנולוגיה אפל פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הפיסקאלי הרביעי לשנת 2023, וגם הפעם נראה שהיא הצליחה לעמוד בציפיות • למה המניה ירדה אחרי שיחת המשקיעים, איך היא מתמודדת עם התחרות בסין, ולמה האנליסטים בכל זאת אופטימיים?

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Reuters, CLH/Reuters
מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Reuters, CLH/Reuters

ענקית הטכנולוגיה אפל  פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הפיסקאלי הרביעי לשנת 2023 (יולי-ספטמבר), וגם הפעם נראה שהיא הצליחה לעמוד בציפיות. ההכנסות עמדו על 89.5 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 89.28 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.46 דולר, לעומת צפי לרווח של 1.39 דולר למניה. עם זאת, אפל גם דיווחה על ירידה רביעית ברציפות במכירות - ההאטה בתקופת הזמן הארוכה ביותר מאז 2001.

למה המניה ירדה אחרי שיחת המשקיעים, איך היא מתמודדת עם התחרות בסין, ולמה האנליסטים בכל זאת אופטימיים? 4 הערות על דוחות אפל. 

מטא פרסמה דוחות טובים, אך המלחמה מול חמאס בלמה את עליית המניה 
גוגל נפלה ב-6% במסחר המאוחר לאחר הכנסות מאכזבות משירותי הענן
הענן של מיקרוסופט הפתיע לטובה, וההכנסות זינקו; המניה עלתה באפטר

1. התחזיות הפושרות לרבעון שאמור להיות החזק ביותר שלה 

לאנליסטים ברור כל רבעון מחדש כי בזכות האייפונים אפל היא מה שהיא. ההכנסות ממכירות האייפון עמדו על 43.81 מיליארד דולר והתיישבו עם הצפי המוקדם של השוק. אפל הציגה בספטמבר את אייפון 15 החדש, והדוחות כעת כוללים שבוע אחד של מכירות המכשיר החדש, שכולל שני חידושים מרכזיים: שקע טעינה USB-C ומתכנת חדשה שהופכת את המכשיר למשמעותית יותר קל.

מאז הקורונה, אפל לא מפרסמת תחזיות רשמיות ביחד עם הדוחות. אך הפעם, בחברה ציינו בשיחת המשקיעים כי הם צופים שההכנסות ברבעון הבא (אוקטובר-דצמבר) יהיו דומות להכנסות בשנה שעברה - 117.2 מיליארד דולר כפי שדווח ברבעון הראשון של 2023. הנתון הזה נמוך מתחזיות האנליסטים להכנסות של 122.98 מיליארד דולר, ומהווה צמיחה של 5% בלבד משנה לשנה.  

הרבעון הראשון בשנה הפיסקאלית של אפל הוא הרבעון החשוב והחזק ביותר שלה, שכן מדובר בתקופת החגים בארה"ב. מדובר ברבעון שבו אנשים רוכשים מכשירים חדשים, לעצמם או כמתנה לאנשים אחרים. אנליסטים ברחבי העולם הגדירו את התחזית של אפל פושרת, מה שהוריד את המניה בכ-3% לאחר מכן. במילים אחרות - אפל אותתה למשקיעים שלא תגיע הצמיחה ברבעון הזה. 

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, הסביר לגלובס כי אומנם אפל לא עומדת בציפיות האנליסטים, אבל זה לא הנתון החשוב. "אומנם זה פחות ממה שהקונצנזוס מצביע עליו, אבל זה לא כזה משמעותי. אני לא חושב שהם נופלים כאן. הנתון החשוב ביחס לאפל - וזה מה שאנחנו לומדים מחדש בכל רבעון - הוא שמדובר בחברת אייפון. שאר הדברים מספקים או לא את הסחורה, אבל האייפון במרכז". 

ברנרד מנור, מנהל השקעות ב-IBI בית השקעות, אמר לגלובס כי "הדוחות היו טובים מאוד. המספרים של אפל היו טובים. גם במבט השנתי, יש להם ירידה של 3% בהכנסות, שזה היה הטווח התחתון של האנליסטים בתחזיות. הירידה התבטאה גם בגלל שערי החליפין, במצב האחר אפל הייתה אפילו מראה צמיחה בהכנסות". הוא מוסיף על התחזיות הפושרות כי "אני חושב שרבעון מקביל של שנה שעברה היה מצוין, כך שאם לדבריהם הנתון דומה, זה טוב".  

סמנכ"ל הכספים של אפל, לוקה מאסטרי, הזכיר כי הרבעון הראשון של שנת 2024 יימשך 13 שבועות, בעוד שהרבעון המקביל בשנה שעברה נמשך 14 שבועות. מאסטרי אמר כי השבוע הנוסף בשנה שעברה הוסיף כ-7% לסך ההכנסות, ולמרות זאת הוא טוען כי ההכנסות הכוללות של החברה יהיו דומות לשנה שעברה. 

2. החששות בסין: התחרות מול ווואוי והאיסורים במדינה 

בשבועות שלפני פרסום הדוחות, יצאו לא מעט מחקרים ולא מעט הערכות כי המכירות של אפל נפגעו משמעותית. הסיבות לכך, בין השאר, היו תחרות מחודשת מצד חברת וואווי שהשיקה מכשיר חדש - Mate 60 Pro, וגם בשל איסור על עובדי ממשל בסין להשתמש בטכנולוגיות של אפל במקומות העבודה שלהם. 

ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם דוח של Counterpoint Research, לפיו בשלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר, מכירות הסמארטפונים של וואוי בסין צמחו ב-37% ביחס לשנה קודם לכן, בעוד שהמכירות של האייפונים של אפל התכווצו ב-10%. לפי חברת המחקר, מכירות הסמארטפונים הכוללות בסין ירדו ב-3% באותה תקופה.  

בבלומברג ציינו כי חברת השבבים קוואלקום דיווחה על עלייה של 35% בביקוש לשבבים מיצרניות סיניות של מכשירי אנדרואיד. מדובר באינדיקציה חשובה לכך שיש עלייה גם בביקוש של לקוחות באזור למכשירים שאינם אייפון. מבחינת אפל, מדובר בשוק תחרותי במיוחד שאחראי לחמישית מהמכירות שלה, כך לפי בלומברג.

מנור מסביר כי אפל למעשה השתפרה ברבעון האחרון במכירות בסין. "אפל דיווחה על הכנסות של 15.1 מיליארד דולר ברבעון מסין, בעוד שברבעון מקביל אשתקד דווח על 15.5 מיליארד דולר - ירידה של 2.5%. לפי ההערכות שהמכירות בשוק הסמארטפונים בסין ירדו ב-3%, הירידה של אפל הייתה נמוכה מהשוק, ולכן היא אפילו הצליחה לרשום נתח שוק. לצד זאת, ראינו גם הערכות לירידה חדה יותר בסין של 7%-8% במכירת הסמארטפונים, מה שמצביע על כך שאפל הצליחה לשמר על כוחה ולתפוס נתח שוק גדול יותר".

מנור מסביר זאת בכך שככל הנראה ההאטה בסין לא השפיעה על העשירונים העליונים, שרוכשים מכשירי אפל חדשים, וגם העובדה שמדיניות טרייד-אין מאפשרת לשכבות חלשות יותר לרכוש מכשירי אייפון חדשים.

גם וסצ'ונוק חושב שהמצב של אפל בסין טוב: "היה חשש שהם התחילו לאבד נתח שוק בסין. זה לא קרה. לדעתי המצב שם די סביר". 

3. סגמנט השירותים המקוונים היווה נקודת אור  

נקודת אור חשובה שאפל הציגה הייתה בסגמנט השירותים המקוונים שלה - כדוגמת אפל TV, אפל מיוזיק, iCloud ועוד. אפל דיווחה על הכנסות של 22.31 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים לקטגוריה הזו, ונתון הגבוה מתחזיות האנליסטים, שעמדו על 21.35 מיליארד דולר. ההכנסות הללו מהוות צמיחה חזקה של 16%, מה שמפצה על האטה במכירות החומרה. לפי מנכ"ל אפל טים קוק, לאפל יש יותר ממיליארד מנויים בתשלום. 

בפועל, סגמנט השירותים המקוונים הוא זה שפיצה על הירידות בשאר הסגמנטים כמו המק, האייפדים והמכשירים הלבישים כמו השעון החכם. וסצ'ונוק מסביר כי "בעבר אפל הייתה חברת חומרה בלבד, אבל כבר עכשיו יש הכנסות חוזרות משירותים, וזה מאוד חשוב. בסיס המנויים של מיליארד משתמשים זה בסיס מאוד גדול, אין חברה כמו אפל בתחומים הצרכניים עם כמות ענקית כזו של משתמשים. הם יוכלו להעלות מחירים, והמשתמשים לא באמת יכולים לנטוש אותם".  

מנור מסביר כי המכירות הטובות בסגמנט מתבטאים בשורת הרווחיות הגולמית: "הרווחיות הגולמית מאוד השתפרה, עלתה ל-45% לעומת 42% ברבעון המקביל בשנה שעברה. זה קרה בשני טעמים: הראשון - העלייה בהכנסות בסגמנט השירותים המקוונים. הסיבה השנייה היא שאפל מכניסה למוצרים שלה יותר ויותר מעבדים בפיתוח עצמאי - זה משפר את הרווחיות הגלומה, כי הם לא משלמים על שימוש בטכנולוגיות של חברות אחרות".  

4. אפל יכולה להמשיך לצמוח? 

ביוני האחרון הפכה ענקית הטכנולוגיה אפל לחברה הראשונה בעולם שהצליחה לעקוף את רף שווי השוק של מעל 3 טריליון דולר. מאז אומנם המניה ירדה בכ-10% לשווי של 2.76 טריליון דולר, אך מתחילת השנה מניית אפל מציגה זינוק של יותר מ-40%.

במבט קדימה, וסצ'ונוק מסביר לגלובס כי "אפל היא חברה בוגרת, היא השוק, והשוק זו היא. אף אחד כבר לא מצפה שאפל תצמח. אפל היא חברה שיודעת לשפר תחזיות, לייצר מזומנים ולחלק למשקיעים. היא פועלת בשוק מאוד קשה, שוק החומרה שסובל מהרבה בעיות. כל שוק הסלולר נראה מאוד חלש. זה שאפל מצליחה לעמוד על שלה, זה מדהים. חשוב להגיד את זה - למכור כמעט חצי טריליון דולר בשנה זה לא פשוט, ולהמשיך לצמוח זה נראה כמו משימה לא קלה בכלל".