פייק גרעיני: חמאס לא איים לירות על דימונה בתגובה לדברי עמיחי אליהו

בחמאס לא פרסמו איום רשמי בתגובה לשר אליהו, ועוד פייקים על המלחמה בעזה • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי ברשת איקס, 6.11.23
ציוץ ויראלי ברשת איקס, 6.11.23

המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר עדיין זוכה לתשומת לב רבה בעולם, ו"קרב ההסברה" הסוער שמתחולל ברשתות סביב האירועים מייצר גם לא מעט פייקים. בחרנו הפעם שניים בולטים, שעוררו עניין ותשומת לב במהלך השבוע האחרון.

הטילו פצצה. ההתבטאות של שר המורשת, עמיחי אליהו, שממנה עלה כי הוא לא פוסל הטלת פצצת אטום על עזה, הפכה לכותרות ברבים מאתרי החדשות בעולם, ועוררה לא מעט הדים. יום לאחר מכן התפרסם בחשבון ברשת איקס (לשעבר טוויטר) ציוץ שהפך ויראלי (כ־270 אלף חשיפות, ו־7,500 לייקים), שנראה כמו התייחסות ישירה לדברים הללו. מדובר בחשבון בערבית המכונה "רוח סינוואר", שפרסם התבטאות שמיוחסת לכאורה לגדודי אל קסאם, ולפיה, עד עכשיו, "חשנו מחויבים כלפי הלחץ הבינלאומי, ובמיוחד הערבי, שלפיו השמדת הכור בדימונה תביא לאסון על כל מדינות האזור". אבל מכיוון שהמדינות הללו לא מונעות את "הפשעים נגד חפים מפשע בעזה, היום אנחנו מכריזים זאת בגלוי: אנחנו נהרוס את הכור עלינו ועל אויבנו".

בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar בחנו את הדברים והגיעו למסקנה שלא מדובר בהצהרה שקשורה באיזשהו אופן לגדודי אל קסאם, וכי לא פורסמה מטעמם הודעה בנושא. לפי אנשי הארגון, במהלך המלחמה הנוכחית, ב־28 באוקטובר (לפני הצהרת אליהו), הודיעו בחמאס כי ירו רקטות לעבר דימונה. אנחנו מצאנו כי גם בעבר נהגו בחמאס לאיים בירי רקטות לעבר מה שהם מכנים "הכור בדימונה". לפי דיווח בחדשות 13, במהלך מבצע שומר החומות (2021) הבטיח דובר חמאס "הפתעות" והוסיף כי "להפציץ את דימונה ותל אביב יותר קל לנו מלשתות מים". גם במהלך מבצע צוק איתן (2014) הודיעו בחמאס כי ירו רקטות לעבר דימונה.

צלף דמיוני. המלחמה בעזה העלתה לתודעה צייצן בשם ג'קסון הינקל, שהוא כנראה יצרן הפייק בעל ההשפעה הרבה ביותר ברשת איקס כיום. על פי מספר כתבות, ברשתות חברתיות אחרות כבר דאגו לסגור לו את החשבון, אך באיקס הינקל פורח, ויש לו כעת כבר כשני מיליון עוקבים. בעבר תיארנו כאן כיצד הפיץ הינקל את השקר שלפיו על פי תחקיר בעיתון הארץ, רוב ההרוגים הישראלים ב־7 באוקטובר נפגעו מאש צה"ל, ומאז הוא ממשיך לפרסם שקרים רבים שנוגעים למלחמה הנוכחית, ללא הפרעה משמעותית מצד קברניטי איקס (לחלק מהציוצים שלו כן נוספות "הערות קהילה", שמצביעות על הבעייתיות שבהם).

הפייק האחרון שהפיץ הינקל נוגע לחייל ישראלי בשם בריב יריאל, "אחד מטובי הצלפים של צה"ל", שלאחרונה נורה ונהרג על ידי צלפי חמאס. לפי הינקל, אותו יריאל נהג לירות בברכיים של ילדים פלסטינים, והיו לו מאה אחוזי הצלחה. לקורא הישראלי אולי לא צריך להסביר שהשם שהמציא הינקל לאותו צלף דמיוני הוא לכל הפחות מוזר, אבל לשאר העולם זה כנראה פחות מפריע, והציוץ כבר הגיע בינתיים ללא פחות מ־6.3 מיליון צפיות. וכמובן שהדיווח הזה גם הועתק על ידי רבים, וזכה להגיע לפוסטים שונים בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות. ב"הערות הקהילה" שהזכרנו, טרחו גולשים לציין שבאתר צה"ל, שם מופיעים כל הרוגי המלחמה, אין זכר לשם הזה. והיות שהינקל טרח לצרף גם את תמונתו של אותו צלף, באתר The quint הראו כי מדובר בתמונה שמופיעה ברשת כבר מ־2019, ומאז שובצה לא פעם בכתבות שונות.