למה מבחינת רבים הפעם אלון מאסק הגזים

ציוץ מטעה, מיליארדר זועם ושערורייה חדשה הקשורה לאנטישמיות

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

אילון מאסק מתעקש שהוא לא אנטישמי. אולם, בשבוע החולף, המיליארדר האמריקאי הותיר רבים עם לא מעט שאלות בעקבות סדרה של ציוצים שנויים במחלוקת, והראה באיזו קלות הפרסומים שלו ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) יכולים להטעות.

הציוצים האנטישמיים של אילון מאסק מתחילים לעלות לו ביוקר
מאסק: הקריאה "מהנהר ועד לים" תוביל להשעייה מ-X

השערורייה החלה כשמאסק הגדיר פוסט אנטישמי כ"אמת לאמיתה" והקפיד לבקר את הליגה נגד השמצה (ADL), ארגון יהודי שהמיליארד האמריקאי תיאר בעבר ככזה שפוגע בחופש הביטוי. הפרובוקציה שלו נגד הארגון שנאבק באנטישמיות ברחבי העולם, הגיעה לאחר שנדמה היה שהיחסים ביניהם נרגעו. כעת, נראה שהדרמה - שמאסק יצר במו ידיו - פוגעת במאמציו העסקיים.

דווקא מי שאמור לשמש דוגמה זוהרת של מצוינות אמריקאית, משיג את התוצאה ההפוכה. בעקבות סדרת ציוציו, הוא משך תשומת לב שלילית רבה ברחבי ארה"ב. האתר דראדג' ריפורט למשל, כינה אותו כ"גזען העשיר ביותר בעולם"; משקיעים ותיקים של טסלה ביטאו חוסר שביעות רצון מהמנכ"ל המפורסם שלהם; אפל, דיסני ומפרסמים גדולים אחרים השהו את השקעותיהם בפרסום ב־X, ובכך יצרו סיכון משמעותי לחברה; והבית הלבן פרסמו גינוי ל"קידום המתועב של שנאה גזענית ואנטישמית באופן החמור ביותר, שפועל נגד הערכים שלנו כאמריקאים".

"העיתונאים" של מאסק

בחינת הציוצים של מאסק לעומק מלמדת מה גורם לו להתנהל ככה. המהפך שלו החל בשבוע שעבר כשעה לאחר הצהריים, כשהמיליארדר נתקל בציוץ מאחד המשתמשים אליהם הוא מתייחס כ"עיתונאים אזרחים" - שהפכו לאובססיה האישית שלו. "הניו מדיה המזויפת התאגידית ממציאה שוב דברים", כתב אותו משתמש בשם Wall Street Silver. מי שמנהל אותו הם ג'ים לואיס ואיוון באיוחי, ועוקבים אחריו יותר ממיליון משתמשים, ביניהם מאסק עצמו.

החשבון פרסם צילומי מסך משידור של רשת הטלוויזיה MSNBC לגבי העלייה בשיח שנאה ברשת החברתית X, וציטט נתונים מהליגה נגד השמצה. "לא בדיוק מקורות לגיטימיים ואובייקטיביים", נכתב באותו ציוץ. מאסק הגיב: "הם באמת צריכים להוריד את ה־A (Anti) ולהיות הליגה להשמצה. זה הרבה יותר מדויק".

שעתיים חלפו מאז אותו פרסום, והרטוריקה של מאסק נגד הליגה נגד השמצה התגברה: איל ההון הביע תמיכה בפוסט של משתמש רנדומלי שהפיץ תיאוריות קונספירציה מתועבות לפיהן "יהודים רוצים להחליף את הלבנים", רעיונות שבוטאו על ידי רוצח שביצע פיגוע ירי בבית כנסת בפיטסבורג בשנת 2018. תגובתו של מאסק לאותו ציוץ - "אמרת את האמת לאמיתה" - הציתה את הסערה האחרונה נגדו.

אך איל ההון המשיך. "הליגה נגד השמצה תוקפת באופן בלתי מוצדק את רוב המערב, למרות שרוב המערב תומך בעם היהודי ובישראל", צייץ. "זה בגלל שאינם מסוגלים, על פי האמונה שלהם, לבקר את קבוצות המיעוט המהוות את האיום העיקרי עליהם. זה לא נכון וזה צריך להיפסק".

כשאחד המשתמשים השיב למאסק וקרא לו שלא לעשות הכללות נגד הקהילה היהודית, מאסק ענה: "אתה צודק, זה לא נכון לגבי כל הקהילות היהודיות, אבל זה גם לא מוגבל רק לליגה נגד השמצה". הוא הוסיף: "וכדי לא לחזור על עצמי, אני מאוד נפגעתי מהמסרים של הליגה נגד השמצה וכל ארגון אחר שמקדם בפועל גזענות נגד לבנים או גזענות נגד אסיאתיים או גזענות מכל סוג".

הקשר המפוקפק גובר

האינטראקציה של מאסק עם חשבונות כמו של Wall Street Silver גוברת ככל שחולף הזמן. החודש, מאסק הגיב כמעט בכל יום ל־Wall Street Silver (ולפעמים אף יותר), כשפרסם מגוון פוסטים הנוגעים לאירועים אקטואליים שונים דרך עדשה שמרנית או סנסציונליסטית.

מאסק מעריך שחשבון זה ודומיו, מפרסמים את הפוסטים הוויראליים ביותר ברשת החברתית, וכך הם מקדמים את דיונים סביב מגוון נושאים ב־X. הפוסט של Wall Street Silver נגד הליגה נגד השמצה מיום רביעי, נצפה יותר ממיליון פעמים עד סוף השבוע, על פי נתוני X.

מאבק שמתחדש

יוזמת "העיתונאים האזרחים" של מאסק עומדת למבחן מאז שפרצה המלחמה בין ישראל לחמאס ב־7 באוקטובר, ובעקבותיה הגיע מבול של פוסטים על הסכסוך - חלקם בליווי צילומים גרפיים ואחרים פחות, כולל סרטוני וידאו ישנים שעברו עריכה מטעה ומכוונת.

היכולת של הרשת החברתית X להתמודד עם שיח שנאה ודיסאינפורמציה נמצאת תחת ביקורת רבה, כולל מצד הליגה נגד השמצה, מאז שמאסק רכש את טוויטר בסוף אוקטובר 2022. המחקר של הליגה, שהצביע על זינוק באנטישמיות, היה במרכז מספר כתבות חדשותיות, כולל הכתבה של MSNBC. "היום אנחנו מצטרפים לעשרות ארגונים אחרים כדי לבקש ממפרסמים להשהות את פרסומיהם בטוויטר (X) בגלל שאנו מאוד מוטרדים מאנטישמיות ומשנאה בפלטפורמה", צייצה הליגה נגד השמצה זמן קצר לאחר שמאסק רכש את הרשת החברתית.

בשבועות הבאים, מאסק קיצץ את המחלקות בחברה שעסקו בניטור תוכן, מהלך שהותיר חלק מהמפרסמים בחשש ש־X תהיה חשופה לתוכן פוגעני לעומת המתחרות שלה. השינויים מוסגרו על ידי איל ההון כמאמץ להיאבק בגישה הליברלית, שלטענתו פגעה בחופש הביטוי בפלטפורמה, בייחוד בקרב קולות שמרניים יותר.

בחודש ספטמבר האחרון, מאסק תקף את הליגה נגד השמצה בעקבות הביקורת שלה כלפיו, ואמר שהקשיים של הרשת X להביא מפרסמים נובעים מלחצים שהארגון מפעיל עליהם, טענה שבליגה נגד השמצה הכחישו. מבחינת מאסק, הליגה נגד השמצה היא ארגון ליברלי פרוגרסיבי המבקש לפגוע בחופש הביטוי, ולכן הוא הבטיח להילחם נגדו. "מאז הרכישה, ה־ADL מנסה לחסל את הפלטפורמה הזו על ידי האשמתה והאשמתי באופן שגוי בהיותנו אנטישמיים", צייץ מאסק.

תגובותיו של מאסק, שכללו איומים לתבוע את הליגה נגד השמצה, נכתבו בזמן שהמנכ"לית החדשה שהביא ל־X, לינדה יאקרינו, מנסה ליישר את ההדורים עם המפרסמים ועם הארגון היהודי. ואכן, עד לתחילת אוקטובר נרשמה רגיעה מסוימת בין מאסק ו־ADL, והארגון פרסם הודעה בה הודיע שיתחיל מחדש לפרסם בפלטפורמה. "אנו מעריכים את הכוונה המוצהרת של X בשבועות האחרונים לטפל באנטישמיות ושנאה בפלטפורמה", נכתב בחשבון של הליגה נגד השמצה. מאסק הודה לארגון בציוצים משלו. ואז הגיע יום רביעי.