אקירוב סגר את מלון ממילא בירושלים, וזו התוכנית שהוא מציע למדינה לטיפול במפונים

אלרוב נדל"ן השביתה את מרבית פעילות המלונאות בירושלים בשל מחסור בעובדים • לדברי היו"ר ובעל השליטה, הפעילות באירופה נותרה כסדרה • במקביל, אקירוב מציע תוכנית משלו למדינה: "שתרכוש דירות מקבלנים ותשכן את המפונים ותמכור את הדירות בהמשך"; ולדבריו, "הקבוצה תרמה מיליוני שקלים לשיכון משפחות שפונו מאשקלון"

אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב / צילום: בן יוסטר
אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב / צילום: בן יוסטר

חברת הנדל"ן והמלונאות אלרוב נדל"ן , שבשליטת ובראשות אלפרד אקירוב, השביתה את מרבית פעילות המלונאות שלה בירושלים על רקע המלחמה. החברה סגרה את מלון ממילא היוקרתי בעיר, ומלון מצודת דוד פועל למעשה בתפוסה חלקית מאוד, כשהוא מפעיל רק קומה אחת.

צבי סטפק מגלה: כך השקעתי במשברים קודמים. ולמה הפעם מומלץ לפעול ההפך 
הבורסה חושפת: כך עלה היקף גיוסי החוב של המדינה מתחילת המלחמה 

אקירוב אומר לגלובס כי על רקע המלחמה נעצרה תנועת התיירים לארץ, מה שהצריך את השינויים המשמעותיים. "אין תיירות לארץ, משום שאין טיסות. אף חברה זרה לא טסה לארץ. גם אין לתיירים ביטוח. אני מקווה שבתוך חודש-חודשיים התיירים יתחילו לחזור".

מדוע השבתתם את פעילות המלון בירושלים?
"למלון ממילא יש 950 עובדים. הרבה מהן נשים שנאלצו להישאר בבית עם הילדים, יש גם מגויסים. אין לנו מספיק עובדים שנותנים שירות ברמה גבוהה. לא רק אנחנו, הרבה בתי מלון אחרים גם סגורים".

יכולתם לקלוט מפונים במלון שנסגר?
"לא יכולתי להפעיל אותו בלי עובדים. מפונים מצריכים עוד יותר עובדים מאשר במצב רגיל. גם בדרך כלל, כשישראלים באים לבית מלון הם כל הזמן יהיו בבית המלון. אנחנו מפעילים קומה אחת במלון מצודת דוד, והיא מיועדת לקבוצה אמריקאית שבאה לתמוך בישראל. אז זה לא אותו הדבר, ישראלי ישאר במלון כל היום. האמריקאים נוסעים אחרי ארוחת הבוקר."

יש לציין שאלרוב נדל"ן סייעה מאז פרצה המלחמה לתושבי אשקלון. לדברי אקירוב, "הקבוצה התחיבה לתרום ותרמה עשרות מיליוני שקלים לשיכון משפחות שפונו מאשקלון בתיאום עם ראש העיר, לרכישת אמבולנס מתקדם בארה"ב לטובת כוחות הימ"מ ולבתי החולים שיבא ואיכילוב ולאוניברסיטת תל אביב וזאת בנוסף למלגות לסטודנטים". במקביל, הודיעה החברה להתאחדות בתי המלון על פרישתה מההתאחדות, "מאחר שזו אינה מסבה לה כל ערך".

מה יכול להיות הפתרון למפונים?
"כל הסקטור העסקי עוזר לסייע למפונים כיום. לתושבי אשקלון יש חצי דקה להגיע למקלט. אנחנו עוזרים בכל מקום שאנחנו יכולים. אני חושב שעניין בתי המלון - לא יעבוד. המדינה היתה עושה טוב יותר אם הייתה קונה דירות מקבלנים (לאלרוב נדל"ן אין דירות למכירה, ח' ש') ומשכנת שם את המפונים לתקופה של מספר חודשים. אחר כך היא יכולה למכור את הדירות. זה היה עוזר לקבלנים שנמצאים במצוקה. להביא לבתי מלון, זה לא תכנון עם חשיבה".

ברבעון השלישי, שכאמור הסתיים שבוע לפני שפרצה המלחמה, הציגה ההחברה חיתוך חד ברווחיות וירידה בהכנסות, בעיקר בשל שערוכי נדל"ן שירדו משמעותית. הרבעון שחלף הסתכם בירידה של כ-20% בהכנסות החברה שהסתכמו ב-374 מיליון שקל. הסיבה לקיטון היתה ירידה בגובה שיערוכי הנכסים של החברה, מסכום של 161 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד ל-7.7 מיליון שקל בלבד ברבעון שחלף. מההכנסות מהפעלת בתי המלון דווקא נרשמו עליות של 6% ל-204 מיליון שקל. אך הן כאמור לא משקפות את מה שצפוי להירשם ברבעון האחרון של השנה.

הרווח הנקי של החברה צנח ב-97% ברבעון השלישי ל-4 מיליון שקל מול 138 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הסיבה, מעבר לקיטון בשערוכי הנדל"ן, היתה ירידה חדה בהכנסות המימון בתקופה, שפגעה בשורה התחתונה.

אלרוב נדל"ן ציינה כי בתי המלון בירושלים, אלה שפעילותם שובשה וכמעט הופסקה מאז פרצה המלחמה, תרמו לרווח התפעולי שלה לפני פחת ובניכוי מס, סכום של 40 מיליון שקל נטו ברבעון הרביעי של השנה.