הבורסה חושפת: כך עלה היקף גיוסי החוב של המדינה מתחילת המלחמה

הבורסה לניירות ערך בת"א פרסמה הבוקר לצד תוצאותיה הכספיות כי קיים גידול בגיוסי החוב בישראל מאז פרוץ המלחמה • בבורסה מדגישים כי עד כה היקף הגיוס הכולל עמד על כ-8.4 מיליארד שקל באוקטובר, פי 1.2 מהכמות שתוכננה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

בהתאם להערכות, התייקרות החוב של מדינת ישראל בעקבות המלחמה כבר נופל יותר על כתפיהם של קרנות הפנסיה והגופים המוסדיים בישראל, כפי שמפרטת הבורסה לניירות ערך בתל אביב במקביל לפרסום דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי: "בשל העובדה שהשוק הבינלאומי היה יקר לגיוס, עיקר גיוס החוב של המדינה נעשה בבורסת תל אביב עם רכישות גדולות מצד הגופים המוסדיים הישראלים".

מה יעלה בגורלו של השקל לאחר המלחמה? 
"שוק המניות הישראלי הוא הזול ביותר בעולם המערבי": אלה ההזדמנויות להשקעה 

הסיבה לכך היא שהמדינה רואה שהריבית שהיא תצטרך לשלם על גיוס הכסף בחו"ל התייקרה משמעותית ומעדיפה לגייס בשוק המקומי במחיר זול יותר. למעשה, פרמיית הסיכון של ישראל (ה- CDS ל-10 שנים) עומדת כעת על רמה של 138.5 נקודות, קרוב לשיא של עשור, 164 נקודות בתחילת החודש, שהגיע בעקבות המלחמה, כאשר מדובר במספר שהוא כפול מהמצב הרגיל.  

הדירוג בפועל של ישראל ממשיך להיות מקביל למדינות עם דירוג BBB, כמו איטליה ומקסיקו, בעוד הדירוג הרשמי של מדינת ישראל עומד על ממוצע של A+ אצל חברות הדירוג. התוצאה היא שמרווח תשואת אגרות החוב הדולריות 8-10 שנים מעל האג"ח האמריקאית ל-10 שנים עומד על 1.46 נקודות בסיס, גם כן מקביל לאיטליה שמדורגת BBB.

המלחמה אילצה את המדינה להגדיל "באופן משמעותי" את היקף גיוסי החוב (אג"ח) שלה ועל פי נתוני הבורסה לניירות ערך, בחודש אוקטובר גייסה המדינה 8.4 מיליארד שקל, כאשר התכנון המקורי שלה היה לגייס רק 7 מיליארד שקל. בחודש נובמבר המדינה מתכננת לגייס כ-14 מיליארד שקל, מציינים בבורסה, לעומת גיוס חודשי ממוצע בהיקף של כ-5.6 מיליארד שקל מתחילת השנה ועד פרוץ המלחמה.

עם זאת, את עיקר הגיוס המדינה ממשיכה לבצע באגרות חוב לטווח של שנה, שנקראות גם מק"מ (מלווה קצר מועד). על פי הבורסה, מתחילת המלחמה ועד היום המדינה גייסה כ-68 מיליארד שקל, בתקופה של חודש וחצי, לעומת כ-304 מיליארד שקל מתחילת השנה ועד לסוף ספטמבר.

הבורסה לא מספקת נתון של קצב חודשי אבל ניתן לחשב ולהגיע למסקנה שקצב הגיוסים גבר. שכן קצב הגיוס הנוכחי של המדינה הוא כ-45.3 מיליארד שקל, לעומת 33.8 מיליארד שקל מתחילת השנה ועד פרוץ המלחמה.

בבורסה מדגישים: מחזורי המסחר גדלו מתחילת המלחמה

הדבר בא לידי ביטוי גם בעלייה במחזור המסחר היומי במק"מ, שעלה מתחילת המלחמה והגיע לשיא של כ-1.7 מיליארד שקל, לעומת כ-1.4 מיליארד שקל בממוצע מתחילת השנה ועד פרוץ המלחמה.

גם מחזורי המסחר בבורסה גדלו מתחילת המלחמה, כאשר עם מחזורי המסחר באג"ח עלו ל- 4.3 מיליארד שקל ביום לעומת 3.7 מיליארד שקל מתחילת השנה ועד פרוץ המלחמה, עלייה של 16%. מדובר גם בגידול לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה כאשר אז המחזור הממוצע במסחר באג"ח עמד על 3.5 מיליארד שקל ביום.

בשוק המניות גם כן גדלו המחזורים לממוצע של כ-2.2 מיליארד שקל במניות לעומת כ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה ועד פרוץ המלחמה, עלייה של 10%. עם זאת, מחזורי המסחר במניות עדיין נמוכים מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה, כאשר אז המחזור הממוצע במניות עמד על 2.4 מיליארד שקל.