השקל מתחזק מול הדולר. אלו הסיבות

לאחר שבנק ישראל החליט להותיר את רמת הריבית על כנה, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים • במקביל, גורמים חיצוניים שמחלישים את המטבע האמריקאי תומכים בהיחלשותו מול המטבע המקומי

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר שבבנק ישראל החליטו להותיר את הריבית על כנה אמש (ב'), ברמה של 4.75%, השקל מתחזק היום (ג') מול הדולר ומגיע לשער של 3.68 שקלים. מדובר בייסוף חד של יותר מ-1% בשער הדולר, זאת לאחר מספר ימים בהם השקל פחת בצורה מתונה מדי יום וחזר לשער של 3.73 שקלים למטבע.

הריבית נותרה ללא שינוי. בנק ישראל מעריך - זו העלות של המלחמה 
●  הכלכלנים מעריכים - מתי בנק ישראל צפוי להתחיל להוריד ריבית?  

אילו גורמים הובילו להתחזקות השקל?


כאשר ברקע המלחמה בדרום נכנסת להאטה והפסקת האש הוארכה בתמורה לשחרור החטופים המוחזקים בשבי החמאס, מספר גורמים פנימיים וחיצוניים מוסיפים להתחזקות השקל.

אחד הגורמים הוא היחלשות הדולר בעולם. רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר כי "הדולר נחלש מול שורה של מטבעות מרכזיים בעולם, זאת כתוצאה מהנתונים האחרונים המתפרסמים בארה"ב דוגמת מדד מנהלי הרכש וקניות בתים פרטיים, המצביעים על מגמת האטה בכלכלת ארה"ב".

מנחם אומר כי הנתונים בארה"ב תורמים להערכות שהכלכלה האמריקאית עומדת על סף מיתון בחודשים הקרובים, מדד ה- DXY האומד את ביצועי הדולר ירד לרמה של 103.2 נקודות בסיס, הנתון הכי נמוך מאז אוגוסט. "החולשה בארה"ב מגדילה את הציפיות לכך שהריבית בארה"ב תרד בקרוב, מה שמגביר את חולשת המטבע האמריקאי".

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי מוסיף על כך שהקורלציה בין התחזקות השווקים בארה"ב לבין השקל חזרה: "לפי בנק ישראל הגופים המוסדיים, הגיעו לחשיפה למט"ח בשיעור של 20% מסך הנכסים, ובמידה וירצו לשמור על שיעור זה, הם יצטרכו למכור דולרים במקביל לעליות בוול סטריט ובכך יתרמו להתחזקות השקל".

מעבר למגמה הגלובלית, קיימת גם השפעה מקומית, ההשפעה זו היא כמובן החלטת הריבית של בנק ישראל. מדברי הנגיד, פרופ' אמיר ירון, במסיבת העיתונאים ניתן היה להבין כי הורדת הריבית תהיה תלויה בנתונים, אך שמירת היציבות הפיננסית היא זו שעומדת בראש חברי הועדה המוניטרית.

לפי מנחם, גורמים שונים שעלו בהחלטת הריבית תורמים להתחזקות השקל כתוצאה מהחלטה זו: "בנק ישראל ממשיך להתמקד בהורדת האינפלציה וביציבות השקל, ולכן נראה שהוא לא שש להוריד את הריבית כל כך מהר, בנוסף, הנגיד בנאומו הצביע על כך שהמשק החל להתאושש לאחר ה'שוק' של תחילת המלחמה, והפעילות במשק חוזרת לשגרה מסויימת".

גורם נוסף שהועלה ע"י הנגיד ירון הוא המדיניות הפיסקלית, הנובע מהחלטות הממשלה. הנגיד ירון חזר והתריע על חשיבות שיקול הדעת בשינויי התקציב וקרא למצות את המקורות הקיימים לפני הגדלת הגירעון. "אם המדיניות הפיסקלית תהיה מפוזרת ותגדיל את הגירעון ללא השקעה בגורמים מעוררי צמיחה, הבנק יגיב בריסון מוניטרי בכדי לאזן את המדיניות המרחיבה של הממשלה, מה שאומר שהריבית לא תרד", מסכם מנחם.

בנוסף, לוי אומר כי בנק ישראל עדיין לא הפסיק את תכניתו למכירת דולרים כדי לתמוך בייצוב המטבע. "לא ניתן עדיין לדעת כמה ואם בנק ישראל התערב בשוק בחודש נובמבר, אך עצם נוכחותו ומוכנותו למכור דולרים בכמויות גדולות מהווה גורם ממתן לפיחות בשער השקל". לוי מדגיש כי הנגיד ציין בהחלטת הריבית האחרונה שחוסר הוודאות עדיין שולט במשק ולכן הוא לא מוריד את אופציית מכירת המט"ח מהשולחן, ואף עשוי לדחות את הפחתת הריבית במידה ואי הוודאות ופרמיית הסיכון של ישראל ימשיכו להיות גבוהות.

הצעד הבא? 'תלוי בנתונים'

השוק צופה כי החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, בראשון לינואר, תביא איתה את הורדת הריבית הראשונה מאז 2020. עם זאת, מנחם אומר כי הוא מתקשה לראות את הריבית יורדת כבר בחודש הבא. הוא מסביר כי הנגיד הדגיש את חשיבות הנתונים שיגיעו, וזה כמובן ישפיע על השקל. אם הריבית תישאר גבוהה, השקל ימשיך להיות חזק.

 לוי אומר כי "השקל נסחר לפי ציפיות השוק לגובה הריבית, והוא ינוע לפי מידת התקיימות הציפיות בפועל. כרגע הציפיות בשוק הריביות הן להפחתת ריבית חדה של בנק ישראל, בקצב של חמש הורדות ריבית של 0.25% כל אחת במהלך 2024", לוי מסכם כי במידה ותהיה ציפייה להורדות נוספות מעבר לכך, הלחצים לפיחות השקל יתגברו. אם הציפיה תתמתן ותגלם פחות הפחתות ריבית, השקל יתוסף.