ההצעה הסעודית לאיראן: נבצע השקעות במדינה אם לא תתערבו במלחמה בישראל

לפי דיווח בבלומברג, ערב הסעודית פנתה לאיראן בהצעה למתן סיוע כלכלי והשקעות במדינה, בתמורה להתחייבות מצידה שתדאג שמלחמת ישראל וחמאס לא תהפוך למערכה כלל־אזורית • הסעודים חוששים מחידוש הלחימה בעזה לאחר ההפוגה, כאשר פעילות החות'ים נגד ספינות בעלות קשר ישראלי מתרחשת בקרבתה

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Leon Neal
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Leon Neal

ערב הסעודית פנתה לאיראן בהצעה למתן סיוע כלכלי והשקעות למדינה שנתונה לסנקציות רבות, בתמורה להתחייבות מצידה שתדאג כי מלחמת "חרבות הברזל" לא תהפוך למערכה כלל־אזורית - כך דווח בבלומברג.

ניתוח | אל תטעו, סעודיה רוצה שישראל תנצח את חמאס. אלה הסיבות 
דעה | גם אם לא יודו בכך פומבית: זה מה שבאמת חושבים בסעודיה על חמאס

ההצעה, כך לפי הדיווח, ניתנה מאז 7 באוקטובר הן ישירות והן בעקיפין לבכירי איראן. הנושא גם הועלה בפגישה הראשונה בין נשיא איראן אברהים ראיסי לנסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן בוועידה שהתקיימה בריאד לפני כשבועיים.

הסעודים חוששים מחידוש הלחימה ברצועת עזה לאחר ההפוגה ומכירים במתרחש, כאשר הפעילויות החות'יות נגד ספינות בעלות קשר ישראלי מתרחשות בקרבתה. 

ככלל, מדובר בשתי מדינות שיריבות באופן מסורתי. האחת שומרת המקומות הקדושים לאסלאם ומנהיגת העולם הסוני, ואילו השנייה מנהיגת העולם השיעי. ערב הסעודית שואפת להתקרב יותר ויותר למערב בשנים האחרונות, במיוחד ברמה התרבותית, ואילו איראן פועלת לחזק את "ציר ההתנגדות" שלה, שכולל את חיזבאללה בלבנון, משטר אסד ומיליציות נוספות בסוריה, מיליציות בעיראק וכאמור המורדים החות'ים בתימן. יתרה מכך, כשהאיראנים רצו "להעניש" את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על עזיבת הסכם הגרעין, הם תקפו מתקני נפט סעודיים. 

לא רוצים מלחמה כלל־אזורית

לפי בלומברג, המטרה של הסעודים שהמלחמה של ישראל נגד חמאס לא תגלוש לכדי מלחמה כלל־אזורית, הייתה הסיבה שהם צירפו את איראן לוועידה האזורית שקיימו בריאד. באותה ועידה גם נכח נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, שכינה היום (ד') בפרלמנט הטורקי את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו "הקצב של עזה".

למרות הנוכחות של ראיסי וארדואן, מהוועידה בנוכחותם יצאה הודעה רפה למדי, ללא שום פגיעה מהותית בישראל. בבלומברג צוין כי בפגישות עם האיראנים, נסיך הכתר הסעודי ואנשיו הבהירו לנציגים מטהרן כי הם מוטרדים מהסיוע של איראן לארגוני הטרור שהיא מממנת באזור.

מי שלא מתיישרת עם הגישה הדיפלומטית הסעודית בנוגע לאיראן היא ארה"ב. שר החוץ אמיר עבדולהיאן מאשים את וושינגטון בכך שעיכבו את מתן הוויזות לניו יורק עבורו ועבור צוותו, מה שימנע מהם להיות נוכחים בכינוס מועצת הביטחון בנוגע למלחמת "חרבות הברזל".

"האמריקאים הוציאו את הוויזות לי ולאנשיי ב־01:00 (23:30 שעון ישראל)", טוען עבדולהיאן. לדבריו, העיכוב גרם לכך "שבלתי אפשרי" למשלחת להגיע לכינוס מועצת הביטחון בשעה 16:30 שעון ישראל. "למרות זאת, נעשה את כל המאמצים כדי להאריך את ההפוגה ההומניטרית בעזה", סיכם שר החוץ האיראני.

במשרד החוץ של ערב הסעודית ובשגרירות הסעודית בוושינגטון לא הגיבו לידיעה בבלומברג.