אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא מלחמת ישראל נגד חמאס

ממשלות באירופה מגבירות את מאמצי האבטחה כשהתמונות המגיעות מעזה גורמות לקיצונים להתחיל להשתולל • מאז 7 באוקטובר, קיצונים שנשבעו אמונים לדאע"ש ביצעו שלוש התקפות על קרקע אירופית - הרגו שני אנשים בצרפת ואחד בבלגיה • "הסכנה מוחשית וגבוהה מכפי שהייתה כבר זמן רב"

שוטרים מאבטחים רחוב בפריז לאור המתיחות הביטחונית בעיר / צילום: Shutterstock, Frederic Legrand
שוטרים מאבטחים רחוב בפריז לאור המתיחות הביטחונית בעיר / צילום: Shutterstock, Frederic Legrand

שירותי הביטחון באירופה ניצבים מול גל חדש של איומי טרור, תופעה הקשורה באופן ישיר למלחמה בין ישראל לחמאס והאופן בו היא נתפסת ברחבי המערב. 

פיגוע בפריז, בטונדות בברלין: חשש אירופי מגל טרור לקראת חג המולד
שבדיה, גרמניה, הולנד ועוד: הלקח שלמדה אירופה מהטבח של חמאס

קיצונים שנשבעו אמונים לארגון המדינה האיסלאמית (דאע"ש) ביצעו שלוש התקפות על קרקע אירופית - הרגו שני אנשים בצרפת ואחד בבלגיה - מאז מתקפת 7 באוקטובר של מחבלי חמאס, שהובילה לפתיחת מלחמה ישראלית נגד רצועת עזה. התמונות מהמלחמה - המוקרנות על מסכים בכל רחבי היבשת ומציפים את הרשתות החברתיות - מעוררים קיצוניים איסלאמיים להשתולל, אומרים פקידים אירופאים, לעתים עם תוצאות קטלניות.

"הסכנה מוחשית וגבוהה מכפי שהייתה כבר זמן רב", אמר בשבוע שעבר תומס הלדנוונג, ראש שירותי ביון הפנים של גרמניה. 

בית כנסת בפרנקפוט גרמניה מאובטח מאז אירועי ה-7 באוקטובר. האנטישמיות הקצינה / צילום: ap, Michael Probst
 בית כנסת בפרנקפוט גרמניה מאובטח מאז אירועי ה-7 באוקטובר. האנטישמיות הקצינה / צילום: ap, Michael Probst

"סכנה עצומה" 

האיום שינה צורה מאז 2015 ו־2016, כשטרוריסטים של המדינה האיסלאמית שאומנו בסוריה רצחו יותר מ־150 אנשים בסדרת התקפות בפריז ובריסל. כיום שירותי הביטחון חוששים מהתקפות זאב בודד על־ידי אנשים הפועלים ללא תמיכה של ארגון טרור מוכר. זה הופך אותם לפחות קטלניים אבל גם קשים יותר לזיהוי וגילוי.

ממשלות הגבירו את האבטחה בגבולותיהן וסביב מטרות רגישות, בייחוד מוסדות יהודיים. חלק מהממשלות רוצות להגביר את המעקב אחרי קיצוניים, משימה לא פשוטה בהתחשב במספר האנשים באירופה שנמצאים ברשימות של חשודים בטרור. צרפת מתכננת לעשות זאת עד סוף המשחקים האולימפיים שייערכו בפריז בקיץ הבא, אמר פקיד ביטחון צרפתי.

ביום שלישי, שרי משפטים ופנים של האיחוד האירופי נפגשו בבריסל ודנו באיומי הביטחון מולם ניצבת אירופה. המועצה האירופית הודיעה כי תקצה 30 מיליון אירו (כ־32.3 מיליון דולר) למדינות האיחוד להגנה על אתרים הנמצאים בסיכון, כולל בתי התפילה במדינות אלה.

"עם המלחמה בין ישראל לחמאס והקיטוב האדיר שהיא יוצרת בחברה שלנו, ועם עונת החגים המתקרבת, יש סכנה עצומה למתקפות טרור באיחוד האירופי", אמרה נציבת המשפטים של האיחוד, ילבה יוהנסון. היא לא אמרה אם ישנו איום ספציפי מאחורי האזהרה הזו. 

צרפת: כוננות גבוהה

הרציחה של תייר קרוב למגדל אייפל בשבת על־ידי אדם שהרשויות אמרו שנמצא ברשימות חשודים בטרור של צרפת, עוררה חששות חדשים. החשוד ברצח כבר היה בכלא ארבע שנים על תכנון מתקפת טרור, וסבל מהזיות ומבעיות נפשיות קשות אחרות, אמרו פקידים. בשבועות האחרונים הוא העלה פוסטים על חמאס ועל המלחמה בעזה ברשת X (טוויטר) לשעבר. לאחר מעצרו בשבת, הוא אמר למשטרה כי פעל כפי שפעל בגלל מותם של מוסלמים באפגניסטן ובשטחים הפלסטיניים. 

"אנחנו יודעים שאירועים עם השלכות חזקות בתקשורת משפיעים על אנשים שהם חלשים מבחינה פסיכולוגית", אמר הפקיד הצרפתי.

הרשויות בצרפת עורכות פגישות מאז הרצח כדי לקבוע אם הממשלה זקוקה לסמכויות חדשות כדי לבלום התקפות נוספות. תקשורת דרך אפליקציות מוצפנות כמו וואטסאפ היא בעיה מרכזית, אמר אחד הפקידים.

"החוק כיום לא נותן למשטרה סמכות מלאה לבדוק מה קורה ברשתות מוצפנות", אמר שר הפנים ז'ראל דרמנן השבוע. "זו הבעיה הראשונה". 

צרפת נמצאת בכוננות גבוהה מאז כמה ימים לאחר מתקפות 7 באוקטובר של חמאס. הרצח של מורה בצפון צרפת גרם לממשלה להעלות את כוננות הטרור לרמה הגבוהה ביותר. הרשויות עצרו פליט רוסי שנשבע אמונים למדינה האיסלאמית כחשוד ברצח. בעקבותיו בתי ספר ביטלו נסיעות לתלמידים, סיורים של חיילים צרפתיים תוגברו וכמות השוטרים סביב מטרות טרור פוטנציאליות תוגברה, למשל בשדות תעופה ומוסדות דתיים.

גרמניה: איום חריף

מעבר לנהר הריין, הרשויות בגרמניה אומרות גם הן כי האיום חריף. בשבת, המשטרה בדרום גרמניה הורתה לשוק חג המולד קרוב לשטוטגרט להיסגר לשלוש שעות, לאחר שהתקבלה אזהרה בפני התקפה אפשרית.

תובעים העוסקים בטרור אמרו בשבוע שעבר כי הם חוקרים שני נערים שנעצרו על־ידי המשטרה בשד שתכננו מתקפת טרור. פקיד גרמני אישור דיווחים בתקשורת המקומית לפי אנשים בעלי אזרחויות גרמנית ורוסית תכננו לפגוע בבית כנסת ובשוק חג מולד בלברקוזן, במזרח גרמניה.

כמה ימים לאחר מכן, הרשויות במדינת סקסוניה התחתונה אמרו שעצרו אדם שאיים לפגוע בהתכנסות של אנשים רבים בזמן החגים בסוף השנה. 

הלדנוונג, קצין הביון הגרמני, אמר כי קריאות מהעת האחרונה של ג'יהדיסטים למוסלמים לתקוף את המערב והצהרות של אל-קאעדה והמדינה האיסלאמית המתמקדות בסכסוך במזרח התיכון פוגעות בעצב חשוף אצל עוקבים אמוציונליים במערב. הספקטרום של התוקפים הפוטנציאליים גם הוא גדל, הזהיר הקצין, לתומכי חמאס וחיזבאללה, פעילים פרו־פלסטינים, קיצונים טורקים ושמאלנים קיצוניים מיליטנטים - שלרוב לא היו מעורבים בשנים האחרונות בהתקפות נגד המערב. כל חברי הקבוצות האלה כעת מועמדים לרדיקליזציה, אמר הלדנוונג. 

בריטניה: פגישת חירום

בבריטניה, המשטרה מסרה כי דיווחים מהציבור לקו החם של המלחמה ללוחמה בטרור גדלו לאחר 7 באוקטובר יותר מכפליים לעומת שנה שעברה. "אנחנו מאוד מודעים לאפקט המדרבן שיש לסכסוך על מי שיש להם כוונות קיצוניות או טרוריסטיות", אמר לורנס טיילור, סגן מנהל מחלקת הלוחמה בטרור במשטרה הבריטית. 

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali
 כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

בחודש שעבר, שרים בכירים בממשלה הבריטית ערכו פגישת חירום כדי להעריך את איום הטרור בתוך עלייה בכמות מקרי השנאה נגד יהודים וגם נגד מוסלמים במדינה. כיום רמת איום הטרור בבריטניה מוגדרת כ"משמעותית" - כלומר מתקפת טרור היא סבירה - אך היא לא הועלתה לאחר מתקפות 7 באוקטובר נגד ישראל.

בנובמבר, שתי נשים הואשמו בטרור לאחר שלכאורה הציגו סמלים תומכי חמאס, כולל גלשני רחיפה, בהפגנה בלונדון. 

עלייה במעשים אנטישמיים

העלייה במעשים אנטישמיים מאז 7 באוקטובר היא חשש בפני עצמו. הרשויות באירופה רשמו אלפי מקרים בשמונה השבועות האחרונים, רק בצרפת לבדה נרשמה יותר מ־1,500 תקריות. הרשות הגרמנית למעקב אחרי אנטישמיות אמרה בשבוע שעבר כי מרכזי הדיווח שלה רשמו 994 תקריות אנטישמיות ודאיות בין 7 באוקטובר ו‏־9 בנובמבר, עלייה יותר מפי ארבעה לעומת הממוצע ב־2022.

מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בגרמניה קרתה בדצמבר 2016, כשאניס אמרי, סוחר סמים ומבקש מקלט טוניסאי שבקשתו נדחתה, נכנס עם משאית גנובה לתוך שוק חג מולד בכיכר ברייטשייד בברלין, רצח 13 אנשים ופצע 67 אחרים. אמרי נמלט מהזירה ונהרג כמה ימים לאחר מכן בעימות מול שוטרים במילנו.

מאז, ביקשו הרשויות לאבטח את אלפי השווקים בהם גרמנים ותיירים מתקבצים כל יום בארבעה השבועות לקראת חג המולד. 

מאות מוסלמים שוחררו מהכלא

בצרפת, חשש מרכזי לרשויות הוא מאות המוסלמים ששוחררו מהכלא בשנים האחרונות לאחר שהורשעו בטרור בשנים של עליית ארגון המדינה האיסלאמית לפני כעשור. הרשויות אומרות שאחד מהם היה החשוד ברצח התייר בפריז בסוף השבוע.

לאחר שיצא מהכלא במרץ 2020, היה ארמן רג'בפור־מיאנדואב בקשר עם פליט רוסי מצ'צ'ניה, שאחר־כך ערף את ראשו של המורה סמואל פאטי באוקטובר 2020. לאחר מקרה זה הוא הושם תחת מעקב אדוק יותר.

רג'בפור־מיאנדואב סבל מבעיות נפשיות קשות והפסיק לנטול את תרופותיו, אמרו הרשויות. דרמנן, שר הפנים הצרפתי, אמר כי לכ־30% מהאנשים המסומנים כחשודים אפשריים בטרור יש בעיות נפשיות. אבל שופט סירב לחייב את החשוד לעבור טיפול פסיכיאטרי. "בית המשפט לא יכול לעצור מישהו ברחוב או בבית ולהורות להם ללכת לפסיכיאטר", אמר דרמנן. "את זה צריך לשנות".

מקס קולצ'סטר, לורנס נורמן ואריק סילברס השתתפו בהכנת הכתבה