מדינת המחוז בגרמניה שמחייבת כל אזרח חדש להכיר בקיום מדינת ישראל

על רקע המאבק באנטישמיות, מחוז סקסוניה-אנהלט הוציאה צו לפיו כל מתאזרח יהיה מחויב לחתום על הצהרה, שבה הוא מצהיר על זכות הקיום של מדינת ישראל • שרת הפנים של המחוז תמרה צ'ישנג: "זכותה של ישראל להתקיים היא אחת מסיבות הקיום של גרמניה"

שלט בהפגנת תמיכה בישראל, במינכן גרמניה, ''אתם לא לבד, אין סובלנות לאנטישמיות'' / צילום: Reuters, Stefan Puchner
שלט בהפגנת תמיכה בישראל, במינכן גרמניה, ''אתם לא לבד, אין סובלנות לאנטישמיות'' / צילום: Reuters, Stefan Puchner

על רקע הדיונים בגרמניה כיצד להיאבק באנטישמיות המיובאת בשנים האחרונות על ידי המהגרים, שרבים מהם מגיעים ממדינות מוסלמיות, ממשלת מדינת המחוז סקסוניה-אנהלט כבר נקטה צעד מיידי ויוצא דופן. בהתאם לצו שהוציאה, כל מתאזרח, כלומר מי שמקבל דרכון גרמני - בשטחה, יהיה מחויב מעתה לחתום על הצהרה, שבה הוא מתחייב כי מעולם לא פעל נגד קיומה של מדינת ישראל, או התבטא באופן אנטישמי. תיאורטית, מי שיתגלה כי עשו זאת, גם בדיעבד, למשל בהפגנות שבהן נשמעה קריאה אנטישמית, יוכלו לעמוד בפני ביטול האזרחות שלהם.

WSJ|אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא מלחמת ישראל נגד חמאס
כשרפובליקנית בקונגרס לימדה את נשיאת הרווארד איך מגנים אנטישמיות
ביל אקמן שאל את בכירי הרווארד מה הם חושבים. התשובות מפתיעות

"רק ככה נצליח להיאבק באנטישמיות כמו שצריך", הסבירה אתמול תמרה צישנג ממפלגת CDU, המכהנת כשרת הפנים של הממשלה העומדת בראש המדינה, המורכבת מקואליציה של השמרנים (CDU), הסוציאל-דמוקרטים (SPD) והליברלים (FDP). הצעד מוסכם על כל חברי הממשלה של מדינת המחוז.

עד כה ההצעה הייתה לחייב מתאזרחים להכיר בזכות הקיום של מדינת ישראל, בבחינת צעד היפותטי שהציע פרידריך מרץ, ראש המפלגה השמרנית בגרמניה. כעת, הממשלה של סקסוניה-אנהלט, מדינה במרכז גרמניה שבירתה מגדבורג, פירשה את החוק הקיים, המחייב מתאזרחים לחתום על הצהרה לפיה הם מכבדים את העקרונות הדמוקרטיים וחוקי היסוד של הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית, ככזו הכוללת ממילא התחייבות להכרה בזכות הקיום של מדינת ישראל.

המחוקקים הציעו נוסח מפורש שיאומץ מעתה על ידי המשרדים השונים המנהלים את תהליכי קבלת האזרחות, לפיו "אני מכיר באחריות המיוחדת של גרמניה למדינת ישראל ולזכותה של ישראל להתקיים, ומגנה כל מאמצים אנטי-שמיים. איני פועל, ולא פעלתי מעולם, בפעילות כלשהי המכוונת נגד זכות הקיום של מדינת ישראל". הצו הוצא ב-29 בנובמבר ולפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, כבר נכנס לתוקף. המתאזרחים הגרמנים החדשים במדינת מחוז זו יצטרכו לאשר נוסח זה, או דומה לו, בכתב. "זכותה של ישראל להתקיים היא אחת מסיבות הקיום של גרמניה", אמרה צישנג, "ועלינו לדאוג בשם כך גם להגנה על האזרחים העמיתים היהודים במדינה".