רגולציה בשוק ההון | בדיקת גלובס

בשל המלחמה: נדחתה ליולי הרפורמה במסלולי ההשקעה הפנסיוניים

"הדחייה נובעת מהקושי של ציבור החוסכים לקבל החלטות בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלהם בעת הזו" • החברות המנהלות קיבלו ארכה של חצי שנה להציע מסלולים שכל השקעתם בחו"ל לצד מסלולים מעורבים

מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ
מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ

בעוד שלושה שבועות, ב-1 בינואר, אמורה הייתה להיכנס לתוקפה אחת הרפורמות המשמעותיות בעולם החיסכון הפנסיוני. על פי הרפורמה של רשות שוק ההון, חברות הביטוח ובתי ההשקעות המנהלים מוצרי פנסיה וגמל חייבים להציג לציבור מסלולי השקעה לפי חמישה אשכולות, אך בכל אשכול הן לא יוכלו להציע שני מסלולים חופפים, כשההבדל ביניהם נעוץ בתמהיל השקעות שונה. כעת, בשל המלחמה, ברשות שוק ההון החליטו לדחות את כניסתה לתוקף בחצי שנה, לתחילת יולי 2024.

מתווה דחיית החובות שמגבשים הרגולטורים מעלה את השאלה מי יגן על המשקיעים 
בלעדי | מינוי חברים לוועדה מתעכב והאכיפה המנהלית ברשות ני"ע משותקת מאוגוסט 

"נוכח הכרזת מצב המלחמה, ומתוך הבנה שהגופים המוסדיים פועלים במתכונת חירום תוך ניצול מירב המשאבים לטיפול בלקוחות, וכן נוכח הקושי של ציבור החוסכים לקבל החלטות בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלהם בעת הזו, יידחה מועד תחילתו של המהלך", הסבירו ברשות שוק ההון.

הרפורמה במסלולי ההשקעה שניתן לנהל בפנסיה ובגמל נולדה כחלק מיישום המלצות הוועדה המייעצת לממונה על שוק ההון, שבחנה את סוגיית ההוצאות הישירות שרשאי גוף מוסדי להשית על החוסכים (דמי ניהול כפולים), ובתוך כך ועוררה סערה סביב יכולת הציבור להשקיע במסלולים המתמחים בחו"ל.

על פי הרפורמה, בכל אשכול יוצגו מספר מסלולים, אך באשכולות דוגמת השקעה בעולם הסחיר בלבד (לדוגמה במניות או באג"ח הנסחרים בבורסות בעולם), או באשכול של מסלולים עוקבי מדדים, הגופים המוסדיים לא יוכלו להציע שני מסלולים דומים - למשל אחד שמתמקד בהשקעות סחירות בחו"ל ומסלול אחר שמערב השקעות דומות בארץ ובחו"ל.

בלי מסלולים מקבילים תחת ההגדרה "חו"ל"

כך לדוגמה, סביב התמחות גיאוגרפית, אם גוף החליט בקרן הפנסיה שלו להציע מסלול מניות שכולו מושקע בחו"ל, הוא לא יוכל להציג מסלול מניות מקביל שבו רק חלק מרכיב ההשקעות נעשה בחו"ל והשאר מושקע במניות בישראל. בהתאם, הגוף המוסדי לא יוכל לכלול בשם המסלול את המילה חו"ל - גם אם כל השקעותיו במסלול מוכוונות לחו"ל.

נזכיר כי בשנה האחרונה גופים מוסדיים מסיטים יותר ויותר השקעות לחו"ל, תחילה בעקבות המשבר החוקתי ובחודשיים האחרונים בעקבות המלחמה, שני אירועים שהביאו לתשואות חסר של הבורסה המקומית ביחס למקבילותיה בעולם.

בינתיים החברות המנהלות קיבלו ארכה של חצי שנה להציע מסלולים שכל השקעתם בחו"ל לצד מסלולים מעורבים, ונצטרך להמתין ולראות אם אחרי יולי 2024 נראה את הגופים מכוונים להשקעה שכולה בחו"ל, או שימשיכו להזרים את כספי הישראלים גם לבורסה המקומית.