טלטלה במט"ח לאחר החלטת הפד - האם בנק ישראל יוריד את הריבית?

החלטת הריבית של הפד הובילה לתגובה חזקה בשוקי המניות, האג"ח והמט"ח הן בסביבה הגלובלית והן בסביבה המקומית • השקל מתחזק בחדות מול הדולר ונסחר בשפל של חמישה חודשים • כיצד הייסוף של השקל ישפיע על החלטת הריבית בישראל?

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר החלטת הפד אמש (ד') להותיר את הריבית על כנה בפעם השלישית ברציפות, בטווח של 5.25%-5.5%. השווקים הגיבו בחיוב.

הדולר נופל לשפל של חמישה חודשים לאחר החלטת הריבית בארה"ב 
תחזית הפד: האינפלציה תתקרר מהר יותר ב-2024, יהיו שלוש הפחתות ריבית; תשואות האג"ח צונחות 

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירדו בחדות לאחר פרסום ההחלטה. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-4.08% והתשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 4.53%. גם מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט קפצו בעקבות פרסומי הפד. מדד הדאו ג'ונס נסק והגיע לשיא כל הזמנים בשווי המדד. הדולר צנח אל מול המטבעות בעולם ובפרט מול השקל.

התגובות החיוביות התרחשו בשל התחזית הכלכלית של הבנק המרכזי, שהצביע כי הבנק צופה כ-3 הורדות ריבית במהלך שנת 2024, ולמעשה העלה את צפי ההורדות שהבנק מתכנן לבצע במהלך השנה הבאה. החששות בשווקים נבעו מהתבטאויות קודמות של הפד, שבחר לא להכריז על הורדות ריבית חדות למרות הצפי בשווקים לכך.

מה חשבו הכלכלנים על התגובה בשווקים והחלטת הפד?

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים מסביר את התגובה החזקה בשווקים: "תחזיות חברי הפד לרמת הריבית בשנים הקרובות, עודכנו כלפי מטה בחדות יחסית, חברי הפד צופים עתה כי הריבית תעמוד בסוף 2024 על 4.6% (לעומת 5.1% בתחזית מחודש ספטמבר). בנוסף, הציפיות לרמת הריבית בסוף 2025 עודכנו כלפי מטה ל- 3.6% (3.9% בתחזית הקודמת)".

בנוסף, שפריר מציין כי למרות דבריו המרגיעים של ג'רום פאוול, יו"ר הפד, הוא הכריז כי חברי הפד יוכלו להעלות את הריבית במידת הצורך, "אך נראה כי הסיכוי לכך קטן מאד כפי שבא לידי ביטוי כאמור בתחזיותם לעתיד", אומר שפריר.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות מתמקד גם הוא ברטוריקה המרגיעה של הפד בדבר הצורך בעליות ריבית נוספות. פנינג מוסר ש"מיתון הרטוריקה של הפד לגבי הצורך בהעלאה ריבית מבטא הכרה מתרחבת בבעייתיות כתוצאה מהתרחבות הפער בין ציפיות השוק להכוונת הבנק".

נראה כי כעת פני השוק בארה"ב צופות להורדת הריבית הראשונה, אתר CME, האומד את ציפיות השוק להורדת הריבית בעתיד הקרוב, מציג הסתברות של 70% להורדת ריבית כבר בחודש מרץ הקרוב. פנינג מסכים: "אנחנו רואים את מיתון ההתייחסות לגבי רמת הפעילות הכלכלית במדינה ככזה המהווה הכנה ראשונית לתזמון הורדת הריבית הראשונה בהמשך". כאשר הוא מוסיף שגם העדכון כלפי מטה של הצפי לריבית הפד בסוף 2024, לרמת 4.6%, היה ניכר.

הצפי לפער ריביות בין ארה"ב לבין העולם החליש את הדולר

כאמור, אחת התגובות להחלטת הריבית הייתה היחלשות הדולר בעולם, כאשר הצפי לפער ריביות בין ארה"ב לבין העולם מביא להיחלשות המטבע, מדד ה- DXY, האומד את ביצועי הדולר אל מול מטבעות מרכזיים בעולם, צנח אתמול מרמה של 104 נקודות ל-102 נקודות. גם השקל ספג את פיחות הדולר בעולם, כאשר התחזק לאחר פתיחת המסחר בכאחוז וירד לרמת שפל של חמישה חודשים ונסחר סביב 3.66 שקלים.

הייסוף של השקל מסמל נקודה חיובית, גם ברקע מלחמת חרבות ברזל אשר ממשיכה במלוא עוזה וגם כאשר מסתכלים על השנה האחרונה של השקל, בה עבר פיחות חד בעקבות חוסר הוודאות בישראל. אלמנטים אלו פגעו בשקל בבירור ואף הביאו להיחלשות הקורלציה בין השקל לתנועות בשווקים הבינלאומיים.

הייסוף של המטבע המקומי יכול לאותת לבנק ישראל, אשר הדגיש מאז המלחמה את חשיבות ייצוב השווקים בעת זו כי השקל עומד איתן. כך, יוכלו חברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל לשקול הורדת ריבית גם במשק הישראלי, ובכך להביא לאישוש המשק שנפגע מהמלחמה מבלי לחשוש שנית לשער המטבע.