רגע לפני כניסת השבת: סמוטריץ' מחזיר את המס על משקאות ממותקים

הצעת האוצר כוללת החזרה חלקית של המס, ללא מיסוי משקאות "דיאט" • המס המקורי הכניס למדינה כ-800 מיליון שקל תוך שנה, הרבה יותר ממה שציפו באוצר

סופרמרקט / צילום: Shutterstock, defotoberg
סופרמרקט / צילום: Shutterstock, defotoberg

בשעות הצהריים (ו'), זמן קצר לפני כניסת השבת, פרסם משרד האוצר טיוטת צו שמחדשת את רוב מס הסוכר שנחקק בממשלה הקודמת ובוטל בתחילת כהונתה של הנוכחית.

השינוי בין המס שהוצע היום למס המקורי הוא שבעבר הוטל המס, באופן מופחת, גם על משקאות "דיאט", אך בחקיקה הנוכחית שמציעים באוצר, הטלת מס היא על משקאות עתירי סוכר בלבד.

מדד נובמבר הפתיע לטובה: האינפלציה ירדה לקצב שנתי של 3.3%
טור סופ"ש | מקרן הארנונה ועד לאורית סטרוק: ביו"ש אי אפשר להתנהל בדרך המלך

בין הסיבות לחקיקה המחודשת: מימון המלחמה

המס מ-2021 הוטל על משקאות עתירי סוכר (מעל 5 גרם לליטר) בשיעור של שקל לליטר, ועל משקאות "דיאט" המשתמשים בממתיק אחר, בשיעור של 70 אגורות לליטר. אך "לנוכח ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו על רקע הקמת הממשלה ה-37" הותקן צו זמני ש"ביטל את מס הקנייה על משקאות מתוקים במסגרת הוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2023". כעת, עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל והצורך לצמצם הוצאות ולהעלות מסים כדי לממן את הוצאות המלחמה ושיקום העורף, דוחפים באוצר להחזיר אחורה את המס - לפחות עבור משקאות עתירי סוכר.

המס הכניס בזמנו תוך שנה כ-800 מיליון שקל למדינה, הרבה יותר ממה שציפו באוצר. אך כעת, לא ברור כמה הוא יכניס בפועל. מצד אחד, רוב שיעור המס ממילא מוטל על משקאות עתירי סוכר שהאוצר מעוניין לחזור ולמסות. אך מצד שני, משקאות אלו יוכלו להפחית את כמות הסוכר במתכון מתחת ל-5 גרם לליטר, ובכך להימנע לחלוטין מהמיסוי.

בתקופה בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות

האוצר מנמק את ההחלטה בכך ש"מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עלייה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות. עלייה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי הגבוה, ובהתאם בשנת 2022 ניכרת ירידה משמעותית ביותר בצריכתם". כלומר, לדברי האוצר המס השפיע בפועל על התנהגות הצרכנים ובכל מילא את ייעודו למנוע צריכת סוכר מופרזת.

אך לעומת זאת "לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן". כלומר, הורדת המס לא הקלה על יוקר המחיה כפי שקיוו אז בממשלה. ייתכן גם שהדבר הגיע יחד עם העלאות מחיר שחברות המשקאות ממילא התכוונו לעשות.