יצוא הרכב לאירופה ולישראל נפגע, פסי ייצור שלמים יושבתו

שרשרת האספקה של תעשיית הרכב היא אחת הרגישות ביותר לשיבושים בתובלה • שינוי נתיבי תובלת הרכב למסלול "עוקף אפריקה" עשוי לגרום לעיכובים ממושכים באספקת המלאים לדילרים באירופה ולעליית מחירי הרכב בשל עודפי ביקוש ומחסור בהיצע

רכבים מיובאים בנמל אילת / צילום: איל יצהר
רכבים מיובאים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

עליית רמת הסיכון בים האדום כבר מורגשת היטב בתעשיית הרכב, ששרשרת האספקה שלה היא אחת הרגישות ביותר לשיבושים בתובלה.

ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מה חשבנו על מכונית הדגל של XPENG
באיחור של שבעה חודשים, נסגר המימון של הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

המעגל הראשון הוא שיבוש ביצוא לאירופה. קרוב ל־2 מיליון כלי רכב מתוצרת קוריאה, יפן וסין, מיוצאים מדי שנה לצפון אירופה ולמדינות הים התיכון, ורובם ככולם עוברים דרך הים האדום ותעלת סואץ.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שינוי נתיבי תובלת הרכב למסלול "עוקף אפריקה" עשוי לגרום לעיכובים ממושכים באספקת המלאים לדילרים באירופה ולעליית מחירי הרכב בשל עודפי ביקוש ומחסור בהיצע. נדגיש שלא מדובר בהכרח רק ביצרניות רכב מהמזרח אלא גם ביצרניות מערביות, דוגמת פולקסווגן וטסלה, שמייצרות בסין מאות אלפי כלי רכב בשנה, רובם חשמליים, לטובת יצוא לאירופה.

עבור ישראל הבעיה גדולה במיוחד בגלל ההחלטה שקיבלו כמה חברות ספנות גדולות, שלא לאפשר ל"ספינות האם" הגדולות שלהם לעגון בישראל אלא לפרוק את כלי הרכב המיועדים לישראל בנמלים שכנים ביוון, טורקיה ואיטליה. משם היבואנים צריכים למצוא "פתרון גישור" להובלה לישראל. המשמעות היא שבדגמי רכב מסוימים צפויות דחיות ממושכות באספקה.

למרבה האירוניה, דווקא מלאי הרכב הענקיים שיובאו ברבעון האחרון ונמצאים כיום בנמלים בישראל, ושרק לפני מספר שבועות נחשבו לבעיה, הם כיום "ברכה" ליבואנים. כלומר, מי שכבר יש לו מלאי בישראל יודע בוודאות שהרוויח. מי שלא הספיק לצבור מלאי, במיוחד של כלי רכב מהמזרח, לא יכול לדעת מתי תתחדש האספקה הסדירה ומה יהיו המחירים החדשים.

המעגל השני, הרחב יותר, הוא שיבושים פוטנציאליים בשרשרת האספקה של כלל תעשיית הרכב. למרות הפקת הלקחים ממשבר הקורונה, לתעשיית הרכב הגלובלית עדיין יש תלות משמעותית מאד באספקה סדירה ושוטפת של רכיבים שמיוצרים במזרח ונשלחים בעיקר במכולות.

החל במנועים וחלקי מפתח שנשלחים מיפן, קוריאה וסין למפעלים של היצרנים האסייאתים באירופה, וכלה בסוללות לרכב חשמלי, שמיוצרות בסין ומשמשות את כל תעשיית הרכב. אם המפעלים של יונדאי באירופה או טויוטה בטורקיה יקבלו את הרכיבים באיחור של שבועות, פסי ייצור שלמים יושבתו ויצוא הרכב לאירופה ולישראל ייפגע.

פרמיית הסיכון מזנקת

בטווח הקצר ההשפעה של המלחמה בים האדום מתמקדת בעלייה בעלויות ההובלה. בחודש האחרון בלבד כבר ראינו זינוק חריג של כמעט 15% בעלויות ההובלה של מכולות מסין לנמלים הגדולים של אירופה, בתוספת של מאות דולרים למכולה תקנית ואו להובלת רכב בגודל בינוני.

אבל לאור ההתפתחויות האחרונות אנליסטים העריכו בסוף השבוע כי עלויות ההובלה עשויות להמשיך לזנק דרמטית, ואפילו להיות מוכפלות בהתאם למשך השיבושים בתעלת סואץ וחומרתם.

ההערכות בענף הן שמדובר בינתיים בזינוק של 600־1,000 דולר במחיר ההובלה של רכב טיפוסי שמגיע במסלול המקיף את אפריקה. הסכום הזה כמעט מוכפל בארץ בשל מס הקנייה, שמוטל גם על עלות ההובלה. נציין שבימים אלה מתנהלים מגעים בין היבואנים למשרד האוצר במטרה לנסות לבטל את מכס על תוספת עלות ההובלה שנובעת מהמלחמה.

כך או כך רכיב העלות הזה בלבד עשוי לייקר את המחיר של רכב משפחתי ממוצע שמיובא מהמזרח, בטווח של 2,000־6,000 שקל בהתאם להסכמים המסחריים של כל יבואן.

בנוסף לכך, אם בנובמבר "ביטוח סיכוני המלחמה" זינק רק על ספינות שעגנו בישראל, כעת הוא מוטל על כלל הספינות שעוברת באזור.