אג"ח | ניתוח

חלון הזדמנויות צר: האם עכשיו זה הזמן להשקיע באיגרות החוב?

הציפיות להורדת ריבית הביאו לצניחה של תשואות החוב הסחיר בבורסה, הן באג"ח מדינה והן בשוק הקונצרני • מומחים חלוקים לגבי השאלה האם רוב ההזדמנויות בשוק כבר חלפו, ומזהירים מהרפתקאות בתשואה דו־ספרתית

השקעות / אילוסטרציה: shutterstock
השקעות / אילוסטרציה: shutterstock

"החדשות הטובות הן שאנחנו במסלול של ירידת האינפלציה... עם התהליך הזה, נוכל להגיע למצב של הרחבה מוניטרית - הורדת ריבית", כך אמר ביום שלישי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. הנגיד סירב להתייחס לשאלה מתי יתחיל בהורדת הריבית, ונראה כי למרות המדד הנמוך של חודש נובמבר הוא עוד לא משוכנע כי זה הזמן להוריד את הרגל מדוושת הגז. אבל נראה שמבחינת השווקים ההחלטה כבר התקבלה ובארץ צופים הורדת ריבית כבר בתחילת 2024. במקביל, גם בארה"ב הפד אותת על הורדת ריבית קרובה - 3 במהלך השנה הבאה.

ראיון | "זה הזמן לקנות": מנהל ההשקעות שמשוכנע שבורסת ת"א בדרך לראלי
וול סטריט מצפה להורדות ריבית, אבל תוכניות הפד עלולות להשתבש
7 מניות מולכות בשוק האמריקאי, כל השאר רק מתארחות בוול סטריט

וככל שהציפיות להורדת ריבית גדלות, בשוק ההון מתמחרים את המהלך המוניטרי בשוק החוב, שם משקיעים דורשים ריביות גבוהות יותר ככל שריבית הבנק המרכזי גבוהה יותר. תשואות האג"ח, שהגיעו לרמות שיא בשנתיים האחרונות בעקבות העלאות הריבית, צונחים בחדות כבר שבועות. כך למשל, תשואות אג"ח ל־10 שנים בארה"ב צנחו בתוך מספר שבועות מאזור ה־5% לתשואה של כ־3.9% ביום רביעי - שינוי המשקף רווח של כ־7% בנכס שנחשב הכי בטוח וסולידי בתיק ההשקעות.

עדיין נשארו הזדמנויות בשוק?

חגי שרייבר, מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס, אמר בוועידת גלובס כי החברה זיהתה את התשואות הגבוהות בשוק אגרות החוב הקונצרני (אגרות חוב של חברות), וכי בתחום הזה מנהלי השקעות צריכים לפעול במהירות."חלון ההזדמנויות של אג"ח קונצרני בארץ הוא בדרך כלל קצר מאוד, אתה צריך להיות מהיר והחלטי. כך קרה בקורונה וגם בתקופות אחרות. בחלונות הללו אנחנו מפנים כמעט את כל כוח האש שלנו לאג"ח קונצרני בארץ. אלה התקופות שמוסדיים מגיעים ומצטיידים, ואחר כך כשיש ודאות בשוק, אופטימיות לגבי החלטות ריבית וכדומה, פתאום המחזורים מאוד קטנים, השווקים עולים ואין אפשרות לרכוש בהיקפים משמעותיים. כלומר, אתה חייב לקנות בזמן הירידות גם אם אתה לא תופס את נקודת המינימום. עכשיו כשהשוק עובר למרווחים נמוכים מדי - זה הזמן קצת להוריד ולמכור".

גם מחלקת המחקר של בית ההשקעות של הפניקס ממליצה בימים האחרונים ללקוחותיה להשקיע באג"ח, בדגש על אג"ח קונצרני ישראלי.

 

ולא רק בהפניקס שמו לב לתנודות החדות בשוק האג"ח לאחרונה, אבל במור מעריכים שרוב ההזדמנויות כבר ברחו. "השוק תיקן בצורה מאוד חזקה את אירועי המלחמה בתחילת אוקטובר, כך שחד משמעית הרכבת יצאה כבר מהתחנה", אומר יוטב קוסטיקה, מנכ"ל משותף במור קרנות נאמנות. "האם עדיין יש הזדמנויות? יכול להיות שעדיין נשארו כאלה, אבל השוק נמצא במצב שבו הציפיות להורדת ריבית ב־2024 כבר מגולמות".

קוסטיקה מוסיף כי מפה והלאה על המשקיעים להיות יותר סלקטיביים. "אנחנו עדיין בסביבת ריבית גבוהה, בוודאי שביחס לעשור האחרון, אז עדיין יש רכיב בתיק שמייצר תשואה שוטפת יחסית גבוהה, בטח אם נראה הורדות ריבית (שיאפשרו למשקיעים לרשום רווחי הון, ר"ו). אבל מרווח הטעות מתחיל להיות גבוה יותר כי בנק ישראל בהחלט יכול 'לאכזב' את ציפיות השוק ולהמתין עם הורדות הריבית, משיקולים כאלה ואחרים בין אם בעקבות התקציב או כדי לראות שהאינפלציה לא מרימה ראש שוב. בינתיים, עוד רואים תיאבון מאוד גבוה בשוק". לדבריו, ברמת המשק מדובר במגמה חיובית כי חברות שלא יכלו לגייס בריביות גבוהות יוכלו לחזור לגייס ולמחזר את החובות שלהן.

תשואות גבוהות יחסית לנכס סולידי

יובל באר אבן, מנהל השקעות העמיתים, מגדל ביטוח ופיננסים, מציין כי "מי שהחזיק אג"ח ממשלתית בישראל לעשר שנים, רשם בחודש וחצי האחרונים רווח של 7%, בהחלט גבוה לנכס שנתפס סולידי, ואילו באג"ח ממשלתי ארוך, עם משך חיים ממוצע (מח"מ) של 18 שנה, הרווח זינק ביותר מ־10% בחודש שעבר לבדו.

יובל באר אבן, מגדל / צילום: גל חרמוני
 יובל באר אבן, מגדל / צילום: גל חרמוני

"עד כמה כניסה כיום להשקעה באג"ח היא מעניינת? זה תלוי בציפיות שלך כמשקיע", אומר באר אבן. "השוק מניח בין ארבע לשש הורדות ריבית בארה"ב, כך שאם משקיע חושב שהציפיות אגרסיביות מדי ויכול להיות שהשווקים רצו מהר מדי, ייתכן שכדאי לחכות קצת לפני השקעה. אם המשקיע מסכים עם השווקים או חושב שהורדות הריבית יהיו משמעותיות יותר, גדלה האפשרות לרשום רווח הון גבוה. אבל אם אתה לא מחפש לתזמן את השוק, אז יש הצעת ערך לא רעה באג"ח. תל בונד 60 נסחר בתשואה נומינלית של 5%־5.5% וזו תשואה שוטפת נומינלית יפה להשקעה בחברות בדירוג גבוהה שכדאי לשלב בתיק ההשקעות. נכון, לפני חודש וחצי התשואה במדד הייתה 6% וצפונה, אבל זה עדיין לא רע".

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בארבע עונות מקבוצת אי.בי.אי, אומר כי "הרכיב האג"חי, הן בארה"ב והן בישראל, מעניין כאשר באג"ח בדירוגי השקעה (Investment Grade) עד bbb ניתן היום לקבל תשואה עודפת ביחס לריבית בפיקדון שקלי, כך שתיק השקעות במח"מ של כשלוש שנים, המורכב מאג"ח של פירמות איכותיות בעלות איתנות פיננסית, בעיקר מסקטור הפיננסים, ביטוח, פארמה והצריכה הבסיסית, מסוגל להניב תשואה שמגרדת את רף ה־5%, וזה פער משמעותי ביחס לריבית הצנועה יותר שמוצעת בפיקדונות".

קוסטיקה מציין מצדו כמה סקטורים שעוד מעניינים להשקעה. "הנדל"ן יכול להמשיך לתפקד טוב לקראת 2024. רוב חברות הנדל"ן במצב טוב ולמרות שיכול להיות שתהיה חולשה בכלכלה המצב שלהן טוב והמחירים עדיין מעניינים, בהנחה שנלך למלחמה שתסתיים בשבועות הקרובים ונראה הורדת ריבית. גם הסקטור הביטחוני עדיין מענין כי יש כאן חברות שצריכות לתת מענה גם לצה"ל וגם לאווירה הביטחונית המתוחה בעולם. חברות האנרגיה הנקייה, שהיא מהסקטורים שהכי נהנים מירידת ריבית".

נורות האזהרה ועלויות הגידור

למרות שעוד קיימות אפשרויות השקעה, כרמלי מעביר מסר ברור למשקיעים: "בכל מקרה, נדרש להתמקד באג"ח בדירוגי השקעה והימנעות מחיפוש אחר הרפתקאות באג"ח שנושאות תשואה דו־ספרתית, בעיקר בשוק המקומי שאפוף באי־ודאות ובמצב מלחמה שטרם ניתן לשרטט במדויק את גבולותיה, כאשר עדיין מרחף החשש מפני הסלמה והתלקחות חזיתות נוספות".

באר אבן ממגדל מציין נקודה נוספת למחשבה. "לנו כמשקיע ישראלי אג"ח אמריקאיות מעניינות מבחינת התשואה האבסולוטית, אבל אנחנו חיים בשקלים וגידור ההשקעה עולה כ־200 נקודות. אז אם אג"ח בדירוג השקעה ל־10 שנים מניב תשואה דולרית של 5.5% זה תשואה לא רעה, אבל אם מגדרים את ההשקעה אז התשואה היא 3.5%. לכן כמשקיע פרטי קצת בעייתי להסתכל על התשואות האלה כי כדי להשיג אותן רבים עשויים לחפש אג"ח High Yield (בסיכון גבוה). במקביל, למשקיע הישראלי יש הרבה הזדמנויות בישראל ואג"ח רבות שהגיעו לתשואה מעניינת. מדד תל בונד תשואות שמאגד את האג"ח בדירוג היותר נמוך מציע באזור ה־6.5% תשואה. אלה אמנם אג"ח יותר מפולפלות, אבל יש בהן יותר בשר להשקעה".