הסדר החוב המתגבש בחנן מור נחשף: גיוס עשרות מיליוני שקלים, שמירה על הקניונים ובניית הדירות

קבוצת חנן מור פנתה היום לבית המשפט בבקשה לאורכה לעיכוב הליכים, בניסיון להמשיך ולגבש הסדר חוב • זאת לאחר שאורכה קודמת שניתנה לקבוצה, תפוג בימים הקרובים • בדוח שהגיש מנהל ההסדר, עו"ד גינדס, בפני ביהמ"ש היום מוצגים פרטים ראשוניים על הסדר החוב המתגבש בקבוצה

דודו זבידה, מנהל העסקים הראשי של קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר
דודו זבידה, מנהל העסקים הראשי של קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

מנהל ההסדר בקבוצת חנן מור  עו"ד אהוד גינדס, שמונה על ידי שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, הגיש היום בקשת אורכה לשבועיים נוספים לעיכוב ההליכים. בבקשת האורכה מציין עו"ד גינדס כי הוא מבקש להמשיך את עיכוב ההליכים עד ל-11 בינואר, כאשר במהלך התקופה הזאת, "ככל שיגובש הסדר חוב בר-קיימא, הכוונה היא, שתוגש לכבודת בית המשפט בקשה להבאת הסדר חוב בפני הנושים".

המגדל המתכווץ של חנן מור בגבעתיים: מתכנן המחוז מתנגד לתוכנית החברה להקמת מגדל של 45 קומות
100 אלף עובדים חסרים בענף הבנייה. מה יקרה אחרי המלחמה?

לדברי עו"ד גינדס, "על הבסיס הסדר החוב (במידה ויאושר) ותהליך ההתייעלות.. הכוונה הינה לסלול את הדרך לכך, שקבוצת חנן מור תפעל בתוך חודשים ספורים ממועד אישור הסדר החוב, לגיוס הון (בין אם בהנפקה לציבור ובין אם בהנפקה פרטית) בסכום של עשרות מיליוני שקלים. סכום זה ישמש לחיזוק ההון העצמי והנזילות, לכיסוי עלויות שוטפות, השלמת הון עצמי לפרויקטים ביזום וכיו"ב. מהלך זה יהווה את החותם בדבר שיקום הקבוצה".

קבוצת חנן מור, שצברה חובות (במונחי קרן) של 2.7 מיליארד שקל, נקלעה לקשיים ולא הצליחה לעמוד בתשלומי הריבית. הקבוצה מנוהלת כיום על ידי דודו זבידה, שמונה בהסמכת הנושים ובאישור ביהמ"ש לתפקיד. עו"ד אהוד גינדס הוא מנהל ההסדר הרשמי מטעם ביהמ"ש, אלא שלא בדומה להקפאת הליכים שגרתית, שבה תפקיד מנהל ההסדר הוא להכין את ההסדר, במקרה של עיכוב הליכים - עו"ד גינדס מבצע תפקיד של פיקוח בפועל על המגעים שמנהל זבידה מול הנושים הרבים של הקבוצה.

הסדר החוב המתגבש בחנן מור נחשף

בדוח שמגיש עו"ד גינדס בפני ביהמ"ש עולים פרטים ראשונים על הסדר החוב המתגבש בקבוצת חנן מור. וגם עולה תמונה לפיה הושגו הסכמות מצד חלק מהנושים בהם בנק מזרחי, חברת הביטוח הפניקס, בית ההשקעות מיטב, סדרות אג"ח י"ב, י"ג וי"ד, וגם מס ערך מוסף (מע"מ). המשמעות הנגזרת היא שחלק מהנושים העיקריים בהם בנק לאומי ודיסקונט, טרם נתנו את הסכמתם הפורמלית למתווה.

ההסדר מבוסס, מציין עו"ד גינדס, "על המשך הפיתוח של מלאי קרקעות בתכנון לצורך הצפת ערך". מדובר בקרקעות בחיפה, באר יעקב ובשדה דב. כמו כן מדובר על "הארכת המועדים (גרייס) בהסכמי המימון על מנת לאפשר את הפיתוח של הקרקעות." החוב המובטח הקיים בגין הקרקעות בתכנון ייפרע, בזמן קצוב וסביר, זאת באמצעות גיוס מימון חדש לבניית הפרוייקטים והכנתם לליווי.

עקרון נוסף הוא שמירה על הפעילות של הנדל"ן המניב שקיימת בקבוצה. "שימור הפעילות של הנכסים המניבים (מרכזים מסחריים בחריש), והמשך תשלומי המימון החלים עליהם. ככלל, בחברות הנדל"ן קימת חשיבות גבוהה לשמירה על איזון בין נכסים ביזום לבין נכסים מניבים", מציין עו"ד גינדס בפני השופט. "האחרונים מהווים עוגן משמעותי לקבלת תזרים מזומנים קבוע ושוטף, מאפשרים מימון בשיעורי ריבית נמוכים יותר, וכן יוצרים גמישות פיננסית, יציבות וערך לאורך זמן".

עוד עקרון שעליו מתבסס ההסדר המתגבש הוא השלמת הבנייה של הדירות. מדובר ב"השלמת בנייה, מכירה ואכלוס של כ-1,000 דירות בפרויקטים (שנמצאים) ב'ליווי סגור', מציין עו"ד גינדס. מדובר בפרויקטים בשכונת "אור ים" באור עקיבא, ובערים חריש ומודיעין. "המטרה היא לפרוע חוב מובטח, לפרוע אובליגו (חוב) בגין ערבויות חוק מכר ולשחרר עודפי נזילות. כמו כן, ישנה חשיבות מיוחדת לקיום התחייבויות קבוצת חנן מור כלפי רוכשי דירות ובני משפחותיהם, תוך הבטחת איכות הביצוע ומתן שירותי בדק וטיב".

ההסדר צפוי לכלול על ויתור נכסים שלקבוצת חנן מור אין כיום משאבים ותועלת בהמשך הפיתוח שלהם. מדובר בקרקע ברחוב טבנקין בגבעתיים ובקרקע ל"דירה להשכיר תל השומר דרום".

אחד האתגרים הגדולים כמובן המגש ב"שדה דב" שנרכש תמורת 1.5 מיליארד שקל בקיץ 2021, ושבגינו ניטלה הלוואה מקונסורציום מלווים בהיקף של 1.3 מיליארד שקל. "ינתן מענה ספציפי ומתואם לנושא פרוייקט שדה דב, שיאפשר את המשך הפיתוח וההשבחה של הקרקע הייחודית לצורך הצפת ערך", מצויין בפני ביהמ"ש.

עקרונות נוספים של ההסדר המתגבש נוגעים להקטנת המינוף והחוב באמצעות מימוש ומכירה של דירות, חנויות, קרקע בחריש וברמת גן וכן את משרדי החברה בבני ברק. בנוסף יבוצע מיזוג בין חברות בקבוצה לצורכי התייעלות ומימוש סינגטיות תפעולית, עסקית וכלכלית.

עוד הליך שנבחן הוא הפיכה של נושים לבעלי מניות. מדובר בהליך של המרת חוב להון בחברה לנושי ההסדר, זאת כנגד הסכמתם להסדר החוב. בכך מציין עו"ד גינדס, "תינתן לנושים אופציה כלכלית על שווי נכסי החברה ואפשרות להנות מעליית ערך (אפסייד)".

חנן מור גם מגבשת תוכנית צמצום הוצאות בהיקף של 20 מיליון שקל לשנה, שתשפר את הרווחיות שלה. התוכנית תוביל לצמצום מהותי של הוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות. החברה תעזוב משרדי בפרוייקט LYFE , שנחשב לאחד הטרנדיים באזור העסקים של העיר בני ברק. המטרה היא להעביר את החברה מצוין בדוח, ל"משרדים צנועים ומצומצמים יותר, ואילו המשרדים הקיימים יימכרו באופן יעיל ומיטבי לצורך הפחתת חוב".