הגמל וההשתלמות מסכמים שנה: מה קרה לתשואות?

אם לא יהיו שינויים דרמטיים עד סוף החודש העליות במדדים המרכזיים בדצמבר יאפשרו למסלולים הכלליים לרשום תשואה חודשית ממוצעת של 2.2% • בסיכום השנה המסלולים הכלליים יסיימו עם תשואה ממוצעת של 9.5% ובמניות תשואה ממוצעת של 15%

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

מנהלי ההשקעות אומרים שלא כדאי לנסות לתזמן את השווקים מכיוון שאין אדם עם כדור בדולח שיודע להגיד מתי יסתיימו הירידות בשווקים ויגיעו העליות. ואכן, התחזיות בסיומה של השנה הקודמת, שהייתה קשה במיוחד למשקיעים, צפו עליות קלות בלבד במדדי וול סטריט ב-2023 אך בפועל, מדד S&P 500 בדרך לסיים את השנה עם עלייה של 24.4% והוא מפלרטט עם שיא כל הזמנים שנרשם בתחילת 2022.

הדאו ג'ונס כבר שבר את השיא וגם הנאסד"ק בדרך לשם עם זינוק של 44% בשנת 2023, בעיקר בזכות התשואה של ענקיות הטכנולוגיה וטרנד הבינה המלאכותית.

סיכום שנה בגמל: בתי ההשקעות בראש הטבלה, ומי בתחתית 
"משחק מסוכן": זה היה המטבע הכי חזק השנה 

וכך, למרות התשואות החלשות שנרשמו השנה בבורסה של ת"א (עלייה של 2.9% במדד ת"א 125) על רקע קידום החקיקה המשפטית והמלחמה בדרום, הציבור הישראלי שחוסך בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות צפוי לסכם את השנה עם תשואות נאות למדי.

קופות הגמל הכלליות צפויות להשיג בשנת 2023 תשואה ממוצעת של כ-9.5%, ואלה המתמחות במניות תשואה של כ-15%, כך עולה מתחזית מקדימה לחודש דצמבר שפרסם בית ההשקעות מיטב .

נציין כי במסלולים המנייתיים ישנה שונות גבוהה מאוד בין הקופות, כך שחלקן אף רשמו תשואה שנתית של 22% (בעיקר כאלו המנוהולות בתי ההשקעות). זאת בעוד אחרות (בעיקר בחברות ביטוח) הציגו תשואה מצטברת של 10% בלבד .

על פי התחזית של אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי במיטב גמל ופנסיה, התשואה הצפויה בדצמבר 2023 במסלול הכללי תהיה חזקה ותעמוד על 2.2% בממוצע. כל זאת בהנחה שבימי המסחר האחרונים של החודש לא יהיה שינוי משמעותי שישפיע על התשואות.

בכך התשואות של שנת 2023 צפויות למחוק את רוב התשואות השליליות שנרשמו בקופות הגמל בשנת 2022 בעקבות הירידות בשווקים שהושפעו מהאינפלציה הגבוהה שהובילה לעליות ריבית בכל העולם. בשנתיים האחרונות התשואה המצטברת במסלול הכללי עומדת על 0.8%, במסלול המנייתי מדובר על ירידה של 3.2%. במסלולים מחקי המדדים מדובר על תשואה שלילית של 0.3% ובמסלול השקלי מדובר על ירידה של 2.4%.

ההשקעה בגמל ובפנסיה מצדיקה את עצמה בהסתכלות לטווחים ארוכים. כך בשלוש השנים האחרונות רשמו המסלולים הכלליים תשואה מצטברת ממוצעת של יותר מ-15% בעוד במסלולים המנייתיים התשואה היא מעל ל-20%. בהסתכלות ל-5 שנים, הכוללת את הירידות החודות של תחילת ימי הקורונה והעליות לאחר מכן, המסלולים הכלליים צפויים לרשום תשואה מצטברת ממוצעת של 30% והמנייתיים צפויים לרשום עליה של קרוב ל-45% .