50 מנכ"לים של קמעונאיות גלובליות גדולות הלכו הביתה ב-2023. למה?

בשנה החולפת נרשם גידול במספר המנכ"לים שהתחלפו בחברות הגדולות, ביניהן יוניליוור, רבלון, בודי שופ ובד באת' אנד ביונד • הסיבות העיקריות קשורות לביצועים כושלים ופשיטות רגל, האינפלציה בארה"ב והתחרות החריפה שאמזון מציבה למותגים רבים

אלן ג'ופ, מנכ''ל יוניליוור הפורש / צילום: ap, Julia Nikhinson
אלן ג'ופ, מנכ''ל יוניליוור הפורש / צילום: ap, Julia Nikhinson

חילופים בהנהלה הם חלק בלתי נפרד מחיי כל חברה, אבל כש־50 מנכ"לים של חברות קמעונאיות גלובליות גדולות הולכים הביתה בשנה אחת, זה כבר יוצא דופן. ב־2023 התחלפו מנכ"לים, בין היתר, בחברות יוניליוור, בלומינגדיילס, בודי שופ, רבלון ובד באת' אנד ביונד. בנוסף, בקוסטקו ובמייסי'ס נרשמו הכרזות על פרישה, אך החילופים טרם בוצעו וצפויים לקרות בקרוב.

אין עובדים, השדות בקו האש, ורפורמת היבוא בוטלה: מחירי הפירות והירקות יזנקו ב־2024
בדרך לגל התייקרויות? שסטוביץ מודיעה על העלאת מחירים של עד 15% 

בסך־הכול, לפי נתוני פירמת Struggles & Heidrick המתמחה בהד האנטינג (ומחזיקה שלוחה בישראל), מדובר בגידול לעומת 2022 ו־2021. בחלק מהמקרים החברה עמדה בפני שינוי או התרחבות שהצריכה מנהיגות אחרת, בחלק מהמקרים המנכ"לים כיהנו פחות משנה, ובאחרים מדובר בעזיבה אחרי עשרות שנים בתפקידים שונים בחברה, וכמובן היו גם פיטורים.

בין ראשוני הפורשים של השנה, כבר בינואר, היה אלן ג'ופ, מנכ"ל יוניליוור. לפי חלק מההסברים למהלך, היה זה בשל חילוקי דעות עם ההנהלה וחוסר יכולת לעמוד במשימות שהציבו בפניו.

מנכ"לית חברת הקוסמטיקה רבלון, דברה פרלמן, פרשה באוגוסט - כמה חודשים לאחר שהחברה ניצלה מפשיטת רגל. "אחרי שהתארגנו מחדש מבחינה פיננסית, אני מאמינה שזה הזמן הנכון להעביר את הלפיד", מסרה פרלמן בהצהרה לתקשורת.

אחד המקרים המעניינים שייך לרשת המוצרים לבית בד באת' אנד ביונד, שבאפריל הודיעה על פשיטת רגל. באמצע 2022 המנכ"ל מארק טריטון עזב, ובמקומו מונה ג'ונתן ג'ונסון. בנובמבר השנה כבר הודיע ג'ונסון על עזיבתו, ימים ספורים לאחר שהחברה שינתה את שמה לביונד ושות'. "החברה הופכת דף, וזה גם הזמן בשבילי להפוך דף ולפתוח פרק חדש", אמר ג'ונסון עם פרישתו.

גם ברשת החנויות המוזלות דולר ג'נרל (המקבילה האמריקאית של "הכול בדולר") היה חילוף כפול: באוקטובר הלך הביתה המנכ"ל ג'ף אואן, והוחלף בידי טוד וסוס - שהיה גם המנכ"ל לפניו. הבחירה להחזיר את וסוס נבעה, לפי בכירי החברה, מהרצון "להבטיח יציבות וביטחון בפעילות החברה".

שינויים מהירים בענף

הגורמים לחילופי מנכ"לים הם מרובים ותלויי נסיבות, אבל יש כאלה החוזרים על עצמם. כך, למשל, לפני חמש שנים פרשות #metoo שהתפוצצו בזו אחר זו הובילו לפרישות מנכ"לים. לפני שלוש שנים הייתה זו הקורונה שהובילה חברות למשבר.

ב־2023, אחת הסיבות העיקריות קשורה לבעיות בשרשרת האספקה העולמית שהשפיעו על ביצועי חברות והובילו להאטה בצמיחה. סיבה נוספת קשורה להשפעת האינפלציה על מחירי הסחורות ועל הוצאות הצרכנים. הסיבה השלישית היא התחרות החזקה מצד אמזון, שמשנה את הרגלי הרכישות של צרכנים ברחבי העולם - באופן שמשפיע לרעה על הביצועים של חברות שמוכרות מוצרים דומים.

לרוב, כדי שמנכ"ל חדש יוכל להציג השפעה מוכחת על חברה נדרשת לפחות שנה, כאשר תהליכים אסטרטגיים יכולים להימשך גם שנתיים ושלוש. אלא שבעולם העכשווי, שהכול בו מהיר ומבוסס על גישת ה"כאן ועכשיו", לא תמיד לבעלי המניות יש סבלנות.

"אנו חווים שינויים מהירים בקמעונאות, וזה מקשה על אדם אחד להחזיק במערך המיומנויות הדרוש לחברה במשך תקופה ממושכת", הסבירה קתרין לפרד, בכירה ב־Heidrick & Struggles, למגזין "ריטייל דייב". "זה מייצר דפוס מחזורי של מנכ"לים שבאים והולכים, ובמקביל מנסים לפתח את המנהיגות והאסטרטגיות שלהם, כדי לעמוד בקצב הדרישות והמגמות האחרונות בשוק".