בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות: הנאסד"ק ירד ב-1.2%

הדאו ג'ונס ירד ב-0.8% • מפרוטוקול ועדת השוק הפתוח של הפד עולה ההסכמה הגורפת שיש להוריד את הריבית במהלך השנה, אבל לוח הזמנים עדיין לא ברור • אינטל עומדת להקים חברה חדשה שתתרכז בפיתוח תוכנת AI • תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירדו • התקררות בשוק העבודה האמריקאי

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

23:00

בוול סטריט נרשם יום נוסף של ירידות. מדד הנאסד"ק ירד ב-1.2%, מדדי הדאו ג’ונס וה-S&P 500 ירדו ב-0.8%.

באגרות החוב נרשמו ביקושים. תשואת אגרת החוב הממשלתית לעשר שנים ירדה בכ-4 נקודות בסיס ל-3.9% ותשואת האיגרת לשנתיים ירדה ל-4.3%.

מחירי הנפט עלו בכ-3.5%, מחיר הנפט האמריקאי עלה ל-73 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט ל-78.5 דולר.

21:10

לפני דקות אחדות פורסם פרוטוקול ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב. מהפרוטוקול עולה שבכירי הפד הסיקו בדיוני הריבית שנערכו באמצע דצמבר שיש להוריד את הריבית במהלך שנת 2024, אבל הם שמרו על עמימות לגבי לוח הזמנים של ההורדות, כך לפי פרוטוקול הפגישה שפורסמה היום. בפגישה האחרונה, הותיר הבנק המרכזי את הריבית ללא שינוי על 5.25%. 

20:26

בעוד כחצי שעה יתפרסמו פרוטוקלי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב. בשוק קיים חשש שחשיפתם היום עשויה לצנן את השווקים. החשש הוא שהבכירים ירצו למסור הודעה ניצית לאחר הראלי בשווקים שעקב את החלטת הריבית וההודעה היונית שבאה בעקבותיה, הודעה שבישרה על שלוש הורדות ריבית ב-2024. 

ב-13 בדצמבר הפדרל ריזרב הותיר את הריבית ללא שינוי וצפה הורדה גדולה יותר בעלויות ההלוואות בהשוואה לתחזיתם הקודמת. בכך בישר למעשה הפדרל ריזרב על שינוי מדיניות ועל ניצחון על האינפלציה. 

מספר מניות בולטות כעת במסחר. 

ג'נרל מוטורס  דיווחה על מכירותיה ברבעון הרביעי של 2023 - למרות הקושי שנבע משביתת העובדים מספר המכוניות שנמכרו השנה עלה ב-14% וזוהי השנה הכי טובה מאד 2019. ברבעון הזה נרשמה עליה של 0.3% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

אנפייז אנרג'י  וסולאראדג' , שתי חברות קלינטק יורדות במסחר בעקבות עליית תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים. שוויון של מניות צמיחה ובכללן חברות סולאריות רגיש לריביות.

אפל  יורדת גם היום לאחר שאתמול השילה 3% משוויה בעקבות המלצה שלילית.

חברת הפינטק, סופי טכנולוג'יס  קיבלה המלצה שלילית מחברת Keefe, Bruyette & Woods ל"ביצועי חסר".

גולדמן סאקס גם כן בהמלצה שלילית כל צ'ארלס שוואב  ל"נטורל" מ"רכישה", בחברה אומרים שהצפי לירידת הריביות יעיב על הכנסותיה של צ'ארלס שוואב.

19:12

לפי חישוב שנעשה בבלומברג, שווי האחזקה של אלון מאסק ב-X (לשעבר טוויטר) ירד ביותר מ70% מהסכום שהמיליארדר שילם כדי לרכוש את החברה. המידע הזה מבוסס על הערכה של חברת ההשקעות פידליטי.

פידליטי שעזרה למאסק לרכוש את X תמורת 44 מיליארד דולר, חתכה שוב את שווי האחזקה שלה ב-19% בנובמבר האחרון ביחס להערכתה חודשיים לפני כן, כך לפי החישוב שנערך בבלומברג. ההפחתה האחרונה, היא אך אחת מסדרת ההפחתות שעשתה פידליטי מאז שמאסק רכש את X באמצע 2022. הפחתת השווי נבעה מהירידה בהכנסות מפרסום והמשקל הרב של החוב, 13 מיליארד דולר. 

לפי מסמכים שהגישה פידליטי, שווי האחזקה שלה ב-X הוא 5.6 מיליון דולר נכון לנובמבר, ב-72% פחות משווי אחזקה בעת הרכישה. החברה לא פרסמה את אחוז האחזקה שלה או שינוי כלשהו. 

אגב אלון מאסק, בג'פריס שומרים על המלצת "החזק" למניית טסלה  ומעלים את מחיר המטרה ל-255 דולר (מ-210 דולר) וזאת לאחר דוח מסירת המכוניות שפירסמה אתמול טסלה.

18:36

הבורסות באירופה ננעלו בירידות שערים. מדד הדאקס הגרמני ירד -1.5%, הקאק הצרפתי ב-1.7% והפוטסי הבריטי ב-0.5%.

המניות שבלטו במסחר בגרמניה הן BMW   ו-דויטשה בנק , בצרפת לואי ויטון  ואיירבוס  ובבריטניה גלנקור  וברברי גרופ 

18:01

לפני זמן קצר נרשמה התקררות נוספת בשוק העבודה האמריקאי: סקר מספר המשרות הפתוחות של JOLT לחודש נובמבר הצביע על ירידה ל-8.79 מיליון משרות לעומת הצפי שעמד על 8.85 מיליון. סקר מנהלי הרכש של ISM לחודש דצמבר הצביע על עלייה. המדד עמד 47.4 לעומת צפי של 47.1.

מייקל סיילור, מנכ"ל ומייסד מיקרו-סטרטג'י  מכר מניות בחברה בשווי של 216 מיליון דולר. מניית החברה נסקה ב-372% בשנת 2023 תוך שהיא נהנית מהעלייה במחירי מטבעות הקריפטו, וזאת בעקבות הציפייה שהרשות לניירות ערך האמריקאית תאשר בימים בקרובים השקת תעודות סל על מחירי הספוט של הביטקוין לחברות כגון בלאקרוק  וגרייסקייל. 

המטבעות עצמם יורדים בשעה זו בכ-5%. מחיר הביטקוין עומד כעת על 43 אלף ומחיר האת'ריום על 3,238 דולר.

17:01

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת בירידות שערים. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.75% והמדדים דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-0.5%. 

לפי רויטרס, אינטל  עומדת להקים חברה חדשה שתתרכז בפיתוח תוכנת AI. להקמת החברה תעזר אינטל בחברת ההשקעות DigitalBridge Group ובמשקיעים נוספים.

מנהלים באינטל סרבו להגיב על שווי העסקה או האם אינטל תהיה בעלת השליטה בה, כל מה שהסכימו המנהלים לחשוף הוא שלחברה תוקם מועצת מנהלים עצמאית ואינטל תהיה אך ורק בעלת מניות.

מחירי הנפט עולים בכ-1.5%. מחיר הנפט האמריקאי יורד ל-71.5 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג  ברנט יורד ל-77 דולר לחבית. 

16:32

פתיחה שלילית במסחר בניו יורק. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.8%, הדאו ג'ונס ב-0.3% ומדד ה-S&P 500 ב-0.5%.

מספר אירועי מאקרו שיקרו היום: בעוד זמן קצר יתפרסמו סקר מנהלי הרכש של ISM לחודש דצמבר וכמו כן סקר מספר המשרות הפתוחות של JOLT לחודש נובמבר.

האירוע החשוב היום יתרחש ב-21:00 שעון ישראל עת יתפרסמו פרוטוקולי הדיונים של ועדת השווקים הפתוחים (FOMC) שקדמה להחלטת הריבית של הפד לפני שבועיים בה הכריז יו"ר הפדרל ריזרב, ג’רום פאוול על שלוש הורדות ריבית השנה שיסתכמו בהורדת ריבית כוללת של 75 נקודות בסיס עד סוף 2024.

יו"ר הפדרל ריזרב של ריצ'מונד תומס בארקין אמר היום שהוא בטוח שהכלכלה האמריקאית בדרך לנחיתה רכה, אבל "הפוטנציאל להעלאת ריבית עדיין על השולחן". 

15:41

נמשכות הירידות באירופה, הדאקס יורד ב-0.9%, הפוטסי הבריטי ב-0.6% והקאק הצרפתי ב-1.37%.

בצרפת, איירבוס  שוקלת לרכוש את יחידת הסייבר והנתונים של חברת אטוס  בעסקה שמוערכת בכ-1.8 מיליארד אירו, העסקה אמורה לאושש את אטוס ולהזרים לה מזומנים שהיא כה צריכה.

אירבאס שרוצה לשדרג את מערכות ההגנה הדיגיטלית שלה אמרה שאין ביטחון שהעסקה אכן תצא לפועל, עתה נכנסות שתי החברות לשלב הדיו דיליג’נס. 

15:10

הירידות באירופה מתחזקות. הדאקס משיל מערכו 1%, והפוטסי הבריטי יורד ב-0.8%, הקאק צולל ב-1.5%.

גם בחוזים העתידיים נרשמת מגמה שלילית.

על רקע המגמה השלילית בעולם, התקשורת באיראן מדווחת על אירוע טרור בבית הקברות בו קבור קאסם סולימאני. עוד דווח על 80 הרוגים ו-50 פצועים. 

לאחר שזינק אמש בכ-8%, מחיר הביטקוין צולל כ-6% בשעה זו ונסחר סביב 42,653 דולרים. בהמשך לכך מניית קוינבייס  נסחרת בירידות שערים יחד עם מניית  מרתון דיגיטל הולדינגס 

13:46

ירידות באירופה. הדאקס והפוטסי הבריטי יורדים ב-0.8%, כל אחד. הקאק משיל מערכו 1.2%.

ענקית הספנות הדנית מארסק  ממשיכה במגמה החיובית שרשמה בימים האחרונים לאחר שהכריזה כי היא מפסיקה לעת עתה לעבור דרך נתיבי הסחר דרך הים האדום בשל חששות ביטחוניים, שעלולים להעלות את תעריפי ההובלה בנתיבים אלו.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים מגמה שלילית.

במסחר המוקדם בוול סטריט מניות הטק טסלה , אנבידיה , אפל , מיקרוסופט , אמזון , מטא , אנבידיה  ואלפאבית (גוגל)  נסחרות בירידות שערים.

11:59

בורסות אירופה נסחרות בשעה זו במגמה שלילית. גם החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה דומה.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת בשעה זו על 3.97%.

סטיב אייזמן, מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים והיווה את ההשראה לסרט "מכונת הכסף" ("The Big Short"), מטיל ספק בשוריות בוול סטריט בראיון שנערך השבוע ב-CNBC, ומזהיר כי המשקיעים נכנסו לשנת 2024 אופטימיים מדי. 

 אייזמן מסביר כי לאור ההתלהבות של המשקיעים סביב מניות הטכנולוגיה ("Magnificent Seven") והציפיות להורדות ריבית מרובות השנה על ידי הפד, למשקיעים יש מעט מאוד סבלנות לחדשות רעות ולדברים שישתבשו. במקביל, הוא מדגיש כי "בטווח ארוך, אני עדיין מאוד שורי. אבל בטווח הקצר, אני פשוט דואג שכולם נכנסים לשנה החדשה בהרגשה טובה מדי". 

10:39

בורסות אירופה נסחרות בשעה זו במגמה מעורבת. הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס, הפוטסי עולה ב-0.1% והקאק הצרפתי משיל מערכו 0.2%.

מחירי הנפפט יורדים קלות הבוקר. מחירה של חבית מסוג ברנט משיל מערכו 0.5% ועומד על 75.5 דולרים.

בשוק הפורקס העולמי, האירו מתחזק קלות מול הדולר. הליש"ט מתחזק ב-0.3% מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מתחזק ב-0.4%.

08:28

באסיה, המסחר מתנהל בשעה זו בירידות שערים. מדד ההנג סנג משיל מערכו 0.9%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.1%, ומדד הקוספי צולל ב-2%. ביפן לא מתקיים מסחר היום בבורסה לרגל חופשה במשק.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר בירידות קלות.

נאסד"ק שובר שיאים? זה הסקטור שמכה את המדדים המובילים של וול סטריט 

אמש בוול סטריט, יום המסחר הראשון לשנת 2024 ננעל בירידות. מדד הנאסד"ק ירד ב-1.6%. מדד ה-S&P 500 השיל מערכו 0.6%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.1%. 

אפל  ריכזה עניין אמש וצללה ב-3.6% בעקבות צפי לירידה בביקוש לאייפון החדש שלה, מה שהביא את בנק ברקליס להוריד את ההמלצה על המניה. האנליסט טים לונג חתך את הדירוג של החברה ל"משקל חסר" ומחיר מטרה של 160 דולר, שהם 17% ירידה השנה (לפי בלומברג). 

לונג טוען כי לאור היקף המכירות החלש שנרשם באייפון 15, הוא צופה מגמה דומה גם במכירות העתידיות בדגם החדש של החברה- אייפון 16. במקביל, לונג מדגיש כי מעבר לחולשה במכירות באייפון 15, גם מחשבי המק, האייפד והציוד הלביש נרשמו ביקושים חלשים. לצד זאת, הוא צופה כי הביקוש לשירותים שאפל מציעה הכוללים את Apple TV+ ו-Apple Music, צפויים לרדת, בין השאר בשל בדיקות רגולטריות. 

בברקליס מדגישים כי עיקר החולשה במכירות האייפון 15 מגיעה מסין. בלומברג דיווחה בעבר כי ממשלת סין הוציאה הנחיות לא רשמיות האוסרות על עובדי מדינה להשתמש באייפון, אך ממשלת סין הכחישה את הנושא.

טסלה  דיווחה אמש (לפי רויטרס) שמסירות המכוניות ברבעון הרביעי היו מעל לתחזיות האנליסטים. החברה מסרה מספר שיא של מכוניות ברבעון שהסתיים בדצמבר - 487.5 אלף מכוניות לעומת הצפי שעמד על 473 אלף מכוניות ובכך עמדה בתחזית השנתית שעמדה על 1.8 מיליון מכוניות. רוב המסירות, 461 אלף, היו מודל 3 ומודל Y ספורט. 

בשוק החוב האמריקאי נרשמו אמש (ד') היצעים. התשואה על איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-8 נקודות בסיס ל-3.94% והתשואה של האיגרת הממשלתית לשנתיים עלתה ל-4.32%. 

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מסכם את שנת 2023 בשוק האג"ח הגלובלי ומתייחס למגמה הצפויה ב-2024: "עליית התשואות הגלובלית שהחלה עוד ב-2022 נמשכה גם ב-2023, לפחות עד לסוף הרבעון השלישי. חלק מהעלייה החדה התהפכה במהלך הרבעון האחרון של השנה (במיוחד באירופה) כתוצאה מהתמתנות מהירה באינפלציה, ההפנמה שתהליך עליית הריבית בשווקים המפותחים הסתיים וציפיות שהורדת הריבית כבר מעבר לפינה. אנו מצפים שתהליך ירידת התשואות יימשך השנה, אך בקצב איטי בהרבה ממה שראינו בחודשים האחרונים".

הבוקר (ד'), תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 3.95% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת בשעה זו על 4.32%.

מחיר הביטקוין זינק בכ-8% ביום ג' לרמה של 45,750 דולר ונסחר ברמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022. הסיבה המרכזית לזינוק במחיר היא ההערכות בשוק כי הרשות לניירות ערך בארה"ב (ה-SEC) תאשר לבלקרוק להנפיק תעודת הסל המבוססת על ביטקוין.

הבוקר, מחיר הביטקוין עולה קלות ונסחר סביב רמה של 45,243 דולרים.

מחירי הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות לאחר שאמש (ג') נסחרו בתנודתיות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 75.5 ומחירה של חבית מסוג WTI טיפס ל-70.2 דולרים.

היום (ד') צפויים להתפרסם נתוני האבטלה בגרמניה. בארה"ב יתפרסם מדד ה-ISM במגזר הייצור. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתוני התעסוקה בארה"ב יחד עם מדד המחירים לצרכן בגוש האירו.