בג"ץ לאמסלם וקרעי: בטלו את פיטורי יו"ר הדואר מישאל וקנין

חברת הדואר ווקנין טענו כי מדובר בהליך הדחה פוליטי ולא חוקי; השרים קרעי ואמסלם טענו מנגד כי וקנין כשל ניהולית ופוטר בשל שיקולים מקצועיים • בדיון היום השופטים הודיעו לשרים כי אם לא יבטלו את ההדחה - הם צפויים לפסוק בעניין ולבטל את ההדחה בעצמם

יו''ר דואר ישראל המודח, מישאל וקנין / צילום: תמר מצפי
יו''ר דואר ישראל המודח, מישאל וקנין / צילום: תמר מצפי

בג"ץ קיים היום (ה') דיון בעתירת דואר ישראל לבטל את פיטורי יו"ר הדואר מישאל וקנין על־ידי השרים שלמה קרעי ודוד אמסלם. הדיון התקיים בהמשך לדיון בספטמבר, אז הוציאו השופטים צו זמני שהותיר את וקנין בתפקידו

בג"ץ קבע: חוק הנבצרות פרסונלי - ויחול רק מהכנסת הבאה
בג"ץ פסל את החוק לביטול עילת הסבירות: "מעצים את כוחה הרב ממילא של הממשלה"

היום הודיעו השופטים יצחק עמית, דוד מינץ וחאלד כבוב לשרים קרעי ואמסלם כי אם לא יבטלו את ההדחה - הם צפויים לפסוק בעניין ולבטל את ההדחה בעצמם. בסוף הדיון המליץ ראש ההרכב, השופט יצחק עמית, לעורך דינו של קרעי ואמסלם להסכים לקבלת העתירה, מאחר שלעמדת השופטים - בדין יסודה. השרים צפויים להודיע לבית המשפט את החלטתם בתוך 7 ימים.

בהרכב שהוציא צו זמני בספטמבר ישבו השופטים יצחק עמית, אלכס שטיין ויוסף אלרון. השופט עמית ציין היום כי "זה ההרכב השני שיושב כאן. שופטים התחלפו מלבדי. ההרכב הקודם הוציא צו על־תנאי".

במהלך הדיון אמר השופט עמית: "זו לא משרת אמון, יש כאן חברה ממשלתית ושיקול־דעת עסקי". השופט כבוב הוסיף כי "הבעלים של החברה זה הציבור. השר לא מנהל את הדואר". 

"צריך משהו קטסטרופלי"

השרים נימקו את החלטתם להדיח את וקנין, כאשר כבר בדיון הקודם הועבר להם המסר כי "צריך משהו קטסטרופלי" כדי לבצע מהלך כזה שלא בוצע 50 שנה. לטענת וקנין והדואר, מדובר בהליך הדחה פוליטי ובלתי חוקי, וחטאו של העותר הוא שמונה על־ידי הממשלה הקודמת. מנגד, השרים טענו  כי ההחלטה התקבלו משיקולים עניינים לאור תלונות שהתקבלו על הדואר.

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב־מיארה, שהתריעה בפני השרים על הקשיים המשפטיים, תומכת בביטול הפיטורים על־ידי בג"ץ, מאחר שהיא רואה בכך "פגיעה קשה בעצמאות תפקידו של הדירקטור בחברה ממשלתית". בעמדה שהוגשה לבג"ץ נטען כי השרים לא ביססו את החלטתם על תשתית עובדתית בסיסית.

בדיון שהתקיים בספטמבר אמר השופט עמית: "נניח שיש מחלוקת עובדתית על הישגי הדואר, אז נקודת הפתיחה היא כזאת: חוק החברות הממשלתיות קיים קרוב ל־50 שנה, היו לנו אלפי דירקטורים, ובפעם הראשונה אחרי 2,000 שנות גלות מפעילים אותו. מדובר במישהו שבתפקיד שנה אחת בלבד. אם מפעילים את הסמכות בפעם הראשונה אחרי 50 שנה, זה צריך להיות משהו קטסטרופלי".