נסראללה מעדיף לשגר לישראל כלי טיס ולא טילים, וזו הסיבה

בשבוע האחרון עקף החיזבאללה את החמאס בכמות האזעקות שהפעיל, רובן הופעלו בעקבות כלי טיס, ולא ירי טילים • מה אפשר ללמוד מכך שחיזבאללה משגר בשעות לא עגולות, ומהמטרות שהוא מכוון אליהן

הפגיעה בבסיס במירון על ידי חיזבאללה, בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך, טוויטר
הפגיעה בבסיס במירון על ידי חיזבאללה, בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך, טוויטר

בשבוע האחרון, כמות האזעקות שהופעלו בישראל בגלל חיזבאללה עלתה על אלו שהופעלו מירי החמאס. על פי נתוני פיקוד העורף שאוגדו על ידי אנליסט הדאטה אריה איזנמן נראה כי 309 אזעקות הופעלו כתוצאה מפעילות חיזבאללה, לעומת 82 בלבד מפעילות חמאס. בנוסף נמצא כי האמצעים בהם חיזבאללה משתמש מגוונים בהרבה, והמטרות הן יותר צבאיות ופחות אזרחיות. 

השבוע בתעשיות הביטחוניות | איראן משיקה ספינות קטמרן עם משגרי טילים
שאלות ותשובות | טווח מוגדל ודיוק כירורגי: כך פועל טיל הנ"ט המחודש של חיזבאללה
מערכת שלמה של הגנה אווירית ברכב אחד: רפאל השלימה ניסוי מוצלח במערכת SPYDER All in One

כאשר מפרידים את האזעקות הנגרמות מירי רקטות לאלו שנגרמות משיגור כלי טיס, רואים כי החמאס עדיין יורה יותר מאשר חיזבאללה, אם כי גם הפער הזה הולך ומצטמצם. אז למה כמות האזעקות שמופעלות בגלל חיזבאללה הולכת וגדלה לעומת החמאס? בעיקר בגלל השימוש בכלי הטיס מאוישים מרחוק (כטמ"מים), בהם הארגון עושה שימוש נרחב נגד מטרות צבאיות ואזרחיות כאחד.

מתוך האזעקות מחיזבאללה, 260 נבעו מחדירת כלי טיס עוינים, כאשר כל חדירה מפעילה מספר גבוה של אזעקות, כי קשה לדעת איפה הם יפגעו, ו-49 בלבד כתוצאה מירי רקטות וטילים. לעומת זאת, כל אזעקות חמאס נבעו מירי רקטות וטילים - בעיקר על ישובי העוטף. 

כלי טיס עוינים מפעילים הרבה יותר אזעקות

טליה לנקרי, לשעבר סגנית יו"ר המל"ל, מסבירה שאזעקות כתוצאה מחדירת כלי טיס עוינים נראות אחרת לגמרי: "בניגוד לרקטות וטילים, שניתן להצביע איפה הם ייפלו ברמת השכונה והרחובות עוד כשהם באוויר, כלי טיס יכול להגיע כמעט לכל נקודה. לכן הוא מפעיל הרבה יותר אזעקות, ורואים את זה בנתונים".

כשמסתכלים על כמות האזעקות כתוצאה מחדירת כלי טיס עוינים מאז חודש דצמבר, קל להבחין בזינוק בפעילות כטמ"מים אינטנסיבית של חיזבאללה. "זה מעיד על אופי הפעולה של נסראללה" אומרת לנקרי "כלי הטיס שנכנסים הם משמעותיים, כי בעיניו זה מראה שישראל לא מצליחה ליירט הכל".

גם המטרות של רוב הכטמ"מים הן צבאיות, ולפי לנקרי "חיזבאללה מנסים לשלול את היכולות הצבאיות של ישראל ולא רק לפגוע בעורף, שזה מה שחמאס ניסה לעשות. לא רואים את כל המטרות כי חלקן מסווגות, אבל אפשר לשים לב לתרנים, בסיסים, חיישנים… חיזבאללה מעוניינים לקחת לנו את העיניים ואת המודיעין. אלו מטרות יותר מדויקות, ופחות ירי תלול-מסלול". במובן הזה, היא אומרת כי "לחיזבאללה יש מנטליות של צבא והחשיבה שלו היא צבאית, כהכנה למלחמה בעצימות מלאה מול ישראל. יכולות הדיוק הן מה שהופך את הלחימה בצפון למשהו הרבה יותר עוצמתי".

בנוסף, חיזבאללה משגר טילי נ"ט בכינון ישיר על בתי אזרחים בגבול הצפון ועל מטרות נוספות, כמו לולי תרנגולות צמודי גדר שלא ניתן לפנות משום שהם מהווים 37% מאספקת הביצים של ישראל. על פי לנקרי "ירי הנ"ט של חמאס מופנה פחות החוצה לאוכלוסייה האזרחית, אלא יותר פנימה לצורך הלחימה מול צה"ל. מה שחמאס משגרים החוצה זה בעיקר ירי תלול מסלול. לעומתו, חיזבאללה משגר טילי נ"ט לשטח ישראל, והוא יכול להביא לפגיעה יותר מדויקת והרסנית בהשוואה לתלול מסלול".

דברים נוספים אותם ניתן להסיק מנתוני האזעקות הן שבניגוד לחמאס, ששיגר בעיקר סביב שעות עגולות וחצאי שעות, חיזבאללה משגר בכל הדקות בשעה. כמו כן, השיגורים מתבצעים בכל שעות האור (אך לא בשעות החשיכה), מה שעשוי לרמז על ירי מזדמן ופחות מתוזמר. אך ייתכן וזה רק הקדימון ליכולות המלאות של חיזבאללה במקרה של לוחמה בעצימות מלאה.