ישראל במלחמה | סיקור שוטף

קטר: הגענו להסכם בין ישראל וחמאס להכנסת תרופות וסיוע לעזה

הבית הלבן: "דיונים אינטנסיביים על עסקת חטופים חדשה" • חקירת השב"כ חשפה איך מתאמנים פעילי הג'יהאד האיסלאמי מעזה על אדמת איראן • דיווח: ארה"ב תקפה את החות'ים • תיעוד מפעילות עוצבת הקומנדו בח'אן יונס: פשטו על משרדיהם של מפקדים בכירים בחמאס הותרו לפרסום שמותיהם של שני לוחמים שנפלו ברצועה • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:16 - לשכת רה"מ: שני מטוסים של קטר יגיעו למצרים עם התרופות לחטופים

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי בהנחיית רה"מ נתניהו ובהמשך לסיכום של ראש המוסד ברנע עם קטר בנושא אספקת התרופות לחטופים הישראלים, מחר צפויים להמריא שני מטוסי חיל האוויר הקטרי למצרים ובהם התרופות שנרכשו בצרפת, על פי רשימה שגובשה בישראל בהתאם לצרכים הרפואיים של החטופים.

"עם הגעת המטוסים למצרים יועברו התרופות בידי נציגי קטר לתוך רצועת עזה ליעדם הסופי", מסרה לשכת רה"מ. "רה"מ נתניהו ביקש להעביר את הערכתו לכל אלה שסייעו במהלך. ישראל עומדות על כך שכל התרופות יגיעו ליעדן".

21:30 - החטופים יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי נרצחו בשבי חמאס

בקיבוץ בארי הודיעו כי החטופים יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי נרצחו בשבי חמאס בעזה וכי גופותיהם מוחזקות בידי ארגון הטרור. "האובדן והסבל של המשפחות עצומים ובלתי נתפסים, קוראים להחזיר את החטופים", מסרו בקיבוץ ובמטה משפחות החטופים.

21:20 - משרד החוץ של קטר: הגענו להסכם בין ישראל וחמאס להכנסת תרופות וסיוע לעזה

משרד החוץ של קטר הודיע כי הגיעו להסכם בין ישראל לחמאס להכנסת תרופות וסיוע לעזה. לפי הודעת הקטרים, ההסכם כולל הכנסת סיוע לאזרחי הרצועה עזה תמורת תרופות לחטופים.

21:08 - בכיר בבית הלבן: מגעים רציניים לעסקה לשחרור חטופים

בהצהרה של הבית הלבן הערב נאמר כי מתנהלות שיחות קדחתניות ורציניות מאוד עם קטר בנוגע לעסקת חטופים נוספת. ביידן פרסם הצהרה בסוף השבוע בעקבות 100 הימים למלחמה, ובה נמסר: "לא הפסקנו את המאמצים להחזיר את החטופים. שליח הממשל היה בדוחא בניסיון לקדם הסכם שיחזיר אותם הביתה".

בבית הלבן ציינו גם את דבריו של שר הביטחון גלנט שאמר כי ישראל עברה ללחימה פחות עצימה בצפון, ובקרוב תעשה זאת גם בדרום עזה, במקביל להתכוננות להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי. על התמונות מעזה נאמר: "הן ממשיכות להיות שוברות לב", ובבית הלבן הוסיפו כי לישראל יש זכות להגן על עצמה: "רק אתמול חמאס קיבל אחריות על רצח של אישה קשישה".

20:15 - גנץ דרש מנתניהו לקדם החלטות בשורת נושאים

הערב פרסמנו לראשונה ב"מהדורה המרכזית" על מתיחות בתוך קבינט המלחמה ועל רשימת החלטות דרמטיות שהשר גנץ דרש מרה"מ נתניהו וטרם התקבלו. גנץ העביר לנתניהו דרישה לקדם החלטות בשורת נושאים שלדבריו "קריטיים" להמשך ניהול המלחמה, לחיים בעורף ולעיצוב המציאות בעזה. 

20:00 - צה"ל השמיד מנהרת טרור אסטרטגית של חמאס

דובר צה"ל הודיע כי צה"ל השמיד מנהרת טרור שנבנתה מתחת לציר צאלח א-דין שחוצה את רצועת עזה מצפון לדרום. "לוחמי חטיבה 646 וכוחות יהל"ם השמידו מנהרת טרור אסטרטגית של חמאס", נמסר.

בצה"ל ציינו כי כוחות אוגדה 99 פועלים במרחב מחנה נוסיראת ופירטו על השמדת המנהרה. "צוות הקרב החטיבתי 646 בשיתוף כוחות יהל"ם ולוחמי ההנדסה של אוגדה 99 השמידו תוואי תת-קרקעי אסטרטגי של ארגון הטרור חמאס, החוצה את נחל הבשור. התוואי, שמשתרך לאורך מאות מטרים ועומקו כ-9 מטרים, שימש את מחבלי הארגון לשינוע מחבלים בין צפון הרצועה לדרומה".

מפקד גדוד 8105, סגן-אלוף ארז, אמר עם חשיפת המנהרה: "ממשיכים את התקפת העומק שלנו מעבר לנחל עזה. חצינו את הנחל ואנחנו עכשיו נמצאים עמוק-עמוק ברצועה. מוצאים את מנהרות הטרור הראשונות שמהן התחיל הכול".

18:30 - צרפת: "נספק תרופות ל-45 חטופים, המבצע בעיצומו"

נשיא צרפת עמנואל מקרון הקים צוות מיוחד עבור שינוע התרופות שמיועדות לחטופים בעזה. רשימה ראשונית של התרופות שמיועדות ל-45 חטופים כבר גובשה והועברה מישראל לצרפת. ביום שבת הן נרכשו בידי הקטרים, ומנגנון ההפצה והשילוח יתואם בין קטר לצלב האדום הבין-לאומי. הצרפתים עדכנו כי המבצע להעברת התרופות "בעיצומו", ובצלב האדום טענו ש"המצב רגיש".

17:43 - דיווח: ארה"ב תקפה שוב את החות'ים

ברויטרס דווח כי צבא ארה"ב ביצע מתקפה חדשה על מאגרי הטילים נגד ספינות של החות'ים בתימן. גורמים רשמיים אמרו בעילום שם שהתקיפה כוונה לארבעה טילים נגד ספינות.

17:30 - חקירת השב"כ חשפה: כך מתאמנים פעילי הג'יהאד האיסלאמי מרצועת עזה על אדמת איראן

באסל מהדי, מפקד מחלקה בג'יהאד האיסלאמי, נעצר בידי צה"ל והשב"כ ברצועת עזה בחודש שעבר והועבר לחקירה בישראל. בחקירתו בשב"כ תיאר את האימונים שעברו פעילי הג'יהאד האיסלאמי בבסיס אימונים צבאי של איראן.

את האימונים העבירו חיילים איראנים בקבוצות של בין 15 ל-20 אנשי ג'יהאד איסלאמי מעזה, מלבנון ומסוריה. בתיעוד מחקירתו בידי השב"כ נשמע מספר מהדי: "המפקד שלי התקשר אליי ואמר שאני צריך לצאת לאיראן לקורס צליפה, שתהיה לי תועלת ממנו ושהמשכורת שלי תעלה כשאחזור".

"נסעתי מרצועת עזה למצרים והייתי שם בערך שבועיים. משם נסעתי לסוריה לכמה ימים ואז ללבנון. אחרי שבועיים נסענו שוב מסוריה לאיראן", הוסיף. "באיראן הקורס היה 15 ימים. היו בו אימוני כושר גופני ואימוני ירי על נשקים מסוגים שונים. 4 ימים אימון על קלצ'ניקוב למרחק 100 מטר, 5 ימים למרחק 100 עד 150 מטר, 6 ימים על דרגונוב (רובה צלפים). התאמנו בירי על אבנים, מטרות, בלונים במרחק 300 מטר. יש פעילים שעברו באיראן קורסים ואימונים ברקטות וארטילריה".

17:23 - דיווח: "צה"ל הופתע מהיקף המנהרות בעזה"

בניו יורק טיימס דווח כי צה"ל הופתע מהיקף המנהרות התת-קרקעיות ברצועת עזה. על פי הדיווח, בחודש דצמבר חשבו בצה"ל שיש מנהרות באורך של 400 ק"מ בעזה, וההערכה כעת מדברת על מנהרות תת-קרקעיות באורך של 560 עד 720 ק"מ, עם יותר מ-5,700 פתחים של כניסות ויציאות.

17:00 - תיעוד מפעילות עוצבת הקומנדו בח'אן יונס: פשטו על משרדיהם של מפקדים בכירים בחמאס

לוחמי צוות הקרב של עוצבת הקומנדו פתחו בהתקפה על תשתיות טרור באזורים נוספים במרחב ח'אן יונס, כך אישר דובר צה"ל. להתקפה קדמה מעטפת אש מדויקת של מכלול האש, שתקף כמה מטרות ובהן מטה של הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. 

"לוחמי יחידת אגוז ויחידת מגלן פשטו על משרדיהם של מפקדים בכירים של הגדוד הדרומי של חטיבת ח'אן יונס ובהם משרדו של מפקד הגדוד שאותרו בו אמצעי לחימה רבים, נשקים, תחמושת ורימונים", הוסיפו בדובר צה"ל. "כמו כן, הלוחמים זיהו במרחב מצלמות תצפית של חמאס והשמידו אותן". 

עוד ציינו בדובר צה"ל כי לוחמי יחידת דובדבן פשטו על עשרות תשתיות טרור בדרום ח'אן יונס. "במהלך הפשיטה נתקלו הלוחמים בחוליית מחבלים, ניהלו מולם קרב וחיסלו אותם. לוחמי היחידה התייצבו ב-7 באוקטובר והשתתפו בלחימה בעוטף עזה, ולאחר מכן הצטרפה היחידה ללחימה ברצועה ופעלה בצפון עזה, במרחב שאטי ובעיר ח'אן יונס. לוחמי היחידה יצאו מהרצועה וימשיכו לאוגדת יהודה ושומרון, שם יבצעו משימות מבצעיות בהתאם לתמונת המצב". 

16:00 - הנשיא הרצוג יטוס לפגישות מדיניות בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ימריאו מחר לפורום הכלכלי העולמי המתכנס בדאבוס, שווייץ, לביקור בן פחות מיממה. "במסגרת הביקור, שאליו יצטרפו נציגים ממשפחות החטופים, יקיים הנשיא פגישות מדיניות עם מנהיגים בינלאומיים שצפויים להשתתף בכנס וכן יתראיין בפני הוועידה המרכזית. רעיית הנשיא תשתתף בפאנל העוסק בהתמודדות עם אנטישמיות בעולם", נמסר מבית הנשיא.

"מטרת הפגישות היא לקדם לחץ מדיני אינטנסיבי כחלק מהמאמץ הראשון במעלה להשבת החטופות והחטופים המוחזקים בידי חמאס, במהרה ובשלום; וכן לחשוף בפני מנהיגי העולם באופן ברור ומעמיק את הזוועות שביצע ארגון הטרור חמאס במסגרת הטבח הנוראי ב-7 באוקטובר.

"הנשיא ידגיש בפני המנהיגים גם את המאמצים ההומניטריים שעושה ישראל, המהווים חלק בלתי נפרד מהמערכה הכוללת, ואת האיום הביטחוני המהותי העומד בפני מדינת ישראל והאזור כולו, כל עוד ארגון הטרור חמאס ימשיך לשלוט ברצועת עזה". 

ישראל נערכת למשימה מסוכנת במיוחד בעזה. כך היא עושה את זה
"ציפורים זועמות": התשובה של ישראל לטרור הרחפנים ועוד כמה כלי נשק חדשים
חיית ברזל, עוקץ פלדה ופנדה: האמצעים החדשים שמשמשים את צה"ל בעזה
"עד כה היה ניסיון לא מוצלח": מפוני העוטף עוברים לקראווילות. כך זה יעבוד
דעה | חמאס מתחרט על ה־7 באוקטובר, ועל הדרך איראן סופגת מכה קשה

15:30 - בדיקת צה"ל: חמאס ירה השטח משטח בית חולים בח'אן יונס

דובר צה"ל פרסם כי מערכות הרדאר של הצבא הראו שארגון הטרור חמאס ביצע השבוע שיגור לעבר כוחותינו מבית החולים נאצר שב'חאן יונס. 

15:10 - אחרי הפרסום במהדורה והביקורת: האוצר הסכים לתת תוספת של 115 מיליון שקל למרכזי החוסן

פרסום ראשון: אחרי הביקורת בעקבות הפרסום שלשום במהדורה המרכזית המרכזית של חדשות 12, משרד האוצר הסכים לתוספת תקציבית למרכזי החוסן, שמאז המלחמה מטפלים בעשרות אלפי תושבים ששרדו את התופת. בעקבות המלחמה, היקפי הטיפול עלו במאות אחוזים - אבל הממשלה לא הסכימה לתקצב בהתאמה, ולכן הייתה כוונה לפטר מטפלים ולבטל טיפולים לאלפי מטופלים. כעת הוחלט כי התקציב יעלה מכ-20 מיליון שקל לשנה ל-115 מיליון שקל ה-2024. 

15:00 - האיחוד האירופי הטיל סנקציות כלכליות על סינוואר

כחלק מתגובת האיחוד האירופי לאיום הנשקף מחמאס והתקפות הטרור האכזריות ב-7 באוקטובר, האיחוד האירופי החליט באופן רשמי להטיל סנקציות על מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר - הקפיא את חשבונותיו ואת נכסיו, ואסר להעניק לו משאבים בנקאיים וכלכליים.

12:50 - הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ם (מיל') נועם אשרם, בן 37 מכפר סבא

נועם אשרם, לוחם בפלס"ר 5352, עוצבת ראם (179), נפטר היום מפצעיו, לאחר שנפצע ב-29.12.2023 מפגיעת RPG במרכז רצועת עזה. 

רס״ם (מיל׳) נועם אשרם / צילום: דובר צה''ל
 רס״ם (מיל׳) נועם אשרם / צילום: דובר צה''ל

12:08 - צה"ל יקים ועדה שתבחן הכרה בחטופים ובאזרחים כחללים

בעקבות דרישת משפחת שמריז להכיר בבנם אלון כחלל צה"ל - מצה"ל נמסר: "מלחמת 'חרבות ברזל' הציבה בפני מדינת ישראל סוגיות מורכבות וכואבות, ביניהן בנושא שכול, זיכרון וגבורה. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, דן בפניות שהגיעו לצה"ל בנושא וקבע כי תקום ועדה שתבחן את אופן ההכרה וההוקרה בחטופים ובאזרחים שהשתתפו בלחימה או בסיטואציות ייחודיות. הוועדה תכונס כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, יחד עם נציגי משרד הביטחון". 

12:00 - צה"ל מאשר את הדיווחים בלבנון: תקפנו עשרות מטרות של חיזבאללה בוואדי סלוקי

בלבנון מדווחים על תקיפה נרחבת של צה"ל שמבוצעת במקביל מהאוויר ועם ירי פגזים בסלוקי. במקביל, צה"ל הודיע כי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, אמר ללוחמים בגזרה: "אנחנו מוכנים יותר ממה שהיינו אי-פעם, להיום בלילה אם נצטרך, ואנחנו נמשיך ונחזק את המוכנות וההערכות גם קדימה". 

בהמשך פרסם דובר צה"ל כי בתקיפה משולבת באמצעות מטוסי קרב וארטילריה במרחב וואדי סלוקי הותקפו עשרות מבנים צבאיים ותשתיות אמל"ח של חיזבאללה. 

במהלך התקיפה השמידו הכוחות 27 מטרות שהוצבו באותו אזור, בהן פירי שיגור, מחסני אמל"ח, בונקרים, תשתית תקשורת ועוד. נדגיש כי מדובר ביעדים אסטרטגים חשובים לארגון הטרור, שנבנו מתחת לאף של ישראל בעשור האחרון - באין מפריע. 

11:37 - כוחות הביטחון עצרו ביהודה ושומרון 27 מבוקשים

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 27 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים. בנוסף, מופה ביתו של מחבל נוסף מהפיגוע בסמוך לצומת המשטרה הבריטית, שבו נרצח עמאר מנסור. 

09:43 - כ-25 רקטות שוגרו לנתיבות: פגיעה ישירה בחנות בעיר, דיווח על נפילה גם במושב גבעולים

התרעה מפני ירי טילים נשמעה ביישובים מעגלים, גבעולים, מלילות, שרשרת, בית הגדי, נתיבות, תדהר, שיבולים, ברוש, תאשור, שוקדה, כפר מימון, תקומה, בארי, זמרת, שובה ויושיביה. 

זוהו למעלה כ-25 שיגורים ממרכז הרצועה - אזור שממנו צה"ל יצא רק אתמול. 

בנתיבות זוהתה פגיעת רקטה בחנות למוצרי חשמל, לא ידוע על נפגעים, ולוחמי האש סורקים החנות ואת החנויות הסמוכות בכדי לשלול לכודים ונפגעים. בנוסף זוהו נפילות רסיסים של מיירט ברחבי העיר. עוד דווח על נפילה גם במושב גבעולים. 

09:12 - דובר צה"ל: החטוף השני שקיים חשש כבד לחייו - יוסי שרעבי

בהמשך לסרטון שלושת החטופים שפורסם אתמול, משפחתו של יוסי שרעבי ביקשה לציין שהוא ה"חטוף הנוסף" שקיים חשש כבד לחייו. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר אתמול בהצהרה: "בימים האחרונים נציגי צה"ל נפגשו עם משפחותיהם והביעו חשש כבד לגורלם עקב מידע שעומד ברשותנו. אנחנו בוחנים את התמונות שפרסם חמאס". 

08:56 - כוחות מיוחדים של צה"ל פעלו הלילה במרחב עייתא א-שעב

צה"ל עדכן כי כלי טיס של חיל האוויר תקף במהלך הלילה משגר נ"ט של חיזבאללה במרחב הכפר כילא שבדרום לבנון. כמו כן, כוחות מיוחדים של צה"ל תקפו במהלך הלילה "להסרת איום שזוהה במרחב עייתא א-שעב", לשון ההודעה.

08:45 - בתי החולים עדכנו על מצבם של הפצועים מהפיגוע ברעננה

בית החולים שניידר עדכן כי מצבו של בן ה-16, שנפצע בפיגוע אתמול ברעננה, ממשיך להיות קשה, וכי הוא מונשם ומורדם. 6 ילדים ובני נוער נוספים מטופלים במחלקה הכירורגית, ומצבם מוגדר קל-בינוני.

פרופ' אמל חורי, מנהל החטיבה האורתופדית בבית החולים איכילוב, עדכן כי שני הפצועים שהגיעו למלר"ד אתמול - אחד עם שבר מורכב בעצמות השוק והשני עם פגיעה מורכבת במרפק - נותחו, ושניהם במצב יציב ובתהליך החלמה.

במרכז הרפואי מאיר עדכנו כי מאושפזים אצלם 4 פצועים מהפיגוע ברעננה, מתוכם גבר ואישה במצב קשה בטיפול נמרץ כללי, פצוע נוסף במצב בינוני ופצועה נוספת במצב קל.

08:21 - צה"ל איתר כ-100 מתקני רקטות בצפון הרצועה

דובר צה"ל הודיע כי לוחמי צוות קרב חטיבה 401 איתרו כ-100 מתקני רקטות וכ-60 רקטות מוכנות לשיגור במרחב בית לאהיא שבצפון רצועת עזה, וכי הלוחמים חיסלו עשרות מחבלים במהלך הקרבות. בנוסף, במרחב ח'אן יונס לוחמי צק"ח 7 הכווינו מספר כלי טיס לחיסול מחבלים שזוהו במרחב וכן מסוק קרב שהשמיד אמצעי תצפית שסיכן את כוחותינו.

07:25 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בצפון

אזעקות נשמעו בעמוקה, במשמר הירדן, בחולתה, ביסוד המעלה, באיילת השחר, בגדות ובשדה אליעזר. ככל הנראה מדובר בהתרעת שווא.

06:00 - הותר לפרסום: רס"ל (במיל') ניצן שסלר, בן 21 מחדרה, לוחם בגדוד 7155 בעוצבת חוד החנית, נפל אתמול בקרב בדרום רצועת עזה

03:55 - ארה"ב: מגנים בחריפות את ההתקפות של איראן בארביל שבעיראק

01:02 - לוחמת צה"ל נפצעה במהלך חילופי אש בגבול מצרים - מצבה קל

דובר צה"ל: "בהמשך לאירוע במרחב פתחת ניצנה בגבול מצרים, במהלך חילופי האש נפצעה לוחמת צה"ל באורח בינוני ופונתה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. בהמשך חל שיפור במצבה, וכעת היא מוגדרת באורח קל. משפחתה עודכנה".

00:18 - איראן טוענת: "תקפנו בטילים בליסטיים מטה של המוסד בכורדיסטאן"

00:00 - חילופי אש בגבול מצרים

דובר צה"ל: כ-20 חשודים, בהם מספר חמושים, הגיעו לפני זמן קצר משטח מצרים למרחב הגבול סמוך לפתחת ניצנה. לוחמי צה"ל שפעלו במרחב פתחו באש לעבר החמושים, זוהו מספר פגיעות. הרקע לאירוע הוא ככל הנראה חשודים שהגיעו במטרה להבריח סמים לשטח הארץ.

23:36 - משמרות המהפכה: תקפנו בעיראק ויעדים של דאעש בסוריה

משמרות המהפכה באיראן הודיעו כי תקפו באמצעות טילים בליסטיים "מפקדות ריגול של ארגוני טרור אנטי-איראניים" באזור הקונסוליה האמריקאית ונמל התעופה בארביל שבצפון עיראק. דווח שם על לפחות שני הרוגים וחמישה פצועים. בהמשך, משמרות המהפכה קיבלו גם אחריות לשיגור טילים בליסטיים ליעדים של דאעש בסוריה (שיוחסו קודם לישראל) - בתגובה על הפיגועים בכרמאן וראסק באזכרתו של קאסם סולימאני.

23:02 - דיווחים: ישראל תקפה מהאוויר בסוריה

מרכז המעקב של האופוזיציה בסוריה מדווח על תקיפה ישראלית בחלב.

22:16 - ישראל תקפה מהאוויר בדרום לבנון

דובר צה"ל הודיע כי מטוס קרב של חיל האוויר תקף תשתית מבצעית של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב מארון א-ראס שבדרום לבנון. זאת לאחר מוקדם יותר היום שוגרו מספר מיירטים לעבר מטרות אוויריות חשודות בשטח לבנון במרחבים יארון ורמיש. שני האירועים הסתיימו.

22:11 - הנרצחת בפיגוע המשולב ברעננה: עדנה בלושטיין בת ה-79, תושבת העיר

הנרצחת בפיגוע הדריסה והדקירה ברעננה היא תושבת העיר, עדנה בלושטיין, בת 79. ראש העיר רעננה, חיים ברוידא, מסר: "אנו משתתפים בצער המשפחה על הירצחה ומאחלים החלמה מהירה לפצועים".

ברקע העובדה שהמחבלים שנעצרו הם שוהים בלתי חוקיים שהועסקו במכון שטיפת רכבים ברעננה, ראש העיר ביקש מהמעסיקים "לבחון כל עובד וגם את מהימנות תעודת הזהות שלו".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12