בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'י.פי מורגן: הביטקוין הוא "אבן מחמד" שלא עושה כלום

הדאו ג'ונס עלה ב-0.5% • בנק אוף אמריקה: המלצת רכישה חמה על מניית אפל • רדיט מתכננת לצאת להנפקה במרץ • מנצ'סטר יונייטד חתכה את תחזית הרווח השנתית • ענקית השבבים TSMC זינקה ב-8% • שריל סנדברג עוזבת את הבורד של מטא • יו"ר הפד של אטלנטה: "הורדות הריבית יחלו רק ברבעון השלישי"

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:04

וול סטריט ננעלה בעליות שערים. הנאסד"ק טיפס ב-1.35%, הדאו ג'ונס ב-0.5% וה-S&P 500 ב-0.9%.

את העליות הובילו מניות הטכנולוגיה הגדולות בעקבות האופטימיות שעקבה את תחזית הצמיחה של יצרנית השבבים TSMC, ספק מוביל לאפל  ואנבידיה , אלה משכו מצידן מניות שבבים נוספות, ובעיקר את AMD 

מנכ"לה של ג'י.פי מורגן צ'ייס , ג'יימי דיימון אמר בדאבוס שהביטקוין הוא "אבן מחמד" שלא עושה כלום מלבד לעזור לנוכלים ולמלביני כספים.

בראיון שהעניק ל-CNBC, נראה דיימון משועשע למדי לגבי המטבע. כשנשאל לגבי תעודות הסל החדשות ואישורן על ידי הרשות לניירות ערך, היסה דימון את המראיין רוס סורקין ואמר: "אז זה משהו חשוב, זוהי הפעם האחרונה שאני מדבר על זה אצלכם, שיעזור לי אלוהים".

"זה לא עושה כלום, אני קורא לזה pet rock", דיימון הוסיף ואמר שהוא לא חושב שיש לביטקוין שימוש כלשהו, "למעט אולי עבור הלבנת כספים, השתמטות מתשלום מס, הונאה וכדומה". Pet Rock, או אבן מחמד, הוא אוסף שיוצר על ידי מנהל שיווק בשם גארי דל ב-1975. מדובר באבני סלע ארוזים באריזות מחוררות ובתוכן מזרן קטן בדומה למנשא חתולים.

המטבע עצמו, אולי כתוצאה מדבריו של דיימון ירד ב-4% ונסחר ב-40,900 דולר, רמתו הנמוכה ביותר מאז אישור תעודות הסל על המחירים המיידים של המטבע בשבוע שעבר.

נובוקיור  זינקה לאחר שבישרה על אישור מקדים מה-FDA לטיפול סרטן הריאות שהיא מפתחת. החברה תקבל את תשובת הרגולטור במהלך הרבעון השלישי השנה. 

רפאל בוסטיק, יו"ר הפד של אטלנטה מצפה לדבריו שהבנק המרכזי של ארה"ב יחל בהורדת הריבית רק "ברבעון השלישי של השנה וכל עוד התנאים הכלכליים ישארו כפי שהם".

21:30

בוול סטריט, לאחר פתיחה חלשה, המדדים עוברים לעליות. הנאסד"ק עולה ב-1.3%, ה-S&P 500 ב-0.4% והדאו ג'ונס ב-0.4%.

הרשת החברתית רדיט (Reddit) מתכננת הנפקה ראשונית במרץ. ההנפקה לה מחכים בחברה כבר שלוש שנים, צפוייה להתקדם לאחר שהחברה הגישה באופן חסוי מסמכי הנפקה (IPO) כבר בדצמבר. כך לפי רויטרס. 

ברויטרס ציינו שהמקורות שלה מעריכים את שווי הרשת החברתית בכ-10 מיליארד דולר, כך לפי סבב הגיוס שערכה ב-2021, עוד צוין שהחברה רוצה למכור כ-10% ממניותיה בהנפקה ותחליט על מחיר ההנפקה בסמוך למועדה.

סוכנות הידיעות הביעה גם את חששה שההנפקה עלולה להדחות. אם בכל זאת תונפק, זאת תהיה הרשת החברתית המשמעותית הראשונה שתונפק מאז 2019 בה הונפקה פינטרסט . שווי השוק של האחרונה עומד על 25 מיליארד דולר. 

החברה, מייצרת כיום את הכנסותיה בעיקר באמצעות פרסום ודרך מנויים שמשלמים כ-6 דולר לחודש, אך טרם הצליחה להגיע לרווחיות.

21:09

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה חיובית. הנאסד"ק עולה ב-1.3%,  ה-S&P 500 ב-0.5% והדאו ג'ונס ב-0.1%.

אלפבאית (גוגל) הודיעה היום כי בכוונתה להשקיע כ-800  אירו בהקמת חוות שרתים בבריטניה, הקמת החווה תסתיים ב-2025. זוהי ההשקעה השניה של ענקית טכנולוגיה באי השנה. הראשונה היתה מיקרוסופט שהכריזה על השקעה בת 2.5 מיליארד אירו כדי להרחיב את חוות השרתים שלה לטובת שירותי ה-AI. 

בגוגל טרם התחייבו עד כמה כח אדם ידרש למתחם החדש, אבל אישררו שלמרכז ידרשו מהנדסים, מנהלי פרוייקטים, טכנאי חוות שרתים, אלקטרונאים ועוד כהנה. 

20:15

לאחר שנפתח בעליות, כעת המגמה בוול סטריט הפכה למעורבת, הנאסד"ק עולה ב-0.5%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.2% וה-S&P 500 יורד ב-1%. 

לעומת זאת, תשואות אגרות החוב הממשלתיות נסחרות כעת בעליה. תשואת האיגרת לעשר שנים עומדת על 4.15%, עלייה של 5 נקודות בסיס. 

מחירי הנפט עולים גם הם כעת בכ-1.5%. הנפט האמריקאי נסחר ב--74 דולר והנפט מסוג ברנט ב-79 דולרים. 

בתוך כך, הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על חברות מהאמירויות שמפרות את תקרת המחיר על הנפט הרוסי. חברת Hennesea Holdings הבעלים של האניה HS Atlantica שהעבירה נפט רוסי מעל תקרת המחיר של 60 דולר תוך שימוש בשירותים אמריקאים. 

18:39

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה חיובית. הנאסד"ק עולה ב-1.3%,  ה-S&P 500 ב-0.5% והדאו ג'ונס ב-0.1%.

מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד שמניותיו נסחרות בוול סטריט, חתך את תחזית הרווח השנתית של ולאחר הנשירה המפתיעה כבר בשלב הבתים מליגת האלופות.

במועדון אומרים שהאכזבה ובעקבותיה הפסדים ניכרים בהכנסות מזכויות שידור הביאו אותה להורדת הציפיות להכנסות שנתיות שעומדות כעת על בין 635-665 מיליון ליש"ט. הרווח המתואם לפי החברה יעמוד על 125-150 מיליון ליש"ט.

מניית המועדון נסחרת בכ-20 דולר למניה ובשווי שוק של 3.3 מיליארד דולר. 

באירופה ננעלו הבורסות בעליות. הקאק הצרפתי עלה ב-1.1%, הדאקס הגרמני ב-0.8% והפוטסי הוסיף 0.2%. 

17:18

בנק אוף אמריקה פרסם המלצה חמה על מניית אפל  מחיר המניה, לפי בית ההשקעות יזנק ל-225 דולר, כ-20% מעל מחיר המניה כעת.

ההמלצה הזאת באה לאחר שורה ארוכה של הורדות המלצה על ידי אנליסטים בוול סטריט. "אנחנו מעדכנים את אפל ל'קניה' מהסיבות הבאות: מחזורי ביקוש ערים לאייפונים שמצוידים בחומרה העדכנית ביותר ובפרט ביכולת AI אשר יושקו בשנה הקרובה, ביקוש מתגבר לשירותי אפל תוך גידול במספר המשתמשים, תשואה משופרת על ההון לאחר רכישה עצמית של מניות וחלוקת דיבידנדים". 

"כמו כן אנחנו צופים", נכתב בהמלצה, "גם שעם השיפור באיכות האייפונים יגדילו משקיעים מוסדיים את הפוזיציות שלהם, לעומת זאת הסיכונים המשפטיים שהחברה עומדת מולם בעת האחרונה ניתנים לדעתנו לניהול, ובפרט, הסיכונים הללו כבר מתומחרים במחיר המניה". 

"מהבדיקות שערכנו, הירידה הצפויה ביצור האייפונים בדצמבר ואף בחודשים הקרובים לא ישפיעו על המכירות. החולשה במכירות בסין מאוזנת על ידי הביקושים במדינות אחרות".

17:00

מגמה מעורבת כעת בוול סטריט: נאסד"ק עולה ב-1%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.2% וה-S&P 500 מוסיף 0.4%. 

מניית ענקית ייצור השבבים הטיוואנית, TSMC, מזנקת בוול סטריט  ומושכת את שאר יצרניות השבבים ובעיקר את אנבידיה , אינטל  ו-אדוונס מיקרו דיוויס .

אחרי דוחות טובים ובעיקר - תחזית טובה לרבעון ולשנה הקרובים, כולל חזרה לצמיחה. TSMC צופה צמיחה של 20% בהכנסות בעקבות הביקוש הגובר לשבבים, בעקבות טרנד הבינה המלאכותית והצורך בשבבים מתקדמים.

ברבעון הראשון של שנת 2024 חברת TSMC צופה הכנסות של 18.4 מיליארד דולר (אמצע טווח), מעל צפי האנליסטים ל-18.26 מיליארד דולר. ברבעון המקביל בשנה שעברה החברה הכניסה 16.6 מיליארד דולר.

ברבעון הרביעי של שנת 2023 החברה רשמה רווח של 1.44 דולר למניה על הכנסות של 19.62 מיליארד דולר, מעל קונצנסוס האנליסטים לרווח של 1.37 דולר למניה על הכנסות של 19.45 מיליארד דולר. ברבעון המקביל בשנה שעברה החברה הרוויחה 1.87 דולר למניה על הכנסות של 20.54 מיליאר דולר.

16:30

פתיחה מעורבת בוול סטריט. הנאסד"ק עולה ב-1%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.4% וה-S&P 500 מוסיף 0.4%. 

לאחר 12 שנה, שריל סנדברג עוזבת את מועצת המנהלים של מטא פלטפורמס (פייסבוק) . בפוסט שפרסמה, אמרה סנדברג שהיא תנסה להיבחר מחדש במאי השנה.

בתגובה לפוסט, הודה לה מארק צוקרבג, מנכ"ל מטא על תרומתה הרבה לחברה. סנדברג שימשה במנהלת התפעול הראשית של החברה במשך 14 עד 2022 והמשיכה כחברת מועצת המנהלים בה.

15:44

לאחרי פרסום מספר נתוני מאקרו, המגמה בחוזים העתידיים בוול סטריט היא מעורבת. הנאסד"ק עולה ב-0.8%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.2% וה-S&P 500 מוסיף 0.4.

בשוק העבודה בארה"ב נרשמה ירידה שבועית נוספת בדרישות הראשוניות לדמי אבטלה. רק 187 אלף בשבוע שהסתיים ב-12 לינואר וזאת לעומת 202 אלף בשבוע הקודם ולעומת הצפי שעמד על 207 אלף.

עלייה לא צפויה נרשמה גם במספר אישורי הבניה בדצמבר 2023, 1.49 מיליון אישורי בניה לעומת 1.56 מיליון בחודש הקודם וצפי ל-1.42 מיליון.

15:04

מתחזקות העליות באירופה. הקאק מזנק ב-1%, הדאקס עולה ב-0.7% והפוטסי מוסיף לערכו 0.3%.

בשוק הסחורות, סוכנות האנרגיה הבינלאומית ה-IEA הצטרפה לקבוצת אופ"ק בתחזית צמיחה חזקה יחסית בביקוש לנפט העולמי השנה, כאשר תנופת המחירים תגיע להערכתה מהפרעה לתפוקה בארה"ב וסיכונים גיאופוליטיים במזרח התיכון.

ה-IEA צופה כעת שהביקוש לנפט יגדל ב-1.24 מיליון חביות ליום בשנת 2024, עלייה של 180,000 חביות מהתחזית הקודמת שלה, כך נכתב בדו"ח החודשי שלה. לצד זאת, מטעם ארגון אופ"ק נמסר ברביעי כי הוא צופה גידול בביקוש של 2.25 מיליון חביות ליום השנה, בדומה לתחזית שלו בדצמבר.  

בסקירה שפרסמו סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר וכריסטיאן אבויד, ראש תחום אלוקציית הנכסים בבנק, נאמר כי מתחים גיאופוליטיים מוגברים מעצבים מחדש את דינמיקת הסחר ותזרימי ההשקעות. בחודשים הראשונים של 2024, היריבות בין הגושים בהובלת ארה"ב וסין היא נקודת מוקד, ומשפיעה על שרשראות האספקה העולמיות. נקודות המפגש הגיאופוליטיות המרכזיות כוללות את המזרח התיכון, טייוואן ואוקראינה.

להערכתם, מחירי הנפט משקפים סיכונים גיאופוליטיים, כאשר אירועים אחרונים שקרו מונעים ירידה משמעותית. למרות שיבושים פוטנציאליים, סבירות נמוכה מוקצית לתרחישים כמו איומים על מעבר מכליות או סכסוכים גדולים באזורים מייצרי נפט. מחירי הנפט מסוג ברנט צפויים להיסחר בקצה הנמוך של טווח של 80-90 דולר לחבית, כאשר ביקוש עונתי עשוי לדחוף את המחירים למעלה עד אמצע 2024.

13:54

עליות באירופה. הדאקס עולה ב-0.6%, הפוטסי מטפס ב-0.1% והקאק הצרפתי מטפס ב-0.8%.

גם החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים במגמה חיובית.

מניות הטק אנבידיה , טסלה , אפל , מיקרוסופט , מטא  אלפאבית  ואמזון  נסחרות בעליות שערים במסחר המוקדם בוול סטריט.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב עומדת בשעה זו על 4.09% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.33%.

12:15

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים בשעה זו במגמה מעורבת. החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה דומה.

מניית ווטשס אוף סוויטזרלנד גרופ  צונחת ב-30% בבורסה בלונדון, לאחר שקמעונאית שעוני היוקרה חתכה את התחזיות שלה לשנת 2024. "למרות התחלה חיובית לחלק המוקדם של הרבעון השלישי של שנת 24, החברה ירידה בביקושים בחג המולד ואחריו, שכן התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים השפיעו על הוצאות הצרכנים במגזר הקמעונאי היוקרתי", נמסר מטעם החברה. עוד נמסר כי "אנו מצפים כעת שהתנאים המאתגרים הללו יישארו עבור יתרת שנת הכספים שלנו." החברה צופה כעת הכנסות של 1.53-1.55 מיליארד ליש"ט (1.94-1.97 מיליארד דולר), ירידה מהתחזית הקודמת שלה של 1.65-1.7 מיליארד ליש"ט. עוד עדכנה החברה כי הצמיחה מהכנסות במטבע תוקנה כלפי מטה בחדות מ8-11% ל-2-3%, בעוד שרווח ה-EBIT (רווח לפני ריבית ומס) צפוי כעת ל-8.7-8.9%. 

10:15

מדדי המניות המרכזיים באירופה נסחרים לפי שעה בעליות קלות. הדאקס עולה ב-0.1%, הפוטסי נסחר סביב רמות הבסיס והקאק הצרפתי מטפס ב-0.2%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט עולים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 78 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 72.9 דולרים.

08:00

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס, ההנג סנג עולה ב-0.3%, בורסת שנגחאי צוללת ב-2%, ומדד הקוספי עולה ב-0.1%.

הבוקר, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות קלות.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.6%, הדאו ג'ונס השיל מערכו 0.3% וה-S&P500 ירד ב-0.5%.

אפל  ריכזה עניין לאחר שדווח אמש (ד') כי התביעה המתגבשה נגדה מטעם הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב תתקיים כבר בחודש מרץ הקרוב.

לטענת התביעה המתגבשת, אפל ניצלה את השליטה שלה בשוק החומרה והתוכנה על מנת להקשות על הצרכנים לנטוש את מוצרי החברה ולחסום תחרות. לדוגמה, במסגרת החקירה נבדק איך השעונים החכמים של אפל עובדים טוב יותר עם אייפון מאשר עם מכשירים אחרים, או קשיים שמערימה ענקית הטכנולוגיה על המתחרים שמנסים להשתמש בשירותי ה־iMessege שלה. בנוסף, נבחן כיצד מערכת התשלומים של אפל באייפונים חוסמת חברות פיננסיות אחרות מלהציע שירותים דומים.

מניית חברת ציוד התקשורת הישראלית, סרגון נטוורקס  טיפסה בכ-4.3% לאחר שהחברה הודיעה אמש כי תעמוד ברף העליון של תחזית ההכנסות שלה ל-2023 (כ-346 מיליון דולר) וכי היא צופה הכנסות של 385-405 מיליון דולר ב-2024, עם שולי רווח תפעולי של לפחות 10%. התוצאות כוללות את חברת Siklu שנרכשה לאחרונה. 

גם חברת בואינג  ריכזה עניין לאחר שדווח כי מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב הודיע ​​כי השלים את הבדיקות עבור הקבוצה הראשונה של מטוסי בואינג 737 מקס 9. יצרנית המטוסים ספגה ירידות של כ-22% בחודש האחרון בעקבות קרקוע מטוסי ה-737 מקס 9 בארה"ב לאחר תאונה בטיסת אלסקה איירליינס ב-5 בינואר.

65 מיליון דולר על טיסות פרטיות: ההטבה לבכירים בוול סטריט שמסבכת תאגידים  

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב טיפסו בחדות אמש. התשואה על אג"ח לשנתיים קפצה בכ-13 נקודות בסיס ל-4.36%, על רקע דברי בכיר הפדרל ריזרב (פד) כריסטופר וולר על זהירות במתווה הורדת הריבית, לפיו "אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה, כפי שנעשה בעבר".

הבוקר, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות בשוק החוב האמריקאי. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עומדת על 4.09% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.33%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו אמש בכ-1% לאחר שהתמ"ג השנתי בסין אכזב את התחזיות המוקדמות ועמד על 5.2% ברבעון האחרון של שנת 2023. 

הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בעליות קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 78.2 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 72.9 דולרים.

בארה"ב, אמש פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות שעלו בחודש דצמבר ב-0.6%. הצפי המוקדם עמד על 0.4%. בקצב שנתי המכירות הקמעונאיות עלו ל-5.5.9% (נתון קודם: 3.97%). 

היום (ה') צפויים להתפרסם נתוני האבטלה הרבעוניים בישראל. בארה"ב, יפורסמו התחלות בניית בתים החדשים.