בוגרי התואר במנהל עסקים שלא מצליחים למצוא עבודה

חלק מבעלי התארים מתקשים למצוא משרה גם חודשים רבים לאחר שסיימו את הלימודים שניגשו אליהם כדי לשפר את הקריירה

אוניברסיטת ייל / צילום: Shutterstock
אוניברסיטת ייל / צילום: Shutterstock

ג'נה סטאר הדביקה פתק דביק בצבע כחול לצד מסך המחשב שלה כמה חודשים לאחר שסיימה תואר שני מאוניברסיטת ייל במאי האחרון. "השיגי לעצמך את המשרה שאת רוצה", כתבה. רק בשבוע שעבר, כשקיבלה הצעה שחיכתה לה מן רב, החליטה שהיא יכולה סוף כל סוף להסיר את הפתק.

שיחת המשקיעים כונתה "תאונת רכבת": טסלה לא עומדת בקצב של שבע המופלאות
הלקחים שלמדתי בהפסקה שנטלתי משוק המניות, וכדאי גם לכם לאמץ

במשך חודשים, סטאר הייתה אחת מבין בוגרים רבים של תואר במינהל עסקים שחיפושי העבודה שלהם התנגשו בהאטה כללית בהעסקה. החיפוש שלה אחר עבודה בתחום החל עוד בטרם סיימה את הלימודים. היא הגישה מאז מועמדות ליותר מ⁻100 משרות, "ברור לי שיש אנשים באותו מצב כמוני", אמרה סטאר בת ה⁻30.

תואר במינהל עסקים עלול לעלות יותר מ⁻200 אלף דולר באוניברסיטה מובילה, אבל לרוב משתלם בתור קרש קפיצה לקריירה חדשה ומכניסה יותר או כמסלול מהיר לתפקיד ניהולי. השור הצעיר הזה נכנס לשוק העבודה בדיוק כששלושה התחומים שמעסיקים בעלי השכלה כמותם - ייעוץ, טכנולוגיה ופיננסים - נפגעו והחלו בהאטה בכל נושא ההעסקה. חלק מהבוגרים שכן השיגו משרות קיבלו הודעה שמועד תחילת העסקתם נדחת להמשך השנה. זאת בזמן שמספר המשרות הפנויות בפיתוח תוכנה, שיווק, בנקאות ותחומים מקצועיים אחרים ירד לעומת שנה שעברה.

אחוז המועסקים צנח

בכמה בתי ספר מהמובילים למינהל עסקים, מספר הבוגרים שסיימו לימודים ב־2023 ולא מצאו עבודה כמעט שהוכפל לעומת לפני שנתיים. בהארוורד, 20% ממחפשי התעסוקה שהם בוגרי תואר במינהל עסקים לא הצליחו למצוא משרה שלושה חודשים לאחר סיום הלימודים, עלייה של 8% לעומת 2021. בבית הספר למינהל עסקים של סטנפורד, 18% לא מצאו תעסוקה שלושה חודשים לאחר סיום הלימודים, עלייה של 9% לעומת 2021. גם ב⁻MIT הנתונים דומים: 13% מהבוגרים לא מצאו עבודה תוך שלושה חודשים, לעומת 5% ב־2021.

במזכירויות הקמפוסים טוענים כי מספר הבוגרים המובטלים אינו שונה כל־כך ממה שהיה בשנים שלפני מגיפת הקורונה, תקופה שגם בה שוק התעסוקה היה חזק יחסית. לדיבריהם, הם מספקים הדרכה לקריירה ותמיכה מסוגים אחרים לבוגרים שעדיין לא מצאו עבודה.

סטודנטים שבחרו ללמוד עסקים בדרך לעשות הסבה בקריירה, נתקלים בחיפוש לא פשוט. מעסיקים מקבלים עובדים חדשים יותר בבררנות ממה שהיה בשנים האחרונות, ולעתים קרובות בוחרים מועמדים עם ניסיון רלוונטי על פני בוגרים מתחילים.

אחד מבוגרי מינהל עסקים בהארוורד המתגורר בבוסטון תיאר כי הוא עושה קאוצ'סרפינג (גלישת ספות) בניו יורק כדי לעשות נטוורקינג למשרות שם באופן אישי. בוגרת אחרת, מביה"ס למינהל עסקים ע"ש מקומבס באוניברסיטת טקסס, אמרה שהיא מקבלת עזרה בתשלום דמי השכירות מהוריה במקביל לעבודה במסעדה של בית מלון. כדי ללממן הוצאות ותשלום חשבונות, היא מוכרת את הבגדים והתכשיטים שלה באינטרנט.

מגמת איזון מהקורונה

אביגיל קיס, מנהלת מרכז הקריירה בביה"ס למינהל עסקים באוניברסיטת ייל, אמרה שלרוב חברות מוכנות לקחת סיכון בהעסקת בוגרים טריים בגלל יכולתם להסתגל, אפילו אם ניסיונם המקצועי מועט. השנה, עסקים מפגינים הרבה יותר שמרנות בדפוסי ההעסקה שלהם, אמרה קיס.

"הבחירות שעשו מעסיקים היו מבוססות יותר על מוניטין וניסיון ממה שלרוב היה המקרה לגבי העסקת בוגרי לימודים", אמרה. מנהלנים בבתי ספר אחרים אומרים שגם הם שמים לב לדפוסי העסקה יותר זהירים.

בכירים בסטנפורד ומאוניברסיטאות אחרות, אומרים שמספר הסטודנטים למינהל עסקים ב־2023 שלא מצאו עבודה לאחר סיום הלימודים מתאים לרמת התעסוקה בתחום. לטענתם, מדובר במגמת איזון לאחר העלייה בהעסקה בשנים 2021 ו⁻2022, ימי ההתאוששות שלאחר מגפת הקורונה שהובילו להשמה מהירה ורחבה של בוגרי תארים. כמו כן, בחלק מהאוניברסיטאות טוענים שהבוגרים שלא מצאו עבודה בחודשים שמיד לאחר סיום התואר, מצאו מאז תפקיד. כמו כן, דובר ביה"ס למינהל עסקים בהארוורד, טען שחלק מהסטודנטים המובטלים קיבלו הצעות, אך עדיין מחכים לתפקיד המתאים להם.

בביה"ס למינהל עסקים MIT, לא ממתינים והקימו לאחרונה קבוצת בוגרים, שנפגשת בכדי לשתף הודעות על משרות. "מי שיותר גמישים לגבי מיקום, תפקיד או תעשייה הצליחו למצוא משרות", אמרה סוזן ברנאן, עוזרת דיקן לפיתוח קריירה ב־MIT.

בריטאני טיירי, רכזת קריירה באוניברסיטת טקסס, אמרה שבוגרי 2023 נכנסים למשרות במגוון רחב יותר של תעשיות מבדרך־כלל. חברות של מוצרי צריכה, קמעונאות וייצור מעסיקות יותר בוגרים לעומת שנים קודמות, בעוד שקצב ההעסקה אצל חברות הטכנולוגיה האט.

אנריקה מלנדז, שנרשם לתוכנית לימודי מינהל עסקים באוניברסיטת טקסס, סיים לימודים במאי, כשתעשיית ההי־טק קיצצה אלפי משרות, ומחפש משרה באסטרטגייה בניהול מוצר. "מהר מאוד, הנוף החל הפך למאוד קודר", הוא אומר ומתאר כיצד העמיס על עצמו הלוואות כדי לממן את לימודים. כיום הוא מתקיים ממעט החסכונות שלו.

סביב סיום הלימודים, הרחיב את החיפוש שלו לחברות קטנות יחסית, וכן לחברות בתחומי המסחר המקוון, הקמעונאות והייצור. לאחר חלק מהראיונות היה בטוח שקיבל את המשרה, אבל ההצעות לא הגיעו.

בטווח הארוך, מלנדז מקווה שיצליח יותר בזכות התואר, "בטווח הקצר", אמר, "יהיה קשה לעבור את זה".