היום הגדול ביותר בתולדות הודו ו-240 ליטר של בירה סעודית

"היום הגדול ביותר בתולדות הודו": בית מקדש לאל ראמה נפתח על חורבות מסגד מוסלמי • שלב הגמר מתחיל בבחירות בארה"ב • בינתיים בארגנטינה: "ריפוי בהלם" לאלופת העולם באינפלציה מעורר את זעם האיגודים המקצועיים

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh), shutterstock
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh), shutterstock

1 בית מקדש

"זה היום הגדול ביותר בתולדות הודו", אמר מרואיין אחד בטלוויזיה מקומית. ביום ב' השבוע נפלו מאות מיליונים מבני דת ההינדו על ברכיהם במחווה של קדושה ושל עונג. ראש ממשלתם נרנדרה מודי חנך מקדש לכבוד האל ראמה בעיר הצפונית איודיה (Ayodhya). ההינדו מאמינים כי שם נולד ראמה, שהיה בשר־ודם לפני שהפך לאל.

יש בה מיליון תושבים בלבד, והיא הפכה לאחת המפסידות הגדולות מהחרם על ישראל 
●  כבר 20 שנה לא נראה בטורקיה נתון כזה

כדי לבנות את המקדש, המוני קנאים הרסו לפני 30 שנה ויותר את המסגד המוסלמי שעמד שם במשך 400 שנה.

הריסת המקדש נחשבת לרגע מכונן בהיסטוריה הפוליטית של הודו: היא התחילה התעוררות דתית עצומת ממדים, שהעלתה מפלגת ימין לאומנית דתית רדיקלית לשלטון. זו מפלגתו של מודי, והיא מקווה לחזור ולנצח בבחירות המתקרבות. סיכוייה השתפרו השבוע פלאים לרגל ההתרגשות העצומה שתקפה את הודו. מגישי טלויזיה שדיווחו על המאורע לבשו מחלצות כתומות, צבע ההינדואיזם - וצבעה של מפלגת השלטון. משקיפים נלהבים קצת פחות אומרים, כי השבוע הודו התנערה מזהותה החילונית, שנקבעה בחוקתה, לפני כמעט 75 שנה.

ראש ממשלת הודו, רנדרה מודי חונך מקדש לכבוד האל ראמה בעיר הצפונית איודיה / צילום: ap
 ראש ממשלת הודו, רנדרה מודי חונך מקדש לכבוד האל ראמה בעיר הצפונית איודיה / צילום: ap

2 בית מטבחיים

אף כי כבר התרגלנו לחדשות הרעות הבאות מאוקראינה, המלחמה בת השנתיים הפכה השבוע לבית מטבחיים. התקפות רוסיות גוברות על חרקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, נענו בהפגזה אוקראינית על העיר דונייצק, שרוסיה כבשה עוד ב־2014. כמעט 30 בני אדם נהרגו בהפגזה, בהם נשים וילדים. הרוסים גמלו בהתקפות מסיביות על קייב ועל חארקיב, הרסו בנייני מגורים, הרגו 19 בני אדם ופצעו 120. שיעור ההצלחה ביירוט הטילים הרוסיים היה נמוך במיוחד: רק חצי מ־41, ורק 5 מ־24 טילים בליסטיים.

יום אחד אחר כך, מטוס תובלה צבאי רוסי התרסק על כל נוסעיו, כנראה מפגיעת טילים אוקראיניים. לפי רוסיה, המטוס נשא 65 שבויי מלחמה אוקראיניים בדרך להחלפתם בשבויים רוסיים. מכל הטרגדיות של מלחמת השווא הזו קשה להעלות על הדעת טרגדיה גדולה יותר.

בניין שנפגע ממתקפת טילים רוסית בחרקיב, אוקראינה / צילום: ap
 בניין שנפגע ממתקפת טילים רוסית בחרקיב, אוקראינה / צילום: ap

3 "משהו יקרה"?

נצחון דונלד טראמפ במקדימות הרפובליקאיות השבוע הקדים וסיים כל אי־ודאות על זהותם של היריבים בשלב הגמר: טראמפ וביידן. לפנינו עשרה חודשים אינטנסיביים של היאבקות חופשית. הכרעה כה מוקדמת של שתי המפלגות לא נרשמה זה 125 שנה.

נאום הניצחון של טראמפ הצטיין בכל לוויות חוסר־החן של התקפותיו האישיות על אלה המעיזים להתמודד נגדו. הוא לעג ליריבתו היחידה, ניקי היילי, אפילו לגוון השחום של פניה בעיצומו של חורף. חלק מן השחימות קשורה בפיגמנטים: שני הוריה הם מהגרים מהודו.

היילי אמרה שהיא לא תנשור על אף תבוסותיה בשני סיבובי הבחירות הראשונים. ההנחה הרווחת היא שהיילי נשארת במירוץ בציפייה ש"משהו יקרה" לטראמפ, אולי באחד מחמשת בתי המשפט שבהם נידונות תביעות נגדו.

מפגינים בארגנטינה כחלק משביתה לאומית על רפורמות הכלכליות של מיליי / צילום: ap
 מפגינים בארגנטינה כחלק משביתה לאומית על רפורמות הכלכליות של מיליי / צילום: ap

4 מצפצפים על המנדט

איך מורידים אינפלציה של 200%, או בעצם 211% (לפי הספירה האחרונה)? באמצעות ריפוי בהלם, אומר הנשיא החדש של ארגנטינה, חאבייר מיליי, שהושבע לפני שישה שבועות בהבטחה לטלטל את הכלכלה ממסד עד טפחות. הוא רוצה למלא את קופות המדינה בכסף ולהוציא אותו מידי האזרחים, לפחות בטווח הקצר, באמצעות קיצוץ סובסידיות, הסרת פיקוח והעלאת מסים. הוא טוען למנדט, אבל האיגודים המקצועיים רבי הכוח מצפצפים על המנדט שלו.

השבוע הם מילאו את רחובות בואנוס איירס בהמוניהם, וקראו "המולדת אינה עומדת למכירה", "אוכל אינו זכות־יתר".

שרה בכירה בממשלה תיארה את מתנגדי הנשיא כ"איגודים של המאפיה, הבוסים של העוני, שופטים משתפי פעולה ופוליטיקאים מושחתים הפועלים נגד השינוי שעליו החליטה ארצנו באופן דמוקרטי". ארגנטינה חוזרת אל מקומה הטבעי: קיטוב חברתי ופוליטי מר.

5 מותר להרים כוסית

ערב הסעודית הודיעה השבוע כי היא תתיר מכירה מוגבלת מאוד של משקאות אלכוהוליים בבירתה ריאד. אלכוהול הוצא אל מחוץ לחוק לפני 72 שנה.

רק דיפלומטים זרים, אשר יירשמו אצל השלטונות, יורשו להיכנס לחנות. הם לא יורשו להשתכר עד־דלא־ידע. כל אחד מהם יוגבל ל־240 'נקודות' בחודש: משקאות חריפים יעלו 6 נקודות לליטר, יין - 3 נקודות, ובירה - נקודה אחת.

עונשם של עבריינים עד כה היה גירוש, או הלקאה בפומבי.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.