היועמ"שית נגד תרומת אברמוביץ' לזק"א: "תסכן את כל הבנקים בישראל"

עפ"י התביעה, בנק מזרחי טפחות סירב לאשר את התרומה לזק"א משום שחשבונו של רומן אברמוביץ' חסום בשל סנקציות שהטילו עליו האיחוד האירופי וממשלת בריטניה • היועמ"שית גלי בהרב־מיארה, שמייצגת את המפקח על הבנקים ואת נגיד בנק ישראל, הודיעה היום כי היא מצדדת באופן מוחלט בקבלת ההחלטות של בנק מזרחי טפחות

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan

תיק חסימת התרומה של רומן אברמוביץ' לארגון זק"א על סך 8 מיליון שקל מקבל היום (א') תפנית נוספת עם עמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, שמייצגת את המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי ואת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, ומצדדת באופן מוחלט בקבלת ההחלטות של בנק מזרחי טפחות.

בית המשפט למזרחי טפחות: אשרו את התרומה של רומן אברמוביץ' לזק"א 
בנק מזרחי טפחות חסם תרומה של רומן אברמוביץ' לזק"א. עכשיו הוא תובע

נזכיר כי על־פי כתב התביעה, סירוב הבנק הוא משום שחשבונו של אברמוביץ' חסום בשל הסנקציות שהטילו עליו האיחוד האירופי וממשלת בריטניה, ולכן, לגישת הבנק, לא ניתן לבצע בו שום פעולה שהיא. מנגד, עורכי דינו של אברמוביץ' הגישו בקשה דחופה למתן סעד זמני, כדי שהבנק יאפשר את מתן התרומה.

לפני כשלושה שבועות התקיים הדיון הראשון בתיק בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבו אמרה השופטת ירדנה סרוסי, בטרם הורתה על פנייה ליועמ"שית: "האם סביר שהבנק בא ומאמץ סנקציות אירופיות שאין מחלוקת שהן לא חלות על ישראל? במיוחד במקרה שמדובר בתרומה לעמותה שעוזרת למדינת ישראל בשעתה הקשה? הסירוב הגורף לא סביר".

עתה באה היועמ"שית ומבהירה כי לפי עמדת המדינה, הסירוב הוא סביר לחלוטין - תוך שציינה כי "אין בעמדה זו כדי להמעיט מחשיבות פעילותה המבורכת של התובעת - זק"א". 

לדברי בהרה־מיארה, "העמדה מתמקדת בשאלת ההשלכות והסיכון המערכתי שבהפרת משטר סנקציות בינלאומיות, בהתאם להערכת גורמי המקצוע בבנק ישראל ובפיקוח על הבנקים, והיא נכונה גם לנסיבות הקונקרטיות של הליך זה. קרי, העברת כספים בשקלים מחשבון בנק שמנוהל בבנק בישראל על שם ישות מוכרזת אל חשבון של עמותה שמנוהל בבנק בישראל בעבור תרומה". 

כלל הבנקים בישראל יהיו חשופים לסכנה

בהרב־מיארה מוסיפה כי אין חולק על כך שאת הסנקציות לא הטילה מדינת ישראל, ואלה לא נשאבו לדין הישראלי, "אולם ניצולה של המערכת הבנקאית לצורך עקיפה של משטרי סנקציות שהוטלו על־ידי מדינות זרות וארגונים בינלאומיים, חושף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים שונים, וביניהם סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין". 

אי לכך, העמדה של היועמ"שית היא שהחלטת בנק מזרחי טפחות לחסום את תרומתו של אברמוביץ' לזק"א, מתיישבת עם החובה מכוח הדין של הוראות ניהול בנקאי תקין, "לקבוע מדיניות ניהול סיכונים בקשר להשלכות הפוטנציאליות השונות במקרה שבו לא יכובדו סנקציות המוטלות על־ידי מדינות זרות וארגונים בינלאומיים, וליישמה. זאת, אף אם לכאורה אין מעורבות ישראלית ישירה או אינטרס ישראלי מוצהר בהטלת הסנקציות עצמן". 

על כן, בהרב־מיארה מסבירה כי במקרה שתאושר התרומה של אברמוביץ' לזק"א, אזי לא רק בנק מזרחי טפחות ייחשף לסכנה בשל הסנקציות הבינלאומיות - אלא כלל הבנקים בישראל.

עו"ד שמוליק קסוטו, פרקליטו של רומן אברמוביץ, מסר בתגובה: "קיבלנו את עמדת הפרקליטות זה עתה. מצער שהפרקליטות מסתמכת על דעתו של המפקח על הבנקים בלבד, ולא על עמדת שרי הממשלה שסבורים אחרת ולעמדת ממשלת ישראל שהחליטה שלא להשתתף במשטרי הסנקציות. מצער שהפרקליטות בעמדתה מחזירה אותנו לחוקי המנדט הבריטי, גם אם נפגעים אינטרסים ישראליים. מחר בריטניה תקבע סנקציות על שרי ממשלת ישראל או על קציני צה"ל - האם גם אז בפרקליטות ימהרו לחסום להם את חשבון הבנק בישראל? צריך לזכור כי מדובר בתרומה פילנתרופית בשטח ישראל ובשעתה הקשה של המדינה בעת מלחמה". 

את בנק מזרחי טפחות מייצגים בתיק עורכי הדין שרון לובצקי־הס ויניב הולצמן ממשרד עמית פולק מטלון.