בנק מזרחי טפחות חסם תרומה של רומן אברמוביץ' לזק"א. עכשיו הוא תובע

התביעה מגיעה לאחר שהבנק סירב להעביר תרומה על סך 8 מיליון שקל לארגון זק"א לטובת פעילותם במלחמה • הסיבה לסירוב הבנק: חשבונו של רומן אברמוביץ' חסום בשל הסנקציות שהטילו עליו האיחוד האירופי וממשלת בריטניה

רומן אברמוביץ' / צילום: Associated Press, Martin Meissner
רומן אברמוביץ' / צילום: Associated Press, Martin Meissner

איש העסקים הישראלי רומן אברומביץ' וארגון זק"א, הגישו היום (ד') תביעה נגד בנק מזרחי טפחות, בשל סירובו של הבנק להעביר תרומה על סך 8 מיליון שקל לארגון זק"א לטובת פעילותם במלחמה והיערכותם להמשכה. הבנק מסרב לאשר את העברת התרומה, לאחר שבשבוע שעבר דחה בית הדין האירופי את ערעורו על הקפאת נכסיו ואיסור כניסתו ל-27 מדינות האיחוד בשל היותו הבעלים (30%) של חברת המתכות הרוסית "אבראז" (Evraz).

הוא עזב את צ'ק פוינט בטריקת דלק, היום החברה שלו שווה פי 5 ממנה
●  "הציוץ האחרון שלי": רן קוניק עוזב את X במחאה על החלטת העליון
אחרי 12 שנה: חברת התרופות הישראלית הקטנה שניצחה את הענקית סאנופי

בכתב התביעה דורש אברמוביץ', שהוא גם אזרח ישראלי, לחייב את בנק מזרחי טפחות להעביר את התרומה. לפי כתב התביעה, הבנק סירב לבקשה בטענה כללית לפיה חשבונו של מר אברמוביץ' חסום בשל הסנקציות שהטילו עליו האיחוד האירופי וממשלת בריטניה, ולכן, לגישת הבנק, לא ניתן לבצע בו שום פעולה שהיא.

עד היום, ממשלת ישראל לא הטילה עיצומים נגד אברמוביץ' או אך אחד מאנשי העסקים הרוסים שנתונים לסנקציות. במקרה של אברמוביץ', גם ארה"ב לא הייתה עיצומים. עורכי דינו טוענים, כי נוכח האמור, עמדת הבנק בעניין חסימת החשבון של אברמוביץ' כנובע מהסנקציות, היא עמדה "שגויה וחסרת כל בסיס משפטי". חשוב לציין כי אברמוביץ', אזרח ישראלי, פתח את חשבון הבנק לפני שנים והכסף שברצונו לתרום לזק"א הופקד אז בחשבון.

עוד מצוין בכתב התביעה כי "החל מה-7 לאוקטובר פועלים מתנדבי זק"א ללא לאות במשימה לאומית נעלה. המתנדבים המסורים עזבו את ביתם, עבודתם והסביבה הטבעית שלהם, על מנת לעבור בין זירות הזוועה בעוטף עזה ובכל מרחב הדרום ולבצע את המלאכה הקשה מכל של איתור, ואיסוף גופות החללים שחלקם הרב במצב פיזי מחריד".

נוסף על כך, משאבי הארגון ומחסני הציוד המשמש אותו התרוקנו כליל. הארגון נדרש גם להפעיל תוכנית טיפול נפשי למתנדביו אשר נחשפו לאירועים ומראות קשים, זוועתיים ובלתי אנושיים, וזאת אפילו בסטנדרטים בהם פועלת זק"א בשגרה.

עורכי הדין של אברמוביץ שמוליק קסוטו ובלה פלד הדגישו בכתב התביעה : "לא יעלה על הדעת שבשעתו הקשה ביותר של היישוב, של הציונות, בשעה שכולם נרתמים ונלחמים, מי בחזית ומי בעורף, בנק המזרחי חוסם תרומה כה חיונית, לאחד המפעלים החשובים ביותר בקהילתנו".

מבנק מזרחי טפחות נמסר בתגובה: "לא נוכל להתייחס ללקוחות ספציפיים, מטעמי סודיות בנקאית. ככל שתוגש תביעה, נמסור את עמדתנו בבית המשפט".