שלוש דרכים בהן ארה"ב יכולה להעניש את איראן על המתקפה בה נהרגו חיילים אמריקאיים

תקיפות ישירות באיראן, תקיפות נגד ארגוני הטרור בהם היא תומכת או באיראנים במדינות זרות, וצעדים כלכליים – הכל נשקל

צילומים: AP, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגוון האפשריות הנתונות בידי ארה"ב כתגובה למתקפה הקטלנית בידי מיליציה הנתמכת על ידי איראן כוללות תקיפה ישירה נגד איראן, פגיעה בארגוני הפרוקסי של המשטר או באנשיו במדינות אחרות, והגברת הלחץ הפיננסי על הכלכלה החבולה של טהרן.

מאות ראשי גרעין, אלפי ק"מ: התכנון הסיני למנוע מהלך אמריקאי בטייוואן
פרשנות | דונלד טראמפ משתלט על וושינגטון ומשתק את מדיניות הפנים והחוץ של ממשל ביידן

התקיפה, בה נהרגו שלושה אנשי מילואים של צבא ארה"ב במוצב צבאי בירדן, הובילה לקריאות לתגובה חריפה נגד איראן, התומכת בכמה ארגוני טרור במזרח התיכון שפגעו באמריקאים. בחיפוש אחר תגובה הולמת, הבית הלבן חייב לשקול את רצונו לשלוח לאיראן ולגרורותיה איתות חזק, את הלחץ מהקונגרס לפעולה נחרצת ואת רצון ממשל ביידן להימנע מהצתה של מלחמה איזורית רחבה.

אלקסונדריה, ריברס וסנדרס: שלושת החיילים האמריקאים שנהרגו מתקיפת הרחפן בגבול ירדן - סוריה / צילום: ap, Shawn Sanders and U.S. Army
 אלקסונדריה, ריברס וסנדרס: שלושת החיילים האמריקאים שנהרגו מתקיפת הרחפן בגבול ירדן - סוריה / צילום: ap, Shawn Sanders and U.S. Army

ההתנגדות האיסלאמית בעיראק, ארגון גג של מיליציות פרו־איראניות, קיבל אחריות על ההתקפות נגד שלושה בסיסים אמריקאיים בסוריה, כולל הבסיס באל טאנף, הנמצא סמוך לגבולות ירדן ועיראק. איראן הכחישה מעורבות בהתקפות.

בעוד שממשל ביידן ביקש למנוע ממלחמת ישראל-חמאס להסלים למלחמה אזורית, פקידים בכירים אמריקאיים הזהירו בעבר שיגיבו להתקפות בהן ייפגעו חיילים אמריקאיים. ביום שני אישר הבית הלבן שיש לצפות לתגובה למתקפה הקטלנית.

הבסיס הצבאי האמריקאי שבגבול ירדן, הידוע בכינויו ''Tower 22'' שהותקף / צילום: ap, Planet Labs PBC
 הבסיס הצבאי האמריקאי שבגבול ירדן, הידוע בכינויו ''Tower 22'' שהותקף / צילום: ap, Planet Labs PBC

"אנחנו נגיב בהחלטיות לכל תוקפנות, והאנשים שתקפו את חיילינו יישאו באחריות", אמר מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן לעיתונאים אתמול (ב'). "התגובה הזו עשויה להיות בכמה רמות, לקרות בשלבים ולהימשך לאורך זמן".

בינתיים, פקידים בממשל לא אמרו מה צפויה להיות התגובה, אבל יש לפחות שלוש אפשרויות כלליות שנמצאות בארסנל של ארה"ב.

תקיפות בשטח היבשתי או הימי של איראן

פגיעה אמריקאית ישירה בשטח איראן, שחלק מהרפובליקאים רוצים, תהיה חסרת תקדים. ממשל רייגן תקף ספינות איראניות ואסדות נפט בים בתגובה למיקוש איראני נגד ספינת קרב אמריקאית, אבל צבא ארה"ב מעולם לא תקף מטרות בשטח איראן היבשתי.

אפילו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהוביל גישה של "מקסימום לחץ" נגד איראן בקדנציה שלו כנשיא, תיכנן אבל אז ביטל תוכניות לתקיפה ישירה באיראן ב־2019 אחרי שהרפובליקה האיסלאמית יירטה מל"ט ריגול אמריקאי.

ממשל ביידן הציע גישה פחות מתעמתת מול איראן, וצמצם מאוד את האפשרות לתקיפה בתוך איראן או במים הטריטוריאליים שלה. אבל בשנת בחירות, מסתכן ממשל ביידן בלהיראות חלש לגבי איראן אם לא ינסח תגובה חזקה להריגתם של חיילים אמריקאיים, אומרים אנליסטים.

"אנחנו חייבים להגיב להתקפות החוזרות ונשנות האלה מצד איראן ושלוחותיה על ידי תקיפה ישירה נגד מטרות איראניות וההנהגה", אמר הסנטור רוג'ר וויקר ממיסיסיפי, הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט.

גבריאל נורונה, יועץ לשעבר, לענייני איראן בממשל טראמפ, אמר שאיראן מאמינה שארגוני הפרוקסי שלה יצליחו להכריח את ארה"ב לסגת מהמזרח התיכון, ושרק תגובה חזקה יכולה לענות לכך. "פגיעה בתוך איראן תיצור אצל המשטר תחושה של פגיעות שהוא ממש נואש להימנע ממנה", אמר נורונה, כיום אנליסט במכון היהודי לביטחון לאומי באמריקה, ארגון מוושינגטון התומך בשיתוף פעולה בין ארה"ב וישראל.

אבל תקיפות ישירות בתוך איראן מסתכנות בהצתת מלחמה איזורית כוללת, שהבית הלבן מאוד רוצה להימנע ממנה. "אנחנו לא מחפשים מלחמה עם איראן", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, ביום שני.

תקיפות נגד ארגוני פרוקסי של איראן

ארה"ב יכולה להגיב באופן מידתי על ידי פגיעה במה שמכונה "ציר ההתנגדות", רשתות ארגוני הטרור בהן איראן תומכת ברחבי המזרח התיכון, במקום בטהרן עצמה.

ממשל ביידן יכול לבחור מתוך מבחר אופציות שאינן מגיעות כדי פגיעה ישירה באיראן, כמו פגיעה באנשי כוח קודס בסוריה, עיראק ותימן, פגיעה בספינות איראניות בים או מתקפה משמעותית נגד הארגון בתמיכת איראן, שלפי ארה"ב אחראי למתקפה. "הם יתקפו ארגוני פרוקסי של איראן בעיראק", צפה חמיד חוסייני, דובר ארגון יצואני הנפט של איראן, המקורב לממשלה.

פקיד איראני אמר שהוא לא צופה שיתבצעו תקיפות בתוך איראן. "אבל יהיו התקפות נגד מיליציות פרו־איראניות", אמר הפקיד, והזהיר שתקיפות כאלה יכולות "להניע מעגל נקמה שעלול לצאת משליטה".

יועץ מודיעין אמריקאי אמר שמשמרות המהפכה של איראן וארגוני הפרוקסי שלהם בדיר א־זור וחלקים אחרים של מזרח סוריה נמצאים בראש רשימת המטרות לתקיפה אמריקאית, ותנועותיהם נצפות מקרוב על ידי רחפנים ולוויינים. "זה הולך להיות כמו ירי במטווח", אמר אותו יועץ.

פעולת התגמול האחרונה של ארה"ב קרתה ב־24 בינואר, כשארה"ב תקפה שלושה מתקנים שהיו בשימוש הארגון "כתאיב חיזבאללה" בעיראק, שנתמך על ידי איראן. הארגון היה אחראי לתקיפות רבות נגד חיילים אמריקאיים, כולל התקיפה נגד בסיס אל־אסד בעיראק.

סנקציות או אכיפה פיננסית

בעוד שאיראן כבר נמצאת תחת משטר סנקציות חריף, עדיין יש מקום לצעדים כלכליים נוספים נגד טהרן. ארה"ב הטילה סנקציות קשות יותר נגד איראן לעומת כל כלכלה אחרת בגודל דומה בעולם, אבל לא כולן נאכפות, כך אומרים פקידים מערביים בהווה ובעבר,  בייחוד כשמעורבות בכך מדינות שלישיות.

הסנקציות האמריקאיות הקיימות נועדו ללחוץ את טהרן לציית למגבלות על תוכנית הגרעין שלה, לעצור את פיתוח הטילים הבליסטיים ולרסן את יכולת המשטר לממן אי יציבות אזורית דרך מערך ארגוני הפרוקסי שהוא תומך בהם. אבל המשטר בנה לעצמו מערכת מסחר בינלאומית שעזרה לבודד את הכלכלה של איראן מהצעדים הפיננסיים האלה.

בכל זאת, ישנם מחוקקים בארה"ב ופקידי ביטחון לשעבר שאומרים שארה"ב יכולה להגביר את האכיפה של הסנקציות הקיימות, ובייחוד להפריע למכירות אנרגיה ולהטיל סנקציות על החברות הזרות והבנקים שעוזרים לאיראן. זה כולל ישויות בסין, הרוכשת העיקרית של נפט איראני.

"ממשל ביידן חייב לפגוע באיראן איפה שכואב, בכיסים שמממנים ומפעילים את ארגוני הטרור שלה", אמרה הסנטורית ג'וני ארנסט, רפובליקנית מאיווה המכהנת בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט, שהובילה מאמץ דו־מפלגתי ללחוץ על הממשל להגביר את אכיפת הסנקציות.

בעיה אחת עם גישה זו היא שממשל ביידן ביקש לצמצם את סך הלחץ הכלכלי על סין במסגרת מאמץ לבסס תקשורת טובה יותר עם בייג'ינג ולהימנע מתקלות בנושא טייוואן, ולשמור את העימותים הפיננסיים לתחומים אסטרטגיים חדשים, כמו פיתוח מעבדי מחשבים.

תגובה נוספת לתקיפה שהרגה שלושה חיילים בירדן, תהיה לבקש מבנות בריתה המערביות של ארה"ב לאמץ את הסנקציות הנרחבות שהטילה על תחומים רבים בכלכלת איראן. בהתחשב בשיתוף הפעולה הצבאי בין איראן לרוסיה, והפגיעה על ידי איראן ושלוחותיה במסחר באנרגיה דרך נתיבי השיט החשובים שנמצאים מול חופיה, יש מדינות אירופאיות שנעשו יותר ניציות לגבי איראן, אמרו אנליסטים.

וויוויאן סלאמה ומייקל ר' גורדון השתתפו בהכנת הכתבה.