הסעודים חוזרים לדבר עם ישראל ורוצים הפסקת אש. לא מהסיבות שחשבתם

במסגרת המגעים, סנטורים נפגשו עם נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן ושוחחו עמו על הסכם הגנה שיכלול גם נורמליזציה בין ריאד לבין ישראל • הסעודים דורשים בתמורה לנורמליזציה מטוסי 35־F ואף תוכנית גרעין אזרחית וחותרים להפסקת אש בישראל, ולא מדאגה לחמאס

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Sergei Savostyanov
נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Sergei Savostyanov

ערב הסעודית וארה"ב חזרו לדיונים בנוגע לכינון קשרים ביטחוניים קרובים יותר, מגעים שהופסקו בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל. כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. במסגרת המגעים, סנטורים נפגשו החודש בעיר אל־עולא בצפון־מערב ערב הסעודית עם נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, ושוחחו עמו על הסכם הגנה שיכלול גם נורמליזציה בין ריאד לבין ישראל. 

הקפאת כספי אונר"א: "באירופה לא יכולים לעצום יותר את העיניים"
ישראל ירדה למקום ה-33 במדד השחיתות העולמי. אילו מדינות עקפו אותה?

סוגיה מעניינת שקשורה לפגישת הסנטורים עם נסיך הכתר היא זהותם של שני דמוקרטים שבעבר הלא רחוק ביקרו את מוחמד בן סלמאן. הראשונה היא קירסטן ג'יליברנד, שהייתה מהחתומות על מכתב למלך סלמאן שבו הובעה דאגה מהפרות שיטתיות של זכויות אדם - כולל רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. לצידה של ג'יליברנד הגיע יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, מארק וורנר, שב־2018 ביקר את ריאד על רקע "הפצצות רשלניות" בתימן. איתם הגיע גם מארק קלי, שנטל חלק במלחמת המפרץ הראשונה בתור קצין בצי האמריקאי. 

הם הגיעו לאל־עולא בתקופה סבוכה עבור מוחמד בן סלמאן. הנושא הפלסטיני רגיש בערב הסעודית בתור שומרת המקומות הקדושים, ועל כן הוא לא יכול לקדם בפרהסיה נורמליזציה עם ישראל. על אחת כמה וכמה בזמן מלחמה, וזאת אף שהאינטרס המובהק של הציר הסוני המתון כולו הוא שחמאס יובס - מה שיחליש את תנועת האחים המוסלמים. 

הרגישויות הפן־ערביות של ערב הסעודית מובילות למבוי סתום במגעים עם ישראל, משום שעבור הנורמליזציה דורשים בריאד הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. מנגד, ממשלת ישראל הנוכחית מתנגדת לכך נחרצות. יתרה מכך, יש שרים בממשלה, כולל מהליכוד, שנטלו חלק השבוע בכנס התיישבות ברצועת עזה. 

נורמליזציה עם ישראל 

ככלל, בריאד מביטים במתרחש במלחמת חרבות ברזל ומודאגים: הם דוחפים להפסקת אש, ולא בגלל חמאס. הסעודים חוששים מהתפתחות מערכה כלל־אזורית שהם יישאבו לתוכה, ובמיוחד להתעוררות מחודשת של מלחמת האזרחים בתימן שהפסקת האש השברירית בה נשמרת כתשעה חודשים. 

בעקבות החשש מהמורדים החות'ים ובמיוחד מהפטרון שלהם, איראן, הסעודים מעוניינים לחזק משמעותית את האמצעים הצבאיים שברשותם. עבור הנורמליזציה עם ישראל, הם דורשים מטוסי 35־F, ברית הגנה עם ארה"ב, וגם תוכנית גרעין אזרחית. עם ברית ההגנה הסעודית־אמריקאית ישראל יכולה להתמודד ואף ייתכן כי זה משרת את האינטרס שלה מול איראן, אך מטוסי 35־F ותוכנית גרעין אזרחית הן סוגיות רגישות. מתן מטוסי הקרב המתקדמים לריאד יפגע בעליונות האווירית הישראלית במרחב, ובנוגע לתוכנית הגרעין נשאלת השאלה החשובה: האם ניתן לסמוך על ערב הסעודית כי תוכנית הגרעין תישאר למטרות אזרחיות?