הטיפול הסיני בבוגדים וראש הממשלה ואשתו לכלא בפקיסטן

סין שוב מרחיבה את ההגדרה של עבירות בגידה וגניבת סודות מדינה • פקיסטן דנה את ראש הממשלה לשעבר ואת אשתו ל־14 שנות מאסר • מלזיה הכתירה מלך לחמש שנים • אילון מאסק מפסיד 56 מיליארד דולר אבל שותל שבב במוחו של אדם • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

1״עשרה ספלי תה״

סין וארה"ב הזכירו השבוע לעצמן ולעולם עד כמה הן חוששות זו מזו. המשרד לביטחון המדינה בבייג'ינג פירסם רשימה של מעשים רעים, העלולים לעלות לעושיהם בהזמנה ל"עשרה ספלי תה" במשרדי הבולשת. הרשימה כוללת "סירוב לשתף פעולה בחקירת ריגול, הדלפת סודות מדינה, סירוב לנקוט אמצעי זהירות נגד ריגול". סין הרחיבה זה לא כבר את ההגדרות של 'ריגול' ושל 'ביטחון לאומי'.

יואב קרני, פרשנות | לתקוף את איראן בחזרה או לא: הנשיא ביידן ו"המלחמה הארורה הזו"
כותרות העיתונים בעולם | השר הבריטי שפרש בגלל שתמיכתו בישראל מאיימת על חייו
"פורטוגלים עושים הרבה פחות ילדים מישראלים. אנחנו זקוקים לכם"

בוושינגטון, בכירי הבולשת הפדרלית (אף.בי.איי) העידו בקונגרס, כי האקרים סיניים חדרו למאות נתבים, והם מאיימים על מערכות תשתית של ארה"ב ושל בעלות בריתה, הכוללות תעופה אזרחית ונקיון מי שתייה. היא עלולה "לסכן את חייהם של אמריקאים באמצעות חבלה בצינורותינו, שיבוש התמסורת שלנו, זיהום מימינו ופגיעה בכלי התחבורה שלנו", כדי "לעורר בהלה ותוהו־ובוהו ולהחליש את יכולתנו לגייס את כוחנו הצבאי ולערער את כוח הרצון האזרחי".

בכירי ה־FBI בוועדה בקונגרס בנושא איומי הסייבר מסין / צילום: ap, Mariam Zuhaib
 בכירי ה־FBI בוועדה בקונגרס בנושא איומי הסייבר מסין / צילום: ap, Mariam Zuhaib

2סיכון מקצועי

מונולוג מפורסם של שייקספיר בוקע מפי המלך ריצ'רד השני. "הבה נשב על הקרקע/ ונספר בעצב על מות מלכים/ איך מקצתם הודחו, ומקצתם הומתו בחרב". החליפו־נא "מלכים" ב"ראשי ממשלה", והציטוט הזה הוא המוטו הלאומי של פקיסטן.

בית משפט פקיסטני גזר השבוע 14 שנות מאסר על ראש הממשלה המודח אימראן חאן ועל אשתו בעוון שחיתות. זה קורה למרבה הנוחיות שבוע אחד לפני הבחירות, שבהן מפלגתו של חאן הייתה המועמדת הטבעית לנצח.

ב־76 שנות קיומה של פקיסטן, שום ראש ממשלה לא הורשה לסיים את כהונתו. הם נפלו מכוח קנוניות משפטיות, צבאיות ופרלמנטריות. אחד נתלה לאחר שהודח. שנייה, בתו של התלוי, נרצחה.

חאן, כוכב קריקט מהולל וחובב המערב, שהיה נשוי ליהודייה, הפך בזקנתו לאיסלאמיסט וללאומן. הצבא הכול־יכול הרשה לו לנצח בבחירות, אבל שינה את דעתו. אולי הוא עוד יחזור וישנה.

3המכונית של היטלר

מלך חדש עלה השבוע על כסאו בממלכה הלא־אופיינית ביותר בעולם: מלזיה. הכתר עובר ברוטציה, אחת לחמש שנים, בין תשעה סולטנים מורשתיים, אבל המלך עצמו אינו מורשתי. אין לו סמכויות ביצועיות.

זה שהומלך השבוע הוא איברהים איסקנדר, הסולטן של ג'והור, אחת מ־13 המדינות של הפדרציה המאלזית.

הסולטן איברהים איסקנדר, מיליארדר בן 65, הוכרז כמלך מלזיה / צילום: ap, Hasnoor Hussain
 הסולטן איברהים איסקנדר, מיליארדר בן 65, הוכרז כמלך מלזיה / צילום: ap, Hasnoor Hussain

שמענו השבוע קצת על מצבו החומרי של איברהים. שירות החדשות בלומברג מעריך את הונו ב־5.7 מיליארד דולר, ונכסי הנדל"ן, המכרות, התמסורת ושמן־הדקלים שלו משתרעים הרחק מעבר לגבולות מדינתו. יש לו צי של מטוסים, צבא פרטי ואוסף של 300 מכוניות שרד, כולל אחת שהייתה מתנה לסבא רבא שלו מאדולף היטלר.

4קובייה הונגרית

נסיונה של הונגריה הקטנה להכשיל חבילת סיוע של 50 מיליארד אירו מאירופה לאוקראינה עמד השבוע במבחן קריטי, וגם העמיד במבחן את עצם הגיונו של האיחוד האירופי. הונגריה, הרוחשת אהדה גלויה לרוסיה, מנצלת את זכות הווטו השמורה לכל אחת מ־27 חברות האיחוד. חמתן של שותפות הונגריה באיחוד בערה בהן להשחית. בתחילת השבוע הן הדליפו את כוונתן לפגוע בכלכלתה אם תעמוד במריה. בסוף השבוע הן הציעו פשרה, שתחייב התייעצויות אם כי תשלול את הווטו.

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה / צילום: ap, Denes Erdos
 ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה / צילום: ap, Denes Erdos

אוקראינה תקועה עכשיו בין הונגריה לבין הרפובליקאים בבית הנבחרים בוושינגטון, המסרבים לאשר סיוע נוסף.

5הפסיד ושתל

אילון מאסק הפסיד השבוע את חבילת התגמול הגדולה בדברי ימי האדם. בית משפט ביטל ביום ג' את 56 מיליארד הדולר שקצבה מועצת המנהלים של טסלה למייסד. השופט מצא שהסכום הזה "בלתי נתפס". צריך להודות שגם רווחי טסלה הם "בלתי נתפסים", והם נזקפים במידה רבה לזכות מאסק.

אבל לא כל חדשות מאסק השבוע היו קשורות בתאוות הבצע שלו. הוא גם טען לתקדים מדעי וטכנולוגי מסעיר ומעורר אי נוחות. אחת מחברות המדע-בדיוניות שלו, נוירלינק, שתלה שבב במוחו של אדם. השבב הגדול כמטבע מתחבר אל המוח באמצעות רשת של חוטים, שעוביים הוא החלק ה־20 של שערת אדם. הם מצוידים ב־1,024 אלקטרודות, שיוכלו, לפחות בתיאוריה, לא רק לרשום את פעילות המוח אלא גם להשפיע עליה. אבל 56 מיליארד?

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.