חנות למוצרי מזון בתוך סניף מקס סטוק: כך יעבוד המתחם החדש

החל מהחודש יפעל בסניף החדש ביבנה מתחם המזון דיוטי פרי בקונספט של חנות בתוך חנות שיתפרס על פני 300 מ"ר ויפעל באמצעות ספק חיצוני • ברשת מצהירים כי אינם נכנסים לשוק המזון, אולם לא שוללים את הכנסת הקונספט לסניפים אחרים, אם הביקוש יהיה גבוה

סניף הדגל של מקס סטוק בראשל''צ / צילום: מירו ממן
סניף הדגל של מקס סטוק בראשל''צ / צילום: מירו ממן

ברקע גל עליות המחירים שנרשמות בחודש האחרון, מקס סטוק מתחילה בפיילוט בשוק המזון. רשת חנויות הדיסקאונט פותחת סניף חדש ביבנה, שבתוכו יפעל מתחם בשם "דיוטי פרי" (פ' דגושה) לממכר פריטי מכולת, בקונספט של חנות בתוך חנות. הסניף יתפרס על פני כ־3,000 מ"ר, והמתחם ימוקם על פני 300 מ"ר. המקום כולו צפוי להעסיק מאות עובדים, והוא נמצא לא רחוק מסניפי שופרסל ורמי לוי.

בנק ישראל: "ככל שהמלחמה תימשך, יגבר הלחץ לעליות במחירי המזון"
ניתוח גלובס | שטראוס הפכה לארגון שעובר ממשבר למשבר. למה זה קורה?

מקס סטוק, שמתאפיינת במחירים זולים, תמכור כעת גם פירות וירקות טריים, פירות יבשים, חמוצים, גלידות, ממתקים, שתייה, תבלינים, ממרחים ועוד. למעשה, בעוד המחירים בקמעונאיות המזון נמצאים במגמת עלייה - ההעלאה האחרונה בוצעה בתחילת החודש - ברשת מציינים כי אצלם יהיו מחירים נמוכים יותר.

כך, למשל, קופסת 500 גרם תותים עולה במתחם החדש 19.90 שקל, לעומת 33 שקל בשופרסל ו־25 שקל באתר רמי לוי. ליטר שמן קנולה של המותג שדות יימכר ב־5.90 שקל, בעוד המותג הפרטי שופרסל נמכר ב־9.90 שקל והמותג הפרטי של רמי לוי ב-9.30 שקל.

ברשת נזהרים מלכנות את הפיילוט ככניסה רשמית לשוק המזון, אולם לא שוללים את הכנסת הקונספט לסניפים אחרים, אם הביקוש יהיה גבוה. לפי מורן עירוני, סמנכ"לית השיווק של מקס סטוק, "אם היינו רוצים להיכנס לעולם המזון, היינו עושים זאת לבד ולא מביאים ספק חיצוני".

לדבריה, איום החות'ים על הים האדום לא השפיע על המחירים. "היה רגע שהמכולות היו צריכות לעשות סיבוב וזה העלה עלויות, אבל לא ברמה שהושתתה על הלקוחות".

רשת של 65 סניפים

מקס סטוק כוללת כ־45 סניפים גדולים, ועוד כ־20 המוגדרים כמיני מקס (לשם השוואה, רשת רמי לוי כוללת כ-60 סניפים). בראשה עומד המנכ"ל והבעלים אורי מקס. את מתחם המזון בסניף יפעיל ספק חיצוני, אופק אסולין, שמפעיל בסניפי מקס סטוק נוספים מחלקת דברי מתיקה, ובבעלותו סניף אחד בטבריה של מיני סופרמרקט.

הפירות והירקות נרכשים מביכורי השדה והם תוצרת ישראל - מלבד הענבים שמיובאים מדרום אפריקה, והאננס שמגיע מתאילנד. במטרה למשוך גם את הדור הצעיר יותר ולהאריך את זמן השהות בסניף, הוצבו מכונות ממכר אוטומטיות של מכונת פופקורן, מכונת צמר גפן מתוק, מכונה להכנת פיצה, מכונת קפה ומכונת שתייה קרה.

המוניטין והתשתית

אם אכן תתקבל ההחלטה במקס סטוק לחדור לשוק המזון, הרי שלזכות הרשת יעמדו המוניטין והתשתית. עוד תעמוד לזכותה העובדה שהצרכנים תופסים את הרשת כבעלת מחירים זולים בהשוואה לרשתות רבות אחרות.

כעת, לצד הפארם, הצעצועים, חומרי היצירה, הריהוט, הטקסטיל, טואלטיקה ועוד, יצטרף סגמנט נוסף. התוצאה: ייתכן שבשנים הקרובות התחרות בענף תתרחב אף יותר, והפעם לא מצד רשתות בינלאומיות אלא מרשת מקומית.

בכל מקרה, יהיה זה מסלול הפוך למסלול שעשו שופרסל ויוחננוף: שתיהן רשתות מזון שרכשו רשת חנויות דיסקאונט בשנים האחרונות - שופרסל את דן דיל, ויוחננוף את זול סטוק.

הכנסות מקס סטוק ברבעון השלישי של 2023 עלו בכ־7% לכ־315 מיליון שקל, לעומת כ־294 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. הרווח הנקי עלה בכ־18% לכ־23 מיליון שקל, בהשוואה לכ־20 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.