"מחיר חסר תקדים": זה הולך להיות אחד הטנקים המתקדמים בעולם. כך הוא יעבוד

ארה"ב צפויה להכניס לשירות בעוד כשנה, לראשונה מאז חניכת טנק האברמס ב־1980, כלי משוריין חדש לחלוטין: M10 בוקר • יותר ממיליארד דולר הושקעו בפיתוח הטנק החדש בחברת ג'נרל דיינמיקס, ומחירו עומד על סכום חסר תקדים בכל קנה־מידה

טנק M10 Booker / צילום: By Bernardo Fuller, DVIDS, ויקיפדיה
טנק M10 Booker / צילום: By Bernardo Fuller, DVIDS, ויקיפדיה

ארה"ב צפויה להכניס לשירות בעוד כשנה, לראשונה מאז חניכה טנק האברמס ב־1980, כלי משוריין חדש לחלוטין: M10 בוקר. אחת הסוגיות שמאפיינות את פיתוח הטנק בקרוב לעשור האחרון, הוא שהבכירים האמריקאים מתעקשים לקרוא לכלי "טנק". מבחינתם זו "מערכת ירי משוריינת מתנועעת". 

טנק עם בינה מלאכותית ומערכת ליירוט טילים: האקס פקטור החדש של צה"ל בעזה
הטילים של רפאל מגיעים למסוק התקיפה האמריקאי הטוב בעולם 
הצי האמריקאי משמיד ספינות בשליטת מיליציות נתמכות על־ידי איראן בים סוף
דירוג צבאות העולם ל-2024: באיזה מקום מדורגת ישראל?

בבסיס הטענה הזו עומדות עובדות שונות בהן, לדוגמה, שמשקלו של בוקר הוא 42 טונות "בלבד", לעומת 73.6 טונות של אברמס. ממדיו קטנים יותר באופן משמעותי, והוא מיועד ללוות באופן צמוד כוחות יבשה מתמרנים במתארים שבהם טנק בממדים שגרתיים מתקשה, כמו סביבה אורבנית צפופה מאוד, יערות סבוכים, הרים וגאיות.

אולם אם זה מתנועע כמו טנק, נושא צוות של ארבעה לוחמים בדיוק כמו טנק אברמס ומשגר כמו טנק - זהו כנראה טנק. מה שאין עליו עוררין, זו העובדה שמדובר באמצעי יקר במיוחד: לאחר שיותר ממיליארד דולר הושקעו בפיתוח הטנק החדש של מחלקת היבשה בחברת ג'נרל דיינמיקס, מחירו עומד על לא פחות מ־13 מיליון דולר ליחידה. 

מחיר חסר תקדים

זהו מחיר חסר תקדים בכל קנה־מידה. טנק אברמס האמריקאי עולה כ־10 מיליון דולר ליחידה, לקרלק הצרפתי עולה כ־9.3 מיליון דולר, בלק פנתר הדרום־קוריאני עולה כ־8.5 מיליון דולר. בהשוואה לטנקים הישראלים המובילים, מרכבה סימן 4 וברק, המחיר הוא יותר מכפול, שהרי מחיר ליחידה מוערך בכ־5 מיליון דולר.

בדומה לאברמס, הצריח של בוקר מסתובב 360 מעלות, הוא כולל מערכת צפייה תרמית היקפית של המפקד, וכאמור הצוות כולו עומד על ארבעה אנשים. הבדל משמעותי בינו לבין האברמס הוא בתותח: 105 מ"מ מול 120 מ"מ. מנגד, הוא גדול משמעותית מזה של בראדלי מתוצרת BAE, שנושא תותח של 25 מ"מ.

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר של בוקר זהו מחשב מתקדם שמשרת כוונת איכותית במיוחד. בטרם שיגור הוא בוחן באמצעות לייזר משתנים כמו תנועת הטנק, מהירות ומרחק מהיעד - במטרה לפגוע במטרה. יתרון בתכנון שלו מול אברמס טמון במנוע דיזל 800 כוח סוס שלו, שממוקם מקדימה ולא מאחורה. כך, במקרה של פגיעת נ"ט בצד הקדמי של הטנק, הסבירות לפגיעה בתא הלוחמים פוחתת. בד־בבד, מיכל הדלק מספיק ללחימה רציפה של כ־24 שעות.

בקיץ החולף מכרה ג'נרל דיינמיקס קרוב ל־100 יחידות תמורת כ־1.14 מיליארד דולר, ותוך זמן קצר קיבלה הזמנה נוספת של כ־26 יחידות שהביאו את סך המכירות לכ־1.39 מיליארד דולר. זאת, על אף שלפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בדיקות מוקדמות מצאות כי התותח פולט גזים רעילים בהיקף חריג.

בטווח הארוך יותר, התארכות של מלחמת רוסיה־אוקראינה לאורך שנים נוספות עשויה להוביל לשיקול אמריקאי האם לספק לקייב טנקים מדגם בוקר. בתרחיש שכזה, האספקות יהיו נוחות יותר: כיום, ניתן להעמיס אך ורק טנק אברמס אחד על מטוס בואינג C-17 גלובמאסטר III, כאשר יתאפשר להעמיס שני בוקר על אותו המטוס בדיוק.