אוסטרליה עצרה משלוח בשר לישראל; חשש שהמהלך יתרחב ויגרור התייקרויות

ממשלת אוסטרליה הודיעה כי תמנע משלוח בעלי חיים לשחיטה, בין השאר בשל המשבר בים האדום שגורם להארכת מסלול השיט • מומחים מעריכים: המהלך יביא לעליית מחירי מוצרי הבשר בישראל

"משלוחים חיים" מאוסטרליה למזרח התיכון / צילום: Shutterstock, Ian Geraint Jones
"משלוחים חיים" מאוסטרליה למזרח התיכון / צילום: Shutterstock, Ian Geraint Jones

ממשלת אוסטרליה הודיעה כי היא מסרבת לאשר משלוח של בקר וצאן חיים לישראל בגלל ההחמרה הקשה בתנאי ההובלה שלהם, הנובעת מהארכת מסלול התובלה סביב אפריקה.

בשבועות האחרונים, חלק גדול מהתעבורה הימית המיועדת לישראל נאלצה לשנות כיוון ולשוט סביב כף התקווה הטובה באפריקה, במקום להגיע ישירות דרך הים האדום לנמל אילת, בשל איומי החות'ים בתימן על נתיבי השיט הגלובליים.

ההחלטה האוסטרלית עשויה להתרחב למשלוחים נוספים של בקר וצאן מהמדינה, האחראית ליותר מרבע מיבוא הבשר המגיע לשחיטה בישראל באוניות משא. לדברי מומחים, התפתחות זו עלולה להביא להתייקרויות במוצרים אלה בישראל.

חוזר ל-WeWork? אדם נוימן רוצה לרכוש את החברה שייסד
האירו בשפל של 8 חודשים מול השקל: כך זה קרה

בימים האחרונים מדווחים כלי התקשורת באוסטרליה כי ספינה שעליה כ־14 אלף ראשי צאן וכ־1,500 ראשי בקר, יצאה לכיוון ישראל לפני כחודש, אך חזרה על עקבותיה נוכח המשבר הימי. הספינה, MV Bahijah של החברה הישראלית בסאם דבאח, ביקשה בימים האחרונים אישור להפליג בכל זאת לאזור, אך נענתה בשלילה על־ידי הרשויות באוסטרליה. נציין כי החברה נפרדת מרשת הקמעונאות סאלח דבאח, אך שייכת לאותה המשפחה.

רוב בעלי החיים, מלבד כמה מאות ראשי בקר שפונו ממנה, נמצאים עדיין על סיפון האונייה מול העיר פרת', וישנה אי־ודאות באשר למצבם הבריאותי. בשלב זה הרשויות באוסטרליה לא שוכנעו כי החברה הישראלית תדאג לתנאים הנדרשים להובלת בעלי החיים דרך הים, במסע שהתארך ל־33 ימים.

זינוק בהיקף יבוא הבשר

בשנים האחרונות זינק מספר "המשלוחים החיים" המגיעים לישראל. מדוח שפרסם מכון המחקר GFI ישראל עולה כי קיימות בכך נקודות תורפה, וכי מדינה מסתמכת על יבוא בתחום הבשר והדגים. כעת, תחת איום החות'ים - ובמקרה שתיפתח חזית עצימה בצפון מול חיזבאללה - יבוא הבשר יהיה בבעיה אדירה, לצד העובדה שמרבית הלולים והמפעלים ממוקמים סמוך לגבול הצפון.

"ישראל מייבאת 'משלוחים חיים' ממספר מאוד מצומצם של מדינות", מסביר ניר גולדשטיין, מנכ"ל מכון המחקר GFI ישראל. "לפי נתוני משרד החקלאות, יבוא הבשר מאוסטרליה עלה משמעותית ב־2023 בהשוואה לשנה הקודמת. קצת יותר מרבע מ'המשלוחים החיים' שמגיעים לישראל מגיעים משם - כ־59 אלף ראשי בקר מתוך כ־230 אלף". שאר היבוא מקורו מאירופה, בעיקר מפורטוגל ומרומניה. "מאז פרוץ המלחמה, מאוקטובר עד ינואר 2024, חצי מיבוא המקנה הגיע מאוסטרליה", מוסיף גולדשטיין, ומציין כי שני היבואנים העיקריים בארץ הם תנובה ובסאם דבאח.

"85% מהבקר מגיע אלינו באוניות, דרך נמלי אילת, אשדוד וחיפה. כולם מאוימים על־ידי האויבים שלנו, בעוד ישראל מתמודדת עם אתגרי גידול מקומי של עופות וביצים שלא ניתן לייבא. רוב הלולים ממוקמים בצפון הארץ בגזרה מתחממת, ו־90% מתערובת המזון לגידולו מיובאת. אנחנו צופים שבמקרה שתהיה לחימה עצימה מול חיזבאללה, הרבה מהחברות הספנות יצמצמו משמעותית או יבטלו את ההגעה לישראל, ואספקת המזון תפסיק להגיע. נמל אילת לא פעיל, נמל חיפה יהיה מאוים באופן ישיר, ולאשדוד חברות הספנות יימנעו מלהגיע. כמו שהיה בענף התעופה בו רק חברות התעופה הישראליות פעלו - כך גם פה עם חברות הספנות".

לדברי גולדשטיין, המצב הביטחוני הסבוך משפיע הן על המחירים והן על הזמינות. "בשבוע הראשון של הלחימה נתקלנו במצבים בהם לא היו מוצרים על המדפים בסופר כמו ביצים ועופות", הוא אומר. "לקח למשק שבוע־שבועיים להתאושש, ואכן עיקר ההשפעה הייתה חוויית המחסור. כעת אנחנו נמצאים בתקופה של העלאות מחירים, כשכמעט בכל יום ספק אחר, בין אם יצרן ובין אם יבואן, מודיע על העלאת מחירים. אנחנו בהחלט הולכים לכיוון של העלאות מחירים בכל הקשור לבשר".

מחאת פעילי הסביבה

מן הצד השני של המתרס, ארגוני זכויות בעלי חיים, אשר קוראים כבר שנים לעצירת "המשלוחים החיים", בירכו על ההחלטה האוסטרלית. לטענתם, מדובר במסע ארוך שמסב לבעלי החיים סבל גדול ואינו הכרחי.

ברקע זה, הממשלה האוסטרלית פועלת בשנים האחרונות להטיב עם התנאים של בעלי החיים שהיא מייצאת לשחיטה בכמויות עתק. יותר מ־670 אלף ראשי בקר ויותר מ־500 אלף ראשי צאן נשלחו מהמדינה ב"משלוחים חיים" בשנה שעברה. התנאים מוגדרים היטב וכוללים את המספר המקסימלי של בעלי חיים, תנאי המזון והסביבה שלהם. אחד מיעדי הממשלה הוא לצמצם את מספר הכבשים שנשלחים בחיים, ולהגביר את יצוא הבשר הטרי המצונן או הקפוא מייצור מקומי.