אנבידיה | ניתוח

המניה הדהימה את המשקיעים פעם אחר פעם. האם יש לה עוד לאן לעלות?

ענקית השבבים שוברת פעם אחר פעם את השיאים של עצמה ורק בשנה האחרונה מנייתה עלתה ב־230% • בגולדמן זאקס פרסמו המלצת קנייה חמה וחזו: "היא תמשיך להיות 'סטנדרט הזהב' של התעשייה" • האנליסטים ברחבי העולם מתחבטים בשאלה: האם למניה יש עוד לאן לעלות?

חברת אנבידיה יקנעם / צילום: איל יצהר
חברת אנבידיה יקנעם / צילום: איל יצהר

חברת השבבים אנבידיה הייתה אחת המניות הלוהטות ב־2023. נישאת על כנפי ההייפ סביב הבינה המלאכותית, היא שברה שיא אחרי שיא לאורך כל השנה, והמעבר לשנת 2024 לא שבר את המגמה.

החברות שמציעות שכר ומענקים של עד מיליון שקל לעובדים חדשים
תתרגלו ל-5 המופלאות? שתי ענקיות הטכנולוגיה שנשארו מאחור

במאי 2023 היא היממה את וול סטריט כשנכנסה ביום אחד למועדון היוקרתי של החברות ששוות יותר מטריליון דולר, ונראה שמאז היא לא מפסיקה להדהים את המשקיעים. ביום שני היא כבר נסחרה לפי שווי של 1.72 טריליון דולר, משאירה אבק לפייסבוק (מטא, 1.17 טריליון דולר), ורחוקה בעשרות מיליארדים "בלבד" מלעקוף את אמזון (1.77 טריליון דולר) ואת גוגל (1.79 טריליון דולר). למעשה, רק בשנה החולפת מניית אנבידיה יותר משילשה את עצמה ובחודש האחרון בלבד היא זינקה ב־48%. בעוד שבועיים (21 לחודש) החברה בניהולו של ג'נסן הואנג תפרסם את הדוחות הכספיים שלה לרבעון שהסתיים בדצמבר ובשוק מתחבטים בשאלה: האם יש לאנבידיה עוד איך להפתיע לטובה?

המלצת גולדמן זאקס הקפיצה את המניה

אחרי עלייה מטאורית כמו שמציגה אנבידיה בעקביות בשנה האחרונה, המשקיעים שואלים את עצמם האם היא כבר הגיעה לשיא או שיש לה עוד לאן לעלות. זו שאלה לא פשוטה בכלל. מצד אחד, המניה יקרה ביחס לשנים עברו ולנוכח רצף העליות שרשמה, וההייפ המסחרר, יש מי שמניחים שבקרוב יגיע התיקון. מצד שני, התמחור של המניה לא חריג בהשוואה לשאר ענקיות הטכנולוגיה. אנבידיה נסחרת במכפיל רווח (שווי שוק חלקי רווחים) של 34, בדומה למיקרוסופט (30) ואמזון (32) ויקרה יותר מאפל (26) וגוגל (19). בנוסף, אנבידיה מחזיקה במונופול על צומת מרכזית במהפכת הבינה המלאכותית: שוק המעבדים הגרפיים. כך, היא מצליחה לשמור על שיעורי רווחים גבוהים מאוד, ולהזניק את ההכנסות שלה בשיעורים אסטרונומיים. רק ברבעון הקודם היא דיווחה על הכנסות של 14 מיליארד דולר, לעומת 4 מיליארד ברבעון המקביל שנה קודם לכן, וסיפקה תחזית חיובית להמשך צמיחה בקצב מסחרר.

ביום שני, אנבידיה קיבלה עוד רוח גבית. בנק ההשקעות גולדמן זאקס העלה את מחיר היעד למניה וצפה כי המניה שנסחרה בפתח יום המסחר ב־660 דולר, תזנק למחיר של 800 דולר. ההמלצה החמה הזו, שמשמעותה עלייה של יותר מ־20%, הספיקה כדי להקפיץ את המניה בעוד 5%. "אנו מאמינים שאנבידיה תישאר 'סטנדרט הזהב' של התעשייה בעתיד הנראה לעין", כתבה אנליסטית בכירה בענקית ההשקעות. היא הסבירה את המלצת הקנייה, "לאור היצע החומרה והתוכנה החזק וחשוב מכך הקצב שבו היא ממשיכה לחדש".

 

האנליסטים מבולבלים: האם השיאים מאחורינו?

אז האם אנבידיה עדיין אטרקטיבית? האנליסטים חלוקים. לפי נתוני יאהו פייננס, מתוך 38 אנליסטים שנשאלו בסקר על המניה, 21 ממליצים על קנייה (15 אחרים בעמדת "המתנה" ושניים ממליצים על מכירה). עם זאת, לפני חודש בלבד התמונה הייתה שונה לגמרי - מתוך 55 אנליסטים, 52 המליצו על קנייה, וגם שלושת הנותרים לא המליצו על מכירה.

אנליסטים ישראלים עמם שוחחנו מעלים שאלות גדולות לגבי העתיד של המלכה של שוק השבבים. שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בבית ההשקעות פסגות מסביר כי "רוב הרווח של אנבידיה מגיע מ־GPU (שבבים ומערכות שמבוססות על המעבד הגרפי שלה) ובמקביל היא חזקה במעטפת שמסביב. היא נותנת פתרון רחב, כנראה הכי טוב מסוגו עבור יישומי AI".

הבעיה היא שזה בדיוק מה שיכול לפגוע בה. לדברי כרמי, "זה מזכיר את תחילת ימי האינטרנט, כאשר סיפורים על ראשוניות ומהפכה הובילו לזינוק בשוויים ואחר כך להערכות שווי מופרזות. תחזיות האנליסטים לשנים הקרובות הן לרווח שנתי של 60 מיליארד דולר. אם היא תגיע לשם המכפיל יירד ל־28, שזה לא גבוה ביחס למה שהיה בזמנו.

"אך כיוון שחלק גדול מאוד מהרווחים שלה מגיע משבבים, לא אופתע לראות את AMD לוקחת ממנה חלק מנתח השוק וגם חברות אחרות מנסות להיכנס ולקחת ממנה נתח שוק בתחום הקישוריות. גידול בתחרות עלול לפגוע לה במרווחים. החברה רושמת השנה רווחיות גולמית של 73%, שיפור לעומת 60% בשנים קודמות. אבל לא בטוח שהיא תדע לשמר את רמת הרווחיות הזו בעולם יותר תחרותי, וזה סיכון".

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל בבנק לאומי מסכים ומוסיף שהתחרות היא הסיכון הגדול לאנבידיה בטווח הבינוני: "מטא, אמזון, מיקרוסופט וגוגל שוקדות בעמל רב על פיתוח שבב בינה מלאכותית מתוצרת עצמית שיפחית את התלות בשבבי הבינה המלאכותית של אנבידיה". עם זאת, בטווח הקצר החברות הללו, שלפי אורגד אחראיות על כ־40% מהכנסות החברה, ממשיכות להוציא כספים רבים על תשתיות תקשורת ושבבי הבינה המלאכותית של אנבידיה.

"חכו לדוחות": נקודת הכניסה שבדרך

אבל העלייה המטאורית של אנבידיה היא גם עקב אכילס שלה. ככל שמניה שוברת יותר ויותר שיאים, הרגישות של השוק לטעויות שלה הולכת ועולה. לכן, לקראת הדוחות בעוד שבועיים, ממליץ ליאור שחר, שותף וראש אשכול הייטק ב־BDO, להסתכל בתחזיות של אנבידיה לעתיד: "ראינו מניות שבבים בולטות כמו אינטל ו־AMD מתרסקות בשבועיים האחרונים בעקבות צפי פושר לעתיד ולמרות תוצאות טובות. המניה כרגע אינה זולה אך ייתכן שמכפיל הרווח יירד בעקבות המשך תוצאות טובות למכפיל שיהיה סביר לחברות שצומחות בקצב הזה".

שחר מעריך כי "בטווח הארוך, יש סיכוי סביר שהמניה תמשיך לעלות ולהעניק למשקיעיה ביצועי יתר לאור המשך הדומיננטיות שלה בתחום השבבים לבינה מלאכותית, אך המשקיעים צריכים להיזהר מתנודות חדות בטווח הקצר, בייחוד לאחר פרסום הדוחות הקרובים, כמנהג המשפט המפורסם - 'קנה בשמועה ומכור בידיעה'".

ניר אורגד מלאומי מעריך שהציפיות הגבוהות של השוק יאפשרו למשקיעים חדשים למצוא נקודת כניסה טובה למניה אחרי פרסום הדוחות הכספיים: "רף הציפיות של המשקיעים טרם פרסום הדוח הקרוב הוא גבוה ומזכיר את המצב טרם פרסום הדוחות ברבעונים הקודמים. אז, המניה ירדה למרות שהצליחה להכות את התחזיות. זו יכולה להיות התממשות של הזדמנות עם יחס סיכוי־סיכון טוב אטרקטיבי יותר מהמצב היום".