1,200 דולר אש״ל ליום: חבילת השכר של בעלי רב-בריח והפינוקים

שמואל דונרשטיין יזכה כמנכ"ל לדמי ניהול של 215 אלף שקל לחודש ולעלות שכר שנתית של 5.6 מיליון שקל – בדומה לתנאיו כיו"ר • בין השאר, עלות השכר מורכבת מאחזקת רכב בשווי של עד מיליון שקל והוצאות אש"ל, אירוח ונסיעות בחו"ל נדיבות

שמואל דונרשטיין, יו''ר רב-בריח ובעל השליטה / צילום: איל יצהר
שמואל דונרשטיין, יו''ר רב-בריח ובעל השליטה / צילום: איל יצהר

שמואל דונרשטיין, בעל השליטה ויו"ר יצרנית הדלתות והמנעולים רב-בריח , מבקש לחזור לכס המנכ"ל בשכר כפול מזה שקיבל קודמו, עידן זו-ארץ, שהודיע לאחרונה על פרישתו. את הצעד מסבירים בחברה דווקא ברצונו של דונרשטיין לחסוך בהוצאות, שכן תנאי שכרו יהיו דומים לאלה שמהם נהנה עד כה כיו"ר פעיל בחברה. מחליפו בתפקיד היו"ר, מנכ"ל שטראוס לשעבר גיורא בר דעה, ישמש בתפקיד במשרה חלקית ובשכר נמוך יחסית (35 אלף שקל לחודש). לטענת רב בריח, המהלך צפוי לחסוך 1.8 מיליון שקל בשנה.

האחים אמיר נגד פז: הצענו ליו"ר 100 מיליון שקל לקיצור אי־התחרות
ניתוח גלובס | המניה הדהימה את המשקיעים פעם אחר פעם. יש לה עוד לאן לעלות?

רב-בריח הונפקה בבורסה באוגוסט 2021, וגייסה 125 מיליון שקל לפי שווי של 625 מיליון שקל (אחרי הכסף) - נמוך משמעותית משווי של 800-900 מיליון שקל אליו כיוונה. מאז ההנפקה, נפלה מניית החברה בכ-60% לשווי של 265 מיליון שקל, על רקע תוצאות עסקיות שלא הרשימו. ברבעון השלישי של 2023, עברה החברה להפסד של כ-3 מיליון שקל, ובסיכום החודשים ינואר-ספטמבר, הרוויחה כ-5 מיליון שקל בלבד.

בתחילת השנה החדשה, הודיע המנכ"ל הוותיק זו-ארץ על כוונתו לפרוש מהתפקיד בתחילת אפריל הקרוב, לאחר כמעט חמש שנים. השבוע זימנה רב-בריח אסיפת בעלי מניות, כדי לאשר את תנאי שכרו של בעל השליטה דונרשטיין כמנכ"ל.

כאמור, מדובר בשכר דומה לזה שקיבל כיו"ר, בתוספת נהג אישי (שלא היה זכאי לו עד כה). עלות שכרו השנתית אמורה לעמוד על 5.6 מיליון שקל, והיא תורכב מדמי ניהול של 2.45 מיליון שקל (215 אלף שקל לחודש - כפול משל המנכ"ל הפורש זו-ארץ), תשלום מבוסס מניות של 481 אלף שקל ובונוס של עד 2.47 מיליון שקל. בין היתר, זכאי דונרשטיין לאחזקת רכב בשווי של עד מיליון שקל ולהחזר הוצאות אש"ל, אירוח ונסיעות בחו"ל בסך 1,200 דולר ליום.

 

דירקטוריון החברה: התמורה לדונרשטיין ראויה והולמת

דירקטוריון רב-בריח מסביר כי השוני בתנאי התגמול של השניים "מבטא את ניסיונו רב השנים של דונרשטיין בתעשייה הישראלית בכלל, ובהתפתחותה ובפעילותה של החברה בפרט", וכי התגמול משקף את "יכולותיו, מקצועיותו וניסיונו ארוך השנים". עוד קובע הדירקטוריון כי תמורת שירותי הניהול לדונרשטיין ראויה והולמת, בהתחשב בגודלה של רב בריח, בתרומתו לחברה, בהיכרותו עמה ובתרומתו להצלחתה.

בנוסף, גורמים בסביבת החברה מסבירים כי המהלך נובע מהרצון לקצץ מיליוני שקלים בהוצאות ההנהלה של החברה. חיסכון זה אמור להגיע מכך ששכרו של בר דעה כיו"ר במשרה חלקית (35%) יעמוד על 531 אלף שקל בשנה, כך שתיחסך רוב העלות ששולמה עד כה לזו-ארץ (עד 2.3 מיליון שקל).

"זה לא סוד שהרווחיות של רב-בריח לא מזהירה", אומר גורם בכיר בשוק המכיר את החברה, ומעריך כי "דונרשטיין חוזר לכס המנכ"ל כדי לבצע קיצוצים לאורך ולרוחב".

מעבר לאישור תנאי שכרו של דונרשטיין ואת מינויו של היו"ר החדש בר דעה, מתבקשים בעלי המניות לעדכן גם את תנאי השכר של מספר קרובי משפחה של בעל השליטה המועסקים בחברה, ולהאריך את תוקפן של אופציות שהוענקו למנכ"ל הפורש זו-ארץ - שמחיר המימוש שלהן כפול ממחירי המניה בבורסה - מסוף יוני הקרוב לאפריל 2026.

רב-בריח היא כנראה אחד השמות המוכרים בענף הבנייה בארץ, הודות לדלתות הכניסה שהיא מייצרת. החברה נוסדה ב-2008, לאחר שרכשה את חטיבת הדלתות מקבוצת רב-בריח שנכנסה להקפאת הליכים. דונרשטיין מחזיק כיום 56% ממניותיה.