הדירקטורים, הנושים והכסף שעומדים בדרכו של אדם נוימן חזרה ל־WeWork

היזם השנוי במחלוקת מתכוון להגיש הצעת רכישה לחברת המשרדים פושטת הרגל • אלא שהדירקטוריון מנסה לחסום את העסקה ולפי דיווחים בלם ניסיונות קודמים של נוימן לחזור למעורבות בחברה • בינתיים, אפילו את הנושים נוימן מתקשה לגייס לצידו

אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

יותר מארבע שנים אחרי שהודח מתפקיד המנכ"ל, אדם נוימן מבקש לחזור ל־WeWork ושוקל לרכוש אותה מידי נושיה.

חוזר ל-WeWork? אדם נוימן רוצה לרכוש את החברה שייסד 
המניה הישראלית שקיבלה המלצת קנייה שצופה לה זינוק של 70% 

בנובמבר האחרון הגישה חברת חללי העבודה שהקים היזם השנוי במחלוקת בקשה להגנה מפני נושים (פשיטת רגל). מודל עסקי שאפתני מידי, יחד עם העלאות הריבית והמשבר בשוק המשרדים, הביאו את WeWork לשקוע בחובות של 10־50 מיליארד דולר לפי ההערכות, סכום דומה להיקף הנכסים שלה. נוימן מיהר להגיב אז על המהלך, במה שנראה עכשיו כמו רמז לבאות: "פשיטת הרגל הצפויה של החברה מאכזבת. היה קשה לי לצפות מהצד מאז 2019 כיצד WeWork מתקשה לקדם את המוצר שלה - שהפך לרלוונטי היום יותר מתמיד. יחד עם זה, עם הצוות המתאים ועם האסטרטגיה הנכונה, אני מאמין שהליך ארגון מחדש יאפשר ל־WeWork להצליח".

ומי הוא אותו צוות? השבוע קיבלנו תשובה. ביום שני פורסם כי עורכי הדין של נוימן שיגרו מכתב לחברת המשרדים וכתבו כי הוא, יחד עם חברת קרנות הגידור Third Point של דן לואב ומשקיעים נוספים, בוחנים הצעת רכש לחברה. אלא שהדרך לשם לא תהיה קלה ופחות מיממה אחרי פרסום המכתב התגלתה שרשרת של מכשולים בדרכו של נוימן לעסקה.

הנושים שמתנגדים והמפסידה הגדולה

לפי דיווחים שונים, נוימן פנה לקבוצה גדולה של נושים בניסיון לשכנע אותם לתמוך במאמציו לרכוש את WeWork, אך הם סרבו. נושים אחרים אותתו כי יסכימו למכור את החברה, אבל רק אם תצא מהסטטוס של הגנה מפני נושים. כדי להשלים את העסקה נוימן ושותפיו יצטרכו לעבור ככל הנראה דרך המשקיעה הגדולה ב־WeWork לאורך השנים - סופטבנק. בזמן שהחברה הפכה מסטארט־אפ בעל השווי הגבוה בעולם (47 מיליארד דולר לפי הערכות) לפושטת רגל ששווה בקושי 16 מיליון דולר - קונצרן ההשקעות היפני, לפני וול סטריט ג'ורנל, הפסיד יותר מ־14 מיליארד דולר על ההשקעה בחברה.

מול ההפסד הגדול של סופטבנק, עומדים הרווחים של אדם נוימן. למעשה, היזם הישראלי הפך לאחד המרוויחים הבודדים מ־WeWork. לפי דיווחים, מיזוג החברה ל־SPAC אחרי עזיבתו של נוימן, בשנת 2021, הניב לו 771 מיליון דולר במזומן. לאחר השלמת המיזוג, נותרו בידו מניות שהיו שוות אז כ־720 מיליון דולר, אך לא ברור אם הוא מימש אותן בשנים שחלפו מאז, ואם לא, שוויין היום זניח.

ההנהלה מנסה למנוע את העסקה

ולא רק הנושים מסתמנים כמכשול. הנהלת WeWork, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, מונעת מנוימן מידע שנדרש לו לצורך הגשת ההצעה והבכירים מייחסים לנוימן "יחס צונן". מנכ"ל החברה התבטא נגד האפשרות של מכירה בכלל: "נכון לעכשיו, ובטווח הנראה לעין, אנחנו מעריכים שתפעול החברה יוביל למיקסום השווי, ולא מכירתה". לפי דיווחים, עורכי הדין של נוימן פנו כבר בדצמבר ל־WeWork בנוגע לעסקה פוטנציאלית וככל הנראה החברה התנגדה. לפי דיווח ב־BBC בחברה אמרו כי הם מקבלים הצעות על בסיס קבוע ומתמקדים באינטרסים של החברה. עוד נכתב שם שנוימן טוען (במכתב מעורכי דינו) שעוד ב־2022 WeWork ביטלה פגישה מתוכננת שבה היו אמורים לדון על מימון בסך מיליארד דולר מנוימן. נזכיר כי עם הגשת הבקשה לפשיטת רגל בנובמבר מניית WeWork עברה למסחר מעבר לדלפק (OTC), שם החברה נסחרת היום בשווי של 16 מיליון דולר בלבד, פחות מ־0.5% מהשווי שלה בעת המיזוג (9.3 מיליארד דולר).

קיים סימן שאלה גם סביב המחויבות של Third Point לעסקה. בקרן, שידועה כמשקיעה אגרסיבית, מסרו לוול סטריט ג'ורנל ול־CNBC כי אין שום התחייבות פיננסית כרגע למהלך, אלא בשיחות ראשוניות בלבד בנושא.