התביעה שחושפת: מה גרם ליהונתן כהן לחתום על העסקה הגרועה בחייו

החתם המנוסה תובע ב־75 מיליון שקל את האחים פרדו, שמכרו לו את השליטה בחברת המימון גיבוי אחזקות, שקרסה לאחר שנה בלבד • גיבוי, הוא טוען, נמכרה במהירות, בשל חשש שאם תתגלה התמונה האמיתית בעסקיה, הדבר יפגע בהנפקת פאגאיה בוול סטריט

יהונתן כהן, לשעבר מנכ''ל גיבוי והאחים אביטל ואריאל פרדו / איורים: גיל ג'יבלי
יהונתן כהן, לשעבר מנכ''ל גיבוי והאחים אביטל ואריאל פרדו / איורים: גיל ג'יבלי

קריסתה המהדהדת של חברת האשראי החוץ־בנקאי גיבוי אחזקות במהלך שנת 2022 מגיעה לבית המשפט. זאת במסגרת תביעה בסך כ־75 מיליון שקל שהגיש השבוע מי שהיה בעל השליטה בחברה, החתם יהונתן כהן, נגד מי שמכרו לו את המניות, האחים אריאל ואביטל פרדו - האחרון הוא גם ממייסדי חברת הפינטק פאגאיה טכנולוג'יס , הנסחרת בוול סטריט.

אחרי נפילת גיבוי אחזקות: יהונתן כהן תובע את הבעלים הקודמים של חברת האשראי
האם שוק החוב הקונצרני נחסם לענף המימון החוץ־בנקאי?

בקריסתה של גיבוי ירדו לטמיון על־פי ההערכות כרבע מיליארד שקל - בדומה לנזקי פרשת המעילה של אתי אלון בבנק למסחר 20 שנה קודם לכן. התביעה הנוכחית חושפת את גרסתו של כהן לעסקה שבה רכש את השליטה בגיבוי, ביוני 2021 - שנה טרם קרסה החברה בפתאומיות.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי דין ממשרד ברקמן ושות', נטען כי גיבוי, שפעלה בתחום ניכיון הצ'קים, נמכרה לכהן במהירות, לדרישת האחים פרדו, כיוון שהללו חששו שאם תתגלה התמונה האמיתית בקשר לעסקיה, הדבר יפגע במוניטין שלהם - ולכן גם בעסקת המיזוג של פאגאיה עם חברת SPAC בוול סטריט.

לטענת כהן ושותפו לבעלות בחברת החיתום אינפין, רו"ח יוסי לוי, האחים פרדו התעשרו על חשבונם, כשהצליחו להנפיק את פאגאיה לפי שווי של 8.5 מיליארד שקל ולגלגל לחשבונם "מאות מיליוני דולרים". מאז אותה הנפקה התרסקה מניית פאגאיה ביותר מ־90%, והחברה נסחרת כיום בשווי של 830 מיליון דולר "בלבד".

כהן טוען כי נפל קורבן לקשרי החברות שלו עם אריאל פרדו, יו"ר דירקטוריון גיבוי אחזקות באותם ימים, שהיה איתו בקשר וסמך עליו. לדבריו, קשר עסקי בין השניים הפך עם הזמן לחברי, ובמסגרת זו "שיתף כהן את אריאל בכוונתו להתחיל ולפתח לצד פעילות החיתום גם פעילות עסקית בשוק ההון".

לטענתו, הוא לא הבין שדיווחי גיבוי למשקיעים אינם אמיתיים, ולאחר "בדיקת נאותות קצרה ומהירה" הסכים לרכוש את החברה. לדבריו, "אריאל דאג להיות מקור המידע היחיד של התובעת".

"נזק של 58 מיליון שקל"

גיבוי קרסה לאחר שהתגלו מעילות לכאורה בפעילות הסניף הצפוני שלה, סמוך לעפולה, שנוהל בידי אייל רוזן (שבהמשך עזב את הארץ). בכתב התביעה מוטחות באחים פרדו האשמות קשות, כולל "תרמית", "דיווחים כוזבים" ותהליך ש"יצר אחיזת עיניים ביחס למצב החברה". זאת כשמכרו את מניות השליטה (62%) בגיבוי בבהילות, תוך הסתרת העובדה שמדובר כבר בחברה שהיא בפועל בחדלות פירעון.

התובעים מציינים כי כתוצאה מהעסקה נגרם להם נזק בהיקף של 58 מיליון שקל - עלות ההשקעה שלהם. כהן ולוי רכשו את מניות השליטה בגיבוי באמצעות חברת החיתום שלהם, אינפין קפיטל. הם גילו לטענתם רק בדיעבד כי במועד המכירה הסתירו מהם לכאורה האחים פרדו שיש לחברה צ'קים חוזרים ומתגלגלים, "בהיקפי עתק שלא ייפרעו לעולם".

את תגובתם של האחים אביטל ואריאל פרדו לטענות לא ניתן היה לקבל.

בכתב התביעה נטען כי המוניטין של כהן עצמו כחתם נפגע קשות. "הפגיעה בפעילותם של כהן ולוי בתחום החיתום באה לביטוי ממשי מדי יום", והם נאלצים "לספק הסברים לפניות רבות של לקוחות ומשקיעים מודאגים. מתחרים בשוק משתמשים בפרסומים נגדם, וקרנות הון מבקשות לשנות הסכמים עמם", נטען. כל אלה פוגעים לטענתם בפעילות אינפין, כאשר "החל מחודש יולי 2022 ועד היום, מחזורי ההכנסות מפעילותה השוטפת פחתו בשיעור העולה על 60% בהשוואה לשנים הקודמות, ורווחיה ירדו בשיעור חד עוד יותר" - פגיעה שאותה אומדים התובעים בכ־10 מיליון שקל.

החתם הוותיק פספס את כל נורות האזהרה | נתנאל אריאל, פרשנות

יהונתן כהן הוא חתם ותיק בשוק ההון שהקים את חברת אינפין קפיטל. בעת רכישת השליטה בגיבוי בשנת 2021 דווח כי החברה "הייתה מעורבת בלמעלה מ-100 הנפקות בהיקף של כ-42 מיליארד שקל. החברה מספקת שירותי ייעוץ שוטפים לכ-20 חברות".

ההנפקות הללו הניבו לאינפין של כהן עמלות של עשרות מיליוני שקלים, שבעזרתן הוא רכש את השליטה בגיבוי. עוד היה מעורב בליווי הנפקות דוגמת זו של חברת הנדל"ן המניב סאמיט, קבוצת האנרגיה אקויטל (שבשליטת קובי מימון) וגיבוי אחזקות, טרם רכש בה את השליטה.

בתביעה הנוכחית מצייר עצמו כהן כמי שנפל קורבן להונאה, אך גם אם הדבר נכון - הוא צריך לבוא בטענות קודם כל לעצמו. כחתם עתיר ניסיון האמון על בדיקת חברות המונפקות לציבור, הוא צריך היה לבדוק את החברה שרכש תמורת עשרות מיליוני שקלים בשבע עיניים ולא להסתמך, כך על פי כתב התביעה, רק על דברים שמסר לו יו"ר דירקטוריון גיבוי דאז, ומי שהפך לידידו - אריאל פרדו.

בכתב התביעה כהן מודה למעשה שהסתפק בגרסתו של פרדו, ולא בדק מעבר לכך מה מתחולל בקרבי החברה שהוא רוכש. מכרים של כהן ציינו בשיחות עם גלובס כי מדובר ב"בחור רעב ומתוחכם" וגם "אגרסיבי". אדם כזה, שתפקידו לבחון חברות וביצע זאת עשרות פעמים בעבר, לא אמור ליפול כך בפח.

זאת ועוד, יהונתן כהן היה אמור להכיר את גיבוי היטב. הרי הוא זה שליווה את החברה בהנפקות קודמות, שבהן גייסה מאות מיליוני שקלים באיגרות חוב מהציבור.

כשרכש את מניות השליטה בחברה מידי האחים פרדו ביוני 2021, הוא שילם לפי מחיר מניה של 8 שקלים, שהיה נמוך בכ-40% מערכן של מניות גיבוי בשוק.

האם החתם המנוסה כהן חשב שהאחים פרדו פשוט לא מבינים שהעסק שהם מוכרים בהנחה כה גדולה הוא כביכול מכרה זהב? רק זה היה אמור להדליק אצלו נורת אזהרה מהבהבת.

"התנהלות מופקרת"

על־פי דוח שפרסמו אשתקד הנאמנים שמונו לגיבוי בעקבות קריסתה, חברת גיבוי התנהלה "באופן מופקר, פרוץ ורשלני לחלוטין", בעיקר בכל הנוגע לאופן הענקת האשראי וטיפול בכשלי פירעון. לטענתם, לא היו נהלים כלשהם, וההתנהלות נעשתה "באופן תמוה לחלוטין, בעיקר באמצעות קבוצות וואטסאפ, שם נתבקשו מורשי החתימה לבצע את ההעברות הבנקאיות".

עוד טענו הנאמנים כי תהליך חיתום של ממש לא היה קיים, כשהאשראי הועמד ללא בדיקות בסיסיות. "כך הפכה קבוצת גיבוי לטרף קל עבור מי שבא לקבל אשראי אבל לא חלם להחזירו", כתבו.

הם ציינו כי הקבוצה העניקה אשראי רע בהיקפים עצומים, מה שגרר כשלי פירעון שלא באו לידי ביטוי בדוחותיה: "במקום לטפל בכשלי פירעון, בחרה הקבוצה להדחיק ולהסוות אותם באמצעות פרקטיקה חוזרת של 'גלגול' האשראי".

בפועל, היקף האשראי של גיבוי אחזקות שלא נפרע ו"ברובו לא צפוי להיפרע גם בהמשך" עומד על 255 מיליון שקל, בעוד חובותיה של החברה למחזיקי האג"ח עומדים על כ־150 מיליון שקל.

בתביעה שהגיש כהן השבוע נטען כי "האחים פרדו ידעו כי החברה הולכת וצוברת אשראי מסוכן בקצב מהיר, אשר היה סיכון ממשי כי יהפוך לבסוף לחוב אבוד בהיקפי עתק". כמו כן, נטען כי הם הבינו שעצירת "ההתנהלות הפרועה בסניף" עלולה להביא "בסבירות גבוהה לקריסתם של לקוחות בעלי יכולת החזר בעייתית, מה שיחייב להכיר ולדווח על הפרשות כבדות להפסדי אשראי. שהמממנים יזדעקו, התחלואות התאגידיות בחברה ייחשפו, ועתיד החברה יעמוד בסכנה.

"האחים פרדו בחרו שלא לסכן את המוניטין שצברו, ולאפשר לכדור השלג בגיבוי ולהמשיך להתגלגל, תוך שהחברה המשיכה לשקף בדוחותיה, באופן כוזב, את מצבה כחברה שמרנית ובטוחה".