כלכלת ישראל | פרשנות

הכוכבית הביטחונית כאן בשביל להישאר

הורדת הדירוג של ישראל לא באמת הפתיעה אף אחד, אך שינוי תחזית הדירוג לשלילית היוותה אכזבה • גם אם הכלכלה תחזור לצמוח, הציבור יהיה מאוחד וכולנו נצביע לאותה מפלגה בבחירות הקרובות, העולם יסתכל עלינו וישאל שאלה מרכזית אחת: מתי תתרחש בישראל המלחמה הבאה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, דובר צה''ל
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, דובר צה''ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו טועה לחשוב שלאחר המלחמה ישראל תשוב למצבה ולמעמדה הקודם, לכל הפחות בעיניים של כלכלני חברות הדירוג. הדוח שפרסמה מודי'ס ביום שישי, הדגיש יותר מכל כי הסיכונים בישראל יישארו גבוהים בעתיד, גם אם בעיקר ביטחונית. אם הכלכלה תחזור לצמוח, אם הציבור יהיה מאוחד וכולנו נצביע לאותה מפלגה בבחירות הקרובות, עדיין העולם יסתכל עלינו וישאל בעיקר שאלה מרכזית אחת: מתי תתרחש בישראל המלחמה הבאה?

נגיד בנק ישראל בתגובה להחלטת מודי'ס: "חשוב שהממשלה תטפל בסוגיות הכלכליות שבדוח" 
דעה | אם כבר, במודי'ס אפילו נתנו לנו הנחה. זה לא הפריע לשר האוצר להגיב באימפולסיביות 
ראיון | מנכ"ל משרד האוצר לשעבר: "הורדת הדירוג מראה שיש למודי'ס ספקות באשר להתאוששות המשק" 

לכן, הורדת הדירוג של ישראל אמנם לא באמת הפתיעה אף אחד, אך האכזבה הגדולה הייתה השינוי של תחזית הדירוג לשלילית, שהבהירה שמודי'ס מבינה כמה העתיד לוט בערפל ושהיא לא תהסס להוריד את ישראל מדרגה נוספת. ובמילים שלה: "הסיכון להסלמת העימות נותר משמעותי, בעיקר כזה בו מעורב ארגון חיזבאללה בצפון ישראל". לבעיה בצפון, מבינים שם, ייקח יותר זמן בכדי להגיע לפתרון ארוך טווח. זאת, לאור הכלים הצבאיים שיש לחיזבאללה, החשש ממלחמה רב אזורית, והמורכבות בשטח לבנון.

למעשה, ישראל אינה נתפסת יותר כמדינה ללא סיכון ביטחוני. כל רגע יכולה לפרוץ כאן מלחמה, החזית הצפונית היא הר עשן שרק מחכה להתפרץ, וכפי שראינו ב-7 באוקטובר זה יכול לקרות בכל רגע נתון. ישראל לא יכולה יותר להראות את הצד הכלכלי בלבד, שעודנו חזק ומודי'ס מציינת אותו לטובה, והיא מעתה ועד לעתיד הנראה לעין כלכלה עם כוכבית ביטחונית.

הממשלה צריכה להוכיח שהיא יודעת לתפקד, לפני שיהיה מאוחר מידי

כעת, נטל ההוכחה מוטל על הממשלה, שמוכרחה למזער נזקים. ישראל תצטרך לגלות עוצמה ולחזק את המשק, רק בכדי לייצב את מצבה ולמנוע צלילות נוספות. אמירות כמו אלו של שר האוצר, שטרח להכריז שההחלטה "כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת", לא עוזרות במאומה להפגת החששות או לשינוי המציאות.

מודי'ס הדגישה במפורש כי "סיכויים להשפעה שלילית גבוהה יותר לכלכלה ולמדיניות הפיסקלית, מזו שהעריכה החברה עד כה, יביאו גם הם ללחץ להורדת הדירוג". במילים אחרות, כלכלני החברה מזהירים במפורש שהממשלה לא יכולה לשחק יותר באש ולפזר כספי ציבור. חוסר אחריות תקציבית והתבדרות התקציב הביטחוני יוכיחו לעולם שאנחנו לא יכולים לנהל את הקופה בצורה אחראית. מה שבעבר, ב-1985 או ב-2003, עשינו בצורה מרשימה, גם כשהיו פה איומים ביטחוניים אדירים.

הממשלה צריכה להוכיח שהיא יודעת לתפקד גם כשקשה. והיא צריכה לעשות זאת לפני שיהיה מאוחר מדי.