"הצו לא גובה בראיות": המתנחלים שחשבונם הוקפא פנו למפקח על הבנקים

ארבעת המתנחלים שחשבונות הבנק שלהם נחסמו בעקבות צו אמריקאי, פנו לפיקוח על הבנקים בבקשה לבטלו • עורכי דינם טוענים כי "עיון בצו האמריקאי, מלמד שהוא בא לעולם על רקע טענות כלליות ביותר, שלא גובו בקמצוץ ראיה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן. הוציא צו איסור סחר עם ארבעת המתנחלים / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן. הוציא צו איסור סחר עם ארבעת המתנחלים / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארבעת המתנחלים נגדם הוציאה ארה"ב צווים וחשבונותיהם הוקפאו על ידי הבנקים, פנו היום (ד') למפקח על הבנקים בבקשה כי יורה לבנקים לנמק את ההחלטה, להבהיר אלו פעולות ניתן לבצע בחשבון, ולהסיר לאלתר חסימה מחשבונות בנות הזוג של הארבעה. 

אחרי לאומי: בנק הדואר הקפיא את חשבונו של מתנחל עליו הוטלו סנקציות כלכליות
שאלות ותשובות | ארה"ב הקפיאה חשבונות ישראליים בצו. האם בנקים בישראל מחויבים לו?

הצו האמריקאי קבע איסור לסחור עם הארבעה באמצעות המערכת הבנקאית האמריקאית בשל טענות לאלימות כלפי פלסטינים ביו"ש. בצו כתב נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי בגדה המערבית קיימת "אלימות קיצונית של מתנחלים, עקירה כפויה והרס רכוש", שמהוות איום על הביטחון במזרח התיכון. 

עורכי הדין של הארבעה טוענים "עיון בצו האמריקאי, מלמד שהוא בא לעולם על רקע טענות כלליות ביותר, שלא גובו בקמצוץ ראיה".

במכתב מטעמם של הארבעה ונשותיהם נטען כי על הבנקים להפעיל שיקול דעת פרטני ביחס לעניינו של כל לקוח "בהתחשב בנסיבות ובאופי הפעולה", חרף משטר הסנקציות, וכי "חלה עליהם גם החובה לבחון תמיד את נסיבותיו הייחודיות והפרטיקולריות של הלקוח הרלוונטי, ולפעול בעניינו תוך הפעלת שיקול דעת בהתחשב בנסיבות ובאופי הפעולה". 

נטען כי הפיקוח על הבנקים "הורה בעבר לבנקים לנהוג ב'רגישות גבוהה' כלפי מי שהבין שכספיו אינם כספים 'שחורים' שדגל שחור של הלבנת הון ו/או מימון טרור מתנוסס מעליהם, תוך מתן אפשרות להמשיך ולנהל את חשבונותיהם 'לרבות לעניין העברות כספים והפקדתם במערכת הבנקאית'". 

עוד נטען כי הפיקוח על הבנקים נקט "עמדה חד צדדית לטובת הבנקים, תוך פגיעה חמורה ובלתי מידתית נגד לקוחותיהם, מרשינו". 

הקפאה והשבתת החשבונות

"האמנם היה על הבנקים השונים להקפיא ולהשבית את חשבונותיהם של מרשינו, השבתה מלאה, דרקונית וקיצונית, כדי לשמור על 'תפקודה התקין של הכלכלה הישראלית'?! האם אכן לא ניתן להתוות את דרך המלך המאפשרת מחד 'קיום מערכת יחסים תקינה עם הכלכלה העולמית, ותפקודה התקין של הכלכלה הישראלית' ומאידך, אינה פוגעת אנושות בזכויותיהם האלמנטריות של לקוחות הבנקים, מרשינו?!". 

"התשובה היא אחת - ניתן גם ניתן היה, אולם הבנקים ועמם הפיקוח על הבנקים בחרו לרמוס את זכויותיהם". 

הפנייה למפקח על הבנקים נעשתה על ידי עוה"ד ד"ר יחיאל וינרוט, מאיר אברהם ויגל דוד ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', המטפלים בתיק מטעם ארגון חוננו המעניק סיוע משפטי בתיקים בעלי אופי לאומי. עו"ד אברהם מסר כי "בפנייה הדחופה למפקח על הבנקים הבהרנו, שמדובר בפעולות שנוגדות את הדין ואת ההלכה הפסוקה ולמרבה האבסורד, אפילו את הוראותיו של מערך הפיקוח על הבנקים עצמו". 

"פנייתנו למפקח, היא פעולה ראשונה במסגרת ההליכים המשפטיים שבדעתנו לנקוט, ככל שלא תתוקן הפגיעה הקרדינלית".