מגדל ביטוח | בלעדי

האם רשות שוק ההון תמנע את הדחת הדירקטורית בן כנען ממגדל ביטוח?

אחרי החשיפה בגלובס על הצעד יוצא הדופן במסגרתו צפויה בן כנען לעבור מדירקטוריון מגדל ביטוח לדירקטוריון קרן הפנסיה מקפת, ברשות שוק ההון החלו בשיחות עם בכירי החברה • הסיבה היא החשיבות שמייחסים ברשות לתפקידה של בן כנען כדירקטורית בלתי תלויה

חברת הביטוח ''מגדל'' בקריית אריה, פ''ת / צילום: טלי בוגדנובסקי
חברת הביטוח ''מגדל'' בקריית אריה, פ''ת / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות שוק ההון פתחה בשיחות עם דירקטוריון מגדל ביטוח בעקבות החשיפה בגלובס על הכוונה להדיח את יו"ר ועדת הביקורת של החברה, מירב בן כנען ולהעבירה לתפקיד דירקטורית בחברה הבת מגדל מקפת.

הבוקר נחשף בגלובס כי יו"ר דירקטוריון מגדל ביטוח, פרופ' אמיר ברנע, יציע מחר (ב') לדירקטוריון להזיז מתפקידה את יו"ר ועדת הביקורת, הדירקטורית מירב בן כנען הלר. אם בן כנען אכן תועבר מתפקידה זהו צעד תקדימי כיוון שזו תהיה פעם ראשונה בה מודח דירקטור בלתי תלוי (המקביל בעולם הביטוח לדירקטור חיצוני). ברשות לא ימהרו לאפשר הזזה או הדחה של דירקטור בלתי תלוי, מכיוון שהוא נציג הציבור בחברת הביטוח ומהווה שומר סף משמעותי.

דירקטורית שהתפטרה בטענות קשות נגד מגדל לא הצליחה לרגש את הרגולטור
אחרי דיון סוער: האם זו הפשרה שתיסגר בין מגדל לרשות שוק ההון?

לפי ההצעה של ברנע, בן כנען הלר תעבור לכהן כדירקטורית בחברה הבת של חברת הביטוח - קרן הפנסיה מגדל מקפת, כלומר תעבור מדירקטוריון חברת הביטוח לחברה שנמצאת תחתיה במבנה הארגוני של החברה.

המשך כהונתה של בן כנען הלר כיו"ר ועדת הביקורת עמד במרכז התפטרותה של הדירקטורית קרן בר חוה לפני כשבועיים, לאחר שבר חוה כתבה לברנע כי לא תוכל להיות חלק מהדירקטוריון כל עוד בן כנען הלר עומדת בראש הוועדה. זאת לאחר שבדוח על התנהלות דירקטוריון מגדל נקבע כי בן כנען הלר חבטה באופן מכוון בדירקטורית בר חוה.

נזכיר כי ממכתב ההתפטרות של בר חוה עולה כי הצעה להדיח את בן כנען הלר מתפקיד יו"ר ועדת הביקורת של הדירקטור כבר עלתה לפני כשלושה שבועות בישיבת הדירקטוריון של חברת הביטוח. "ואולם הצעה זו נדחתה לאור התנגדותו החריפה של יו"ר הדירקטוריון פרופ' ברנע והודעתו כי ממילא לא תתקיימנה ישיבות של ועדת הביקורת עד סוף חודש פברואר וכי עד למועד זה הוא ממשיך לפעול לפרישתה של (כאן מושחר שמה של יו"ר הוועדה בדיווח של מגדל לבורסה שמצטט את מכתב ההתפטרות) מדירקטוריון מגדל ביטוח ב'דרכי שלום'", הוסבר במכתב של בר חוה.

רשות שוק ההון דורש ארבעה דירקטורים בלתי תלויים

השינוי הצפוי בוועדת הביקורת משתלב עם השינויים שדורשת רשות שוק ההון בדירקטוריון מגדל ביטוח. ברשות דורשים כי בדירקטוריון יהיו ארבעה דירקטורים בלתי תלויים (שליש+1) כדי לנתק את ההשפעה שיש לבעל השליטה בחברת האם הציבורית מגדל אחזקות, שלמה אליהו, על הנעשה בחברת הביטוח. דירקטור בלתי תלוי הוא המקביל בעולם הביטוח לדירקטור חיצוני (דח"צ) כלומר נציג הציבור, והוא שומר סף קריטי להתנהלות החברה. המינוי שלו הינו לשלוש שנים ואי אפשר לפטר אותו בזמן הזה.  במטרה שיוכל להצביע ולהתבטא בחופשיות בתכופת כהונתו, להבדיל מדירקטור פנימי שמתמנה כל שנה על ידי בעל השליטה.

בוועדת הביקורת חייב להיות רוב לדירקטורים בלתי תלויים ואף היו"ר חייב להיות בלתי תלוי. השבוע קיבלה מגדל הודעה מרשות שוק ההון לפיה היא אינה מתנגדת למינויו של בני ממן כדירקטור בלתי תלוי נוסף במגדל ביטוח וכחבר ועדת ביקורת במגדל ביטוח. לכן, לא מן הנמנע כי ממן יחליף את בן כנען הלר כיו"ר ועדת הביקורת. שתי הדירקטוריות הבלתי תלויות הנוספות הן רונית בודו ומעין כהן מועלם.

במקביל, וכפי שפורסם בגלובס במהלך השבוע, ועדת האיתור שהקים הדירקטוריון כבר התכנסה על מנת לאתר דירקטור בלתי תלוי נוסף שיחליף את בן כנען הלר בדירקטוריון.

הדירקטורים הנוספים המכהנים בדירקטוריון מגדל ביטוח הם כרמי גילון, אריה מינטקביץ', אבי דותן וגד נוסבאום.