מחכים לרגב? שלושת המועמדים מוכנים אבל בחירת המנהל לרשות המטרו מתעכבת

חודש כמעט חלף מאז שוועדת האיתור המליצה על המועמדים הסופיים • הערכות בענף: העיכוב נובע מכך שלשרת התחבורה עדיין אין מועמד מוביל מתוך השלושה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

כמעט חודש חלף מאז שוועדת האיתור מסרה את המלצתה על שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד מנהל רשות המטרו, אך מינהלת המטרו - המורכבת ממנכ"ל משרד התחבורה וראש מנהל התשתיות, וכן מראש אגף תקציבים והחשכ"ל באוצר - טרם כונסה לבחירת המנהל.

באמצע המלחמה: שרת התחבורה מירי רגב נערכת לטיסה לסרי לנקה 
מירי רגב התגאתה במנהרה תת-קרקעית חדשה בירושלים, אבל התוכנית נפסלה 

הבחירה תתבצע בדרך של הסכמה, שכן הרכבה של המינהלת שוויוני בין משרדי האוצר והתחבורה. התהליך לא פשוט, לנוכח המתחים בין שרת התחבורה מירי רגב ובין אנשי האוצר, ואולם גורמים בענף דווקא מציינים כי הישיבות שהתקיימו עד כה היו ענייניות ומקצועיות, ולראיה כלל המועמדים הם אנשי מקצוע ראויים.

בענף מעריכים כי העיכוב בזימון הישיבה הקריטית טמון בכך שלרגב עדיין אין מועמד מוביל מקרב המועמדים שנבחרו על ידי ועדת האיתור. הוועדה המליצה על צחי דוד, לשעבר סגן ראש אגף תקציבים, אלכס דן, לשעבר משנה למנכ"ל הרכבת ומנכ"ל משרד המודיעין, ועינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית.

עוד בטרם כונסה ועדת האיתור, לגלובס נודע כי אנשיה של רגב פעלו למנות את קובי בליטשטיין לתפקיד. בליטשטיין צמח במשרד התחבורה בתקופתו של ישראל כץ, ועבר איתו לנהל את מטה התשתיות באוצר בתקופת כהונתו של כץ במשרד.

עם מינויו של כץ לשר בממשלה הנוכחית, כיהן בליטשטיין כמנכ"ל משרד האנרגיה, וכשכץ עבר למשרד החוץ, במסגרת הרוטציה עם אלי כהן, בליטשטיין עבר יחד איתו, וככל הנראה העדיף לכהן כמנכ"ל המשרד, מאשר לחזור לתחום התחבורה ולנהל את רשות המטרו.

האיתור החל עוד ב־2022

הסחבת במינוי ראש הרשות לא חדשה. הליך האיתור החל עוד בממשלה הקודמת, בסוף 2022. מאז כניסת רגב לתפקיד שרת התחבורה פעילות ועדת האיתור הוקפאה, לנוכח דרישת השרה לתקצב מסילות רכבת לקריית שמונה ולאילת, ורק לאחר שהוסטו 2.4 מיליארד שקל מתקציב משרדה לקידום מסילות אלו, היא נאותה לשחרר את הפרויקט.

בתוך כך, החברה הממשלתית שנבחרה להוביל את הפרויקט בהחלטת הממשלה שעברה עם תקציב המדינה בשנת 2023, ואושררה שוב בסיכום התקציבי לשנת 2024 בין משרדי התחבורה והאוצר רק לאחרונה, היא חברת נת"ע.

אלא שרגב, ורשות החברות תחת ינקי קווינט, מייעדות את הפרויקט לחברה אחרת. עם קשר או בלי, ברשות החברות מעכבים את כינוס ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל נת"ע, לאחר שחיים גליק, המנכ"ל הנוכחי, הודיע כי יעזוב במאי הקרוב.

ייתכן שה"שרירים" שעושים ברשות החברות ובסביבת רגב, והרמיזות על חברה ממשלתית חדשה, נועדו לשמש כמנוף לחץ על דירקטוריון נת"ע העצמאי בראשות עו"ד מיה ליקוורניק, לקראת בחירתו במועמד לניהול החברה ופרויקטי הענק שעל הפרק.

ממשרד התחבורה נמסר: "ועדת האיתור של רשות המטרו סיימה את עבודתה ובימים אלה נחתם פרוטוקול המלצת הוועדה. בימים הקרובים תתכנס מינהלת המטרו לדיון על המלצת ועדת האיתור. בשל אילוצי לוחות זמנים בעקבות המלחמה, בוטלה ההתכנסות שהייתה אמורה להיות, אך היא תתכנס בימים הקרובים".