האתר שקרס והאותיות הקטנות: אל על חילקה כרטיסים בחינם ועוררה סערה

יותר מ-60 אלף איש ביקשו לנצל את המבצע של חברת אל על, שהודיעה על חלוקת עשרת אלפים כרטיסי טיסה בחינם לחיילים שביצעו 30 ימי מילואים • העומס על האתר היה כה כבד, שהוא קרס במהרה, ורבים יצאו מאוכזבים • הסבב השני של הכרטיסים שנפתח היום אזל גם הוא

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

חברת התעופה הישראלית אל על הודיעה אתמול על מבצע יוצא דופן - חלוקה של עשרת אלפים כרטיסי טיסה בחינם למשרתים בצה"ל בשירות חובה, בקבע ולחיילי מילואים שביצעו 30 ימי מילואים מאז פרוץ המלחמה. היעדים שנבחרו הם ציריך, סופיה, וינה, סלוניקי, פאפוס, לרנקה, בודפשט, בוקרשט ואתונה, ושווי המהלך מוערך בעשרות מיליוני שקלים. כפי שאפשר היה לצפות מראש, הביקוש היה גבוה מאוד, יותר מ-60 אלף איש נכנסו אתמול לאתר בו זמנית כדי לנצל את ההטבה ובתוך שעה אזל מלאי הכרטיסים. 

אל על תחלק עשרת אלפים כרטיסי טיסה. אלה התנאים
בלעדי | הג'וב החדש של דני רופ: מצטרף לבית השקעות נדל"ן
הסדרה החדשה של סמסונג הגדילה את מכירות ענף המחשבים והסלולר השבוע

היום ב-16:00 היה אמור להיפתח הסבב השני של המבצע, שהוארך בשל הביקוש הרב וכלל 5,000 כרטיסים נוספים. עם זאת, נראה שגם הפעם אל על לא עמדה בעומס. כך, משתמשים התלוננו שכבר ב-16:00 עלתה הודעה שמצהירה כי אזלו הכרטיסים שמחולקים היום. יתרה מכך, באחת התגובות בפוסט החברה בפייסבוק הוצג צילום מסך מהשעה 15:22, שלפיו כבר אז הופיעה ההודעה שאזלו הכרטיסים שאמורים להיות מחולקים היום. ב-16:30 אל על עדכנו בסטורי באינסטגרם שאכן כל הכרטיסים להיום אזלו.

עד כמה אל על הייתה מוכנה למהלך?

למרות הרצון של החברה ל"צ'פר" את החיילים, אל על נתקלה בביקורת כבר עם השקת המבצע אתמול ואף עלתה השאלה עד כמה היא הייתה מוכנה למהלך הזה. העומס על האתר אתמול היה כה כבד, עד כדי כך שהוא קרס במהרה ומשתמשים רבים יצאו מאוכזבים, והציפו בביקורת את הפוסט שלה בפייסבוק. לצד הודעות רבות שמודות לאל על על המבצע, היו כאלה שהעבירו שתי ביקורות מרכזיות: הראשונה, מדוע ההטבה אינה חלה גם על השוטרים, שאף הם חירפו את נפשם ושירתו את המדינה מתחילת המלחמה. שנית, דווקא החיילים הקרביים שזה עתה נמצאים בפעילות מבצעית ואינם יכולים להיות מחוברים למכשירים כדי להירשם למבצע - יוצאים נפסדים. לצד אלו, היו כאלו שאמרו שהאתר לא עבד כמו שצריך והוא קרס או שלא הצליחו להירשם למועדון הנוסע המתמיד. 

לאחר שאזל מלאי הכרטיסים, אל על פרסמה הודעה וכתבה: "לאור הביקוש הרב, מלאי נוסף של אלפי כרטיסים ייפתח מחר (רביעי) בשעה 16:00 וביום חמישי, מלאי נוסף של אלפי כרטיסים יעלה לרשות הזכאים להטבה בשעה 16:00". במקביל, אל על הודיעה כי תציע הטבות נוספות למשרתי צה"ל ולמשרתי המילואים. על פי הערכות, אל על צפויה להוסיף עוד כ-10 אלף כרטיסים, כ-5,000 היום שכאמור כבר אזלו כולם, ומספר דומה של כרטיסים מחר.

האותיות הקטנות

בדומה להודעה הראשונה, גם כאן האותיות הקטנות רלוונטיות: ראשית, הכרטיסים שמחולקים לא כוללים מיסי נמל, משמע עלות מסוימת שזוכי הכרטיסים יאלצו לשלם. ושנית, הכרטיסים שיחולקו יהיו לחיילים ולמילואימניקים ולא לבני המשפחות שלהם. בנוסף, ההטבה תתאפשר רק לחברי המועדון הנוסע המתמיד ולמצטרפים חדשים, כשאפשר להירשם דרך האתר וזאת ללא עלות. 

לטענה לגבי ההקצאה הדומה לשוטרים, בחברה ניהלו דיון לגבי לאילו קבוצות מיקוד הם רוצים לספק את ההטבה הזו, והבינו שאם הם פותחים את זה לכלל המשרתים (כמו: מג"ב, שב"כ, מוסד, שוטרים ורופאים), מגיעים למספרים גבוהים במיוחד שקשה לנהל אותם. לכן, באל על החליטו להתמקד רק חיילים ובמילואימניקים. 

על מנת לנצל את המבצע, החיילים ומשרתי המילואים צריכים לצרף תעודת חוגר ואישורי מילואים, ועלה החשש שלאל על מצטבר מאגר מידע על המשרתים. בחברה ציינו כי הסיבה שהם מבקשים את המידע הזה היא כדי שיוכלו לזהות שהמימוש נעשה על ידי חייל או מילואימניק, ולא על ידי מישהו שמנצל את המצב ומנסה לקבל סתם כרטיס חינם. שנית, בחברה מבהירים כי המסמכים מושמדים והמידע לא נשמר.

מתחילת המלחמה, חברות זרות רבות הפסיקו לטוס לישראל, מה שגרם לביקוש אדיר על חברות התעופה הישראליות, וגם הביא לעלייה במחיר כרטיסי הטיסה בשל היעדר התחרות. אל על היא בין חברות התעופה הבודדות שפעלו באופן רציף במשך כל תקופת המלחמה. לפי נתוני רשות שדות התעופה, בינואר האחרון הייתה אל על אחראית לכ-73% מהטיסות הבינלאומיות בנתב"ג. 

מאל על נמסר כי "עם עליית ההטבה לאוויר אמש, כ-60 אלף גולשים נכנסו בו זמנית לאתר אל על. בשל העומס הרב על המערכות ועל אף ההיערכות המוקדמת שלנו לביקושים גבוהים, היו גולשים שחוו קשיים כאשר ברוב המקרים כניסה מחדש לאתר פתרה את הבעיה. ביום השני להרשמה לכרטיס טיסה במתנה, מלאי הכרטיסים אזל לאחר מספר דקות. כ-300 אלף כניסות נרשמו לאתר בשעה 16:00 ו-5,000 הנרשמים הראשונים קיבלו את ההטבה על פי המלאי שהתווסף היום לעשרת אלפי הכרטיסים שהוקצו בהטבה אמש. אל על מברכת את אלפי המשרתים בסדיר ובמילואים שנרשמו וייהנו מהטבת טיסת חינם ליעדי אל על. כפי שהחברה הודיעה אמש, מלאי נוסף יעלה מחר (חמישי) בשעה 20:00".

מאל על נמסר: "כפי שפורסם, ההטבה נפתחה היום בשעה 16:00 בדיוק, רק אז הופיע באתר אל על העמוד הייעודי להרשמה להטבה עם מלאי הכרטיסים העדכני של היום. גולשים אשר נכנסו דרך הלינק שהיה רלוונטי להטבה אתמול, נחשפו להודעות לא עדכניות.

"עם עליית הלינק לאוויר היום בשעה 16:00 תוך דקות ספורות מלאי קודי הקופון אזל. באתר נרשמו כניסות של כ-300 אלף גולשים בו זמנית.

"ההטבה זוכה לביקוש אדיר ועקב הגבלת מלאי הכרטיסים, לא כולם הצליחו להירשם. מחר (חמישי) תפתח הזדמנות נוספת ליהנות מההטבה בשעה 20:00. אנו מתרגשים מההיענות חסרת התקדים ואל על מחבקת את כל חיילי צה"ל".