לקוח ראשון אחרי השינוי האסטרטגי: מיקרוסופט תייצר שבבים במפעלי אינטל

לאחר שאינטל הודיעה על פתיחת מפעלי הייצור שלה לשבבים לחברות מתחרות, מיקרוסופט הודיעה כי תחל לייצר באחד ממפעלי החברה • השבב אמור לצאת לשוק בעוד כשנה עד שנתיים

מיקרוסופט / צילום: Shutterstock
מיקרוסופט / צילום: Shutterstock

מיקרוסופט  הודיעה כי תייצר במפעלי אינטל  את אחד משבביה העתידיים שצפויים לצאת לשוק בתוך שנה או שנתיים. זאת לאחר שאינטל הודיעה הערב (ד') כי תפתח את מפעלי הייצור שלה עבור חברות מתחרות וחברות המעצבות שבבים.

ששווי העסקה מוערך בהכנסות של כ־15 מיליארד דולר לאינטל לאורך שנות הייצור של סדרת השבבים על פני כלל תהליכי הייצור, ההרכבה, האריזה והבדיקות.

כעת אינטל הכריזה על מיקרוסופט כלקוח ייצור משמעותי ראשון בטכנולוגייה העתידית של 18 אנגסטרום (1.8 ננומטר), הנמצא כעת בשלבי הפיתוח האחרונים וצפוי להיות מושק ככל הנראה בשנה הבאה. 

מיקרוסופט מפתחת כבר כשנתיים שבבים משלה שיתמכו במשימות מסוימות כמו היכולת להתאים את משאבי השרתים שהיא מציעה ללקוחות שונים. חלק מהשבבים - בהם שבב לכרטיס תקשורת - מפותחים במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בחיפה.

עד כה היו מבוססים השבבים על טכנולוגיית ARM המתחרה בזו של אינטל, X86 , אלא שכעת, עם השותפות שהכריזה אינטל עם ארם ופתיחת המפעלים שלה לחברות מתחרות, מיקרוסופט מרגישה בנוח לייצר את שבבי השרתים המותאמים באופן ספציפי לדרישותיה במפעלי אינטל.

אמזון , מיקרוסופט וגוגל  החלו לפתח בשנים האחרונות שבבים נטולי טכנולוגיה של אינטל לשימוש עצמי על מנת להקל על צריכת החשמל בחוות השרתים ולהתאים את עצמן לדרישות הלקוחות. את הייצור של השבבים שתוכננו על בסיס ARM הן העבירו לייצור ב- TSMC הטייוואנית וסמסונג הקוריאנית, שאוחזות בנתח שוק אדיר של ייצור שבבים בעולם - 60% ו- 15% בהתאמה.  

התוכנית של אינטל שהוכרזה הערב תסייע לה לחדור לתעשיית הייצור השבבים העולמית - לאחר שבקרוב לשישים שנות פעילותה ייצרה שבבים בעיקר עבור עצמה.  

בשביל למשוך לקוחות חדשים, כמו מיקרוסופט, למשל, אינטל נדרשת להשקעה אדירה בפיתוח פסי ייצור ובהקמה של שרשרת של מפעלים חדשים בארה״ב, בגרמניה, בפולין, בישראל ובמלזיה כמו גם לבזר את שירותה: מייצור שבבים על גבי פרוסות סיליקון, לבנייה של שבבים המורכבים ממגוון מעבדים, אריזתם ובדיקתם, משימה שאפילו יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSMC , איננה מבצעת במלואה - אלא משתמשת ברשת של שותפות.  

במהלך ההכרזה הערב, נחשף כי אינטל תעביר את כלל מפעלי הייצור שלה לחטיבת Intel Foundry, שתהיה אחראית על ייצור שבבים עבור מתחרות והן עבור חטיבת הפיתוח שלה, אלא שמעתה ייאלצו צוותי הפיתוח הפנימיים להתחרות על פסי הייצור של אינטל אל מול חברות אחרות - כגון מיקרוסופט.

אינטל מבקשת להפוך ליצרנית השבבים השנייה בגודלה עד סוף העשור - אחרי TSMC - ולהשתלט על שוק מעבדי הבינה המלאכותית עם מפת דרכים טכנולוגית שהציגה הערב עד לפיתוח שבבים בטכנולוגיה של 1.4 ננומטר.